مجمع انتخابات فدراسیون فوتبال روز یکشنبه برگزار شد و در حالی که علی کریمی تنها فوتبالیست نامزد شده برای ریاست بود، در نهایت شهاب‌الدین عزیزی خادم در رقابتی نزدیک با کیومرث هاشمی در دور دوم، برای چهار سال آینده ریاست فدراسیون فوتبال را برعهده گرفت.

 از مدیران کم سابقه تا مدیر هرمی در هیأت رئیسه!

قدس آنلاین: این انتخابات در شرایطی برگزار شد که فدراسیون فوتبال در چند سال اخیر با مشکلات مدیریتی فراوانی مواجه بود و عدم حضور مدیران و مسئولان کاربلد و تاثیرگذار مشکلات این رشته را چند برابر کرد و مهمتر از آن قراردادی با سرمربی بلژیکی تیم ملی بسته شد که یکی از فاجعه بارترین قراردادهای تاریخ ورزش ایران بود.

همین امر اهمیت انتخابات فدراسیون فوتبال را دو چندان و اهالی این رشته را امیدوار کرد ترکیب قدرتمند و کاربلدی برای دوره آینده انتخاب شود که بتواند علاوه بر رفع مشکلات و نقایص گذشته، قدم رو به جلویی برای فوتبال کشور بردارند.

طبیعی است که در کنار رئیس فدراسیون، اعضای هیات رئیسه از اهمیت بسیار بالایی در پیشبرد اهداف و برنامه‌های فدراسیون برخوردارند و طبیعی است باید افرادی انتخاب می‌شدند که هم فوتبال را به خوبی بشناسند و هم توان مدیریتی و قدرت اقتصادی و سیاسی بالایی داشته باشند تا بتوانند به عنوان بازوان قدرتمند رئیس امور این فدراسیون را پیش ببرند.

اما رای هایی که اعضای مجمع به صندوق انداختند خروجی‌ای داشت که اهالی فوتبال را خیلی به آینده امیدوار نمی‌کند چرا که عمر حضور برخی اعضای هیات رئیسه در فوتبال به چند ماه هم نمی‌رسد و سابقه فوتبالی هم که در کارنامه آنها دیده نمی‌شود.

در حالی که انتظار می‌رفت هیات رئیسه جدید فدراسیون از همتایان قبلی خود قوی‌، مدیر و کاربلد و تاثیرگذارتر باشند، اما با بررسی سوابق و کارنامه این افراد نشان می‌دهد اکثر آنها افرادی کم سابقه تر، ضعیف‌تر و بیگانه‌تر با فوتبال هستند.

خوشحالی عزیزی خادم پس از پیروزی در انتخابات فدراسیون فوتبال

رئیس؛ بدون سابقه فوتبالی اما جوان و اقتصادی

شهاب الدین عزیزی خادم که با کسب ۴۹ رای از اعضای مجمع به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شد مدیر فوتبالی نیست و سابقه بازی در هیچ تیمی را ندارد. او البته خیلی با فوتبال بیگانه نیست چرا که بین سالهای ۹۰ تا ۹۵ به عنوان عضو هیات رئیسه فدراسیون فعالیت کرده است.

عزیزی خادم هر چند مدیر فوتبالی نیست اما از او به عنوان یک مدیر جوان اقتصادی نام برده می‌شود که در شرکت‌های مختلفی فعالیت کرده و عضویت در هیات مدیره باشگاه سایپا را هم در کارنامه دارد. او در چندین شرکت اقتصادی عضو هیات مدیره و یا مدیرعامل بوده اما سابقه مدیریت مستقل در فوتبال را ندارد.

نایب رئیس سوم؛ مدیر یک تیم و یک شرکت هرمی!

در حالی که عزیزی خادم سه نایب رئیس را برای حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال معرفی کرده بود اما حیدر بهاروند نایب رئیس اول و منصور قنبرزاده نایب رئیس دوم او به دلیل رد صلاحیت شدن نتوانستند به پست در نظر گرفته شده برسند. تنها شهره موسوی که به عنوان نایب رئیس سوم معرفی شده بود از مجمع رای اعتماد گرفت.

موسوی متولد سال ۱۳۵۳ در گیلان است و مدرک کارشناسی مهندسی صنایع و فراورده‌های غذایی دارد و تنها سابقه فوتبالی‌اش مربوط به مدیرعاملی تیم دسته اولی بادران است. وی هیچ سابقه ورزشی در حوزه بانوان نداشته و حالا باید مسئولیت فوتبال بانوان کشور را برعهده بگیرد. باید دید این نایب رئیس که یک شبکه بازاریابی هرمی دارد و تمرکزش بیشتر از فوتبال روی این شرکت است، برای بانوان فوتبالیست چه خواهد کرد.

