کمی دشوار است تصور اینکه در میان این همه تحریم و مشکلات اقتصادی، جمعی از تولیدکنندگان داخلی بتوانند در حوزه ماشین آلات کشاورزی دست به کاری بزرگ بزنند و با مهندسی معکوس، «کمباین برنج» به عنوان یک محصول ۱۰۰ درصد واراداتی را بومی سازی کنند.

تولید داخلی کمباین برنج؛ گامی در مسیر خودکفایی کشاورزی کشور

به گزارش قدس آنلاین، مهر ماه سال ۱۳۹۷ بود که بررسی و مطالعات ساخت داخل کمباین برنج توسط شرکت کمباین سازی ایران به عنوان یکی از شرکت های زیرمجموعه بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی آغاز و پس از بررسی توانمندی های داخلی و وضعیت منطقه ای، طرح ساخت داخلی این ماشین آلان کلید زده شد. با توجه به این که برنج بعد از گندم، دومین محصول استراتژیک در ایران محسوب می شود، شرکت کمباین سازی ایران به این فکر افتاد که با تولید داخلی کمباین برنج راه را برای خودکفایی کشور در این حوزه هموار کند. از آن جا که در زنجیره تولید برنج و هر محصول زراعی، ماشین آلات برداشت، مهم ترین ابزار برای کاهش هزینه های تولید، برداشت به موقع، کاهش هزینه تلفات و حفظ محصول تولید شده است، این نیاز وجود داشت که محصولی با کیفیت و همتراز با نمونه های خارجی توسط متخصصان داخلی طراحی و ساخته شود که این مهم در اواخر سال گذشته محقق و شد و می توان آن را نمونه عینی جهش تولید و تلاش برای خودکفایی کشور در حوزه کشاورزی دانست.

 

تامین نیاز داخل و آمادگی برای صادرات

علی اصغر حمیدی فرد مدیرعامل شرکت کمباین سازی ایران می گوید: با توجه به اهمیت امنیت غذایی کشور و ضرورت جلوگیری از خروج ارز، تولید کمباین برنج در کشور و بومی سازی آن اجتناب ناپذیر بود و به همین دلیل شرکت کمباین سازی ایران پا به این عرصه گذاشت.

به گفته حمیدی فرد، تولید این کمباین برنج در داخل کشور، به ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در حوزه کشاورزی و صنعت کمباین شده، البته این تنها هدف شرکت نبوده است.

حمیدی فرد در این باره می گوید: شرکت کمباین سازی ایران در صدد است علاوه بر تولید و تأمین نیاز کشور به این ماشین آلان استراتژیک، سهمی نیز در بازار کشور های هدف صادراتی داشته باشد، در همین راستا صادرات محصول به کشورهای تولید کننده برنج همچون پاکستان، عراق در دستور کار قرار گرفته است.

 

داخلی سازی ۶۳ درصد قطعات

در کنار کیفیت تولید هر محصول و فناوری، مطابقت آن با نیازهای بازار هدف نیز اهمیت بسیاری دارد؛ این موضوع مهمی است که از همان ابتدا در دستور کار شرکت کمباین سازی ایران نیز قرار گرفت.

عصمت آنجفی مدیر واحد مهندسی و تحقیقات این شرکت می گوید: کمباین برنج ساخت داخل، متناسب با شرایط شالیزارهای کشور و منطبق بر نیاز شالیکاران و تولید کنندگان برنج بوده و در مهندسی معکوس این کمباین و  باز طراحی برخی قطعات نیز این مهم مورد توجه قرار داشته است. او با بیان این که در حال حاضر حدود ۶۳ درصد از قطعات کمباین برنج داخلی سازی شده، اضافه می کند: کمباین تولیدی در شرکت کمباین سازی ایران کاملا استاندارد بوده و توانسته گواهینامه تأییدیه عملکرد را از مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی دریافت کند.

 

۱۸ میلیون دلار صرفه جویی ارزی

اما یک موضوع مهم درباره بومی سازی کمباین برنج، میزان صرفه جویی ارزی حاصل از آن است. تا پیش از تولید نمونه داخلی کمباین برنج توسط این شرکت، ۱۰۰درصد این کمباین ها وارداتی بود و واردات سالانه بالغ بر هزار دستگاه کمباین برنج، ۱۸ میلیون دلاری ارز را از کشور خارج می کرد.

مسعود یوسفی مدیر فروش، صادرات و بازارایابی شرکت در این باره می گوید: از زمان راه اندازی