هایپررئالیسم به سبکی از نقاشی و مجسمه‌سازی اطلاق می‌شود که در آن هنرمند به صورت کاملاً واقع‌گرایانه و با الهام از یک تصویر یا عکس، اثری بسیار دقیق و واقعی را ثبت می‌کند.

حفاظت هنری از محیط زیست

مریم نایب رزمگاهی، یکی از هنرمندان جوانی است که با ورودش به این سبک از نقاشی شور و شعفی تازه در قلب دوستداران حیات‌وحش ایجاد کرده او که علاقه‌مند به حیات‌وحش و محیط زیست است، قصد دارد مجموعه آثاری با موضوع پرندگان و گربه‌سانان در حال انقراض را خلق کند. تابلو «ببر در آب» این هنرمند ایرانی با واکنش‌های مثبتی از جانب سایت‌ها و جامعه هنری و بسیاری از سایت‌های بین‌المللی معتبر و مطرح حیات‌وحش همراه بود.  در نهایت سایت FurySmile این اثر را به‌عنوان یکی از ۱۰۰ نقاشی هنری برجسته در کل دنیا معرفی کرد. پس از اثر «ببر در آب» به‌تازگی نقاشی «پرندگان زنبورخور» در فضای مجازی شهرت بسیاری پیدا کرده است. استقبال از این اثر، سبب شد تا با مریم نایب رزمگاهی به گفت‌وگو بنشینیم که می‌خوانید:

چه شد که به حوزه محیط زیست علاقه پیدا کردید و خواستید در خلق آثارتان به این حوزه توجه کنید؟

 از دوران کودکی علاقه‌مند به حیوانات بودم و همیشه مستندهای حیات‌وحش را می‌دیدم و مجذوب زیبایی خارق‌العاده‌شان می‌شدم. اثر «ببر در آب» نشأت گرفته از همان علاقه‌ام بود، با خلق همین اثر تصمیم گرفتم وارد حوزه حیات‌وحش شوم که بتوانم با زبان هنر، زیبایی این حیوانات را به تصویر بکشم و به بقیه عرضه کنم. سعی می‌کنم با هنر نقاشی آنچه لذت می‌برم را به مخاطبم منتقل کنم و با تصویر کردن زیبایی‌های جهان روی بوم نقاشی به نوعی این زیبایی را به منازل مردم ببرم.

محیط زیست و حیات‌وحش به‌هم مرتبط هستند. چرخه‌ای که در محیط زیست قرار دارد، همه حیوانات و گیاهان و حتی ما انسان‌ها را به‌هم مرتبط کرده و اگر به نوعی یکی از این سیستم‌ها وجود نداشته باشد، چرخه محیط زیست ما حتماً به خطر می‌افتد.

 از چه زمانی احساس کردید استعداد نقاشی دارید؟

 همه ما ذوق هنری و استعدادی داریم که باید کشف شود و پرورش پیدا کند و حمایت شود، خوشبختانه پدر و مادرم استعداد و علاقه مرا به این هنر متوجه شده بودند و سعی کردند استعداد مرا پرورش دهند و این نیز خیلی مهم است که از فرصت‌هایمان خوب استفاده کنیم. 

 اثر «ببر در آب» چگونه خلق شد و چطور مورد توجه جهانی قرار گرفت؟

 در سایت‌های خارجی دنبال نقاشی منظره بودم، ولی وقتی عکس ببر را در آب دیدم نگاه و حالت حیوان نظر مرا جلب کرد، رنگ نارنجی و آبی که اطراف ببر است در دایره رنگ دو رنگ مکمل هم هستند و ناخودآگاه ما همیشه به سمت این رنگ‌های مکمل می‌رود، در تمام آثار فاخر دنیا این رنگ‌های مکمل گنجانده شده است.