شهره موسوی مدیر یک تیم فوتبال و یک شرکت هرمی است و حالا نایب رئیس فدراسیون شده

ماجدی؛ فوتبالی اما بدون اقدامات موثر

تنها عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال که سابقه بازی در این رشته را دارد میرشاد ماجدی است. بازیکن پیشین استقلال که متولد سال ۱۳۵۳ است و در اکثر بخش‌های باشگاه استقلال مسئولیت داشته است. از هیات مدیره گرفته تا سرپرستی تیم فوتبال این باشگاه. ماجدی دارای دکترای مدیریت راهبردی در ورزش است و چند سالی است به عنوان رئیس کمیته جوانان و رئیس کمیته آموزش در فدراسیون فوتبال فعالیت کرده اما اقدامات موثر و ماندگاری تاکنون نداشته است که بشود امیدوار بود حضورش در هیات رئیسه می‌تواند موثرتر از جایگاه‌ها و مسئولیت‌های قبلی‌اش باشد.

میرشاد ماجدی تنها عضو فوتبالی هیات رئیسه

سراجی؛ کم سابقه و بدون تجربه مدیریتی

مدیرکل سابق حوزه ریاست سازمان تربیت بدنی که سابقه ورزشی و فوتبالی نداشت، مهرماه سالجاری از سوی هیات مدیره سایپا به عنوان مدیرعامل این باشگاه انتخاب شد و در حالی که هنوز جای پایش در این باشگاه محکم نشده است، با کمترین سابقه مدیریت در فوتبال به عضویت هیات رئیسه فدراسیون درآمد! سراجی در حالی به این مسئولیت مهم رسید که رقابت را از محمدرضا ساکت مدیرعامل باشگاه سپاهان برد. با این حال باید دید سراجی که یک مدیر جوان و پرانرژی است برای فدراسیون فوتبال چه کار موثری انجام خواهد داد.

مهرداد سراجی مدیرعامل باشگاه سایپا با ۵ ماه سابقه مدیریت در فوتبال

براتی؛ متخصص حقوق و امور بین الملل

دیگر عضو جدید هیات رئیسه فدراسیون فوتبال احمدرضا براتی است. فردی که متولد سال ۱۳۵۵ است و سالهاست در فدراسیون فوتبال فعالیت دارد و تخصصش در بخش حقوقی است. او در تنظیم اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال نقش تاثیرگذاری داشت و با حضورش می‌توان امیدوار بود این فدراسیون در بخش حقوقی و امور بین الملل با مشکل جدیدی مواجه نشود. براتی نایب رئیسی نهاد تعیین صلاحیت کنفدراسیون فوتبال آسیا، عضو کارگروه صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها و رئیس کمیته تدوین مقررات فدراسیون فوتبال را در کارنامه دارد و دارای پرونده وکالت پایه یک دادگستری است.

احمدرضا براتی عضو حقوقی هیات رئیسه که تجربه خوبی در این حوزه دارد

اصولی؛ کم سابقه و سیاسی از مشهد!

رئیس هیات فوتبال خراسان رضوی که هیچ سابقه ورزشی در کارنامه ندارد از دو سال پیش وارد این عرصه شد و در حالی که عضو شورای شهر مشهد هست، مسئولیت هیات فوتبال را هم برعهده گرفت اما حضورش در این هیات هم خیلی زیاد نیست چرا که مشغه اش در شورای شهر مشهد اجاره این کار را نمی‌دهد. اصولی نامی ناشناخته در فوتبال کشور است که حالا باید در یکی از تاثیرگذارترین و مهمترین پست‌های این رشته بدون داشتن سابقه مدیریت فعالیت کند!

احسان اصولی بدون سابقه فوتبالی و مدیریتی در ورزش

حیدری؛ ناشناخته و کم سابقه

«طهمورث حیدری رئیس هیات فوتبال چهار محال و بختیاری». این تنها اطلاعاتی است که از عضو جدید هیات رئیسه فدراسیون فوتبال موجود است. حیدری به عنوان یکی از نمایندگان هیات‌های استانی وارد هیات رئیسه شده و جستجو در فضاهای مختلف اطلاعات بیشتری از وی را در اختیار قرار نمی‌دهد. او هم نامی ناشناخته و کم سابقه برای اهالی فوتبال است که بسیاری تا قبل از انتخابات روز گذشته حتی برای یک بار هم نامی از او نشنیده بودند. حیدری هم بدون کارنامه و سابقه روی یکی از صندلی‌های مهم و تاثیرگذار فدراسیون فوتبال خواهد نشست!

طهمورث حیدری عضو کمترشناخته شده هیات رئیسه فدراسیون فوتبال

آیا این هیات رئیسه موفق می‌شود؟

یکی از ایرادهایی که به هیات رئیسه های گذشته فدراسیون فوتبال گرفته می‌شد، عدم تاثیرگذاری و تصمیم سازی اعضای آن برای این رشته و خنثی بودن در اکثر تصمیمات و قراردادهای مهم این رشته بود. شاید به همین خاطر بود که اهالی فوتبال انتظار داشتند ترکیبی جدید مسئولیت این هیات را برعهده بگیرد تا شاید اتفاقات مثبتی برای فوتبال ایران رخ دهد.

اما بررسی سوابق اعضای هیات رئیسه این امیدواری را به یاس تبدیل کرده و با سوابقی که آنها دارند بعید است بتوانند بازوی قدرتمندی برای عزیزی خادم باشند. با این حال هنوز نمی‌توان به طور قطعی در مورد عملکرد آنها اظهار نظر کرد و باید منتظر روزها و ماه‌های آینده بود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.