تضاد گرمی و سردی و تضاد رنگ‌های مکمل که این رنگ‌ها دارند، همه از نظر حسی به انسان‌ها به صورت ناخودآگاه منتقل می‌شود در حالی که علم همه این‌ها وجود دارد. علاوه بر اینکه این عکس حس خوبی به انسان می‌داد، از نظر رنگ‌بندی هم کاملاً حرفه‌ای بود و این سبب شد تا من این عکس را انتخاب کنم و از وادی منظره خارج شوم. کشیدن این اثر حدود یک‌ماه‌ونیم تا دو ماه طول کشید و پس از این اثر بود که سایر آثارم هم در حوزه حیات وحش خلق شدند.

مراحل تولید اثر «ببر در آب» را در صفحه شخصی‌ام به اشتراک گذاشتم، از این اثر من استقبال شد و آن را با نام خودم و نام اثر در صفحات خودشان به اشتراک گذاشتند و به این صورت «ببر در آب» در فضای مجازی دیده شد.  در این میان یک سایت هنری و تخصصی خارجی حدود سه سال پیش نزدیک به ۱۰۰ اثر از آثار هنرمندانی که هایپررئال کار می‌کردند را برای معرفی گذاشته بود، این سایت اثر «ببر در آب» من را نیز با نام و نشان خودم جزو ۱۰۰ اثر قرار داده بود.من همواره سعی کردم سبک هایپررئال را کامل انجام دهم، این سبک دقت بالا می‌خواهد، تمام اصول آن را سعی می‌کنم رعایت کنم تا اثر حرفه‌ای شود.

 چطور از میان محیط زیست به حیات‌وحش علاقه‌مند شدید؟

 می‌خواهم از حیوانات در حال انقراض نقاشی کنم تا این حیوانات را با هنر معرفی کنم، به نظرم زبان تصویر بسیار گویاست و هنرمند می‌تواند با هنرش از محیط‌زیست و این حیوانات حمایت کند. هنرمند هم یک انسان است وظیفه همه ما هنرمندان حفاظت از محیط زیست است با هر حرفه و شغلی که داریم.

متأسفانه ببر و شیر ایرانی منقرض شده و ما تصویر درستی از آن‌ها نداریم، در آن زمان امکاناتی نبوده، امیدوارم این گونه‌های زیبا با تلاش محیط زیست حفظ شوند، هدفم همین است که این آثار را با سبک هایپررئال بکشم.

 آیا می‌شود از راه هنر ارتزاق کرد؟

 حتماً می‌توان ارتزاق کرد، کسی که کار هنری انجام می‌دهد اول به دلیل علاقه اثری را خلق می‌کند، البته هنرمندان به خاطر پول وارد عرصه هنری نمی‌شوند. اما همیشه از هنر درجه یک استقبال می‌شود. آثار من همیشه به فروش رفته هم در داخل کشور و هم خارج و البته من هنرجویانی هم داشته‌ام که از راه تدریس هنر هم توانسته‌ام کسب درآمد ‌کنم.

البته به دلیل شیوع کرونا سفارش‌های نقاشی کمتر شده، اما فضای مجازی می‌تواند محیط بسیار خوبی برای ارائه کارها و به نمایش گذاشتن آثار هنری باشد. در حال حاضر نسل جوان از این فضا بیشتر استقبال می‌کنند چون علم این کار را دارند و بسیاری از هنرمندان آثارشان را در این فضا به نمایش گذاشتند.

 درباره «زنبور خور» که بازهم در فضای مجازی مورد استقبال سایت‌های هنری خارجی قرار گرفته است، بگویید.

 آخرین اثر من پرنده‌هایی هستند به اسم پرندگان زنبورخور که با تماشای عکسی از سید بابک موسوی با تکنیک رنگ و روغن کشیده‌ام. در این تصویر تلاش کردم مجموعه پرنده‌های در حال انقراض را در کنار گربه‌سانان نقاشی کنم. الان هم در حال نقاشی یک شاهین هستم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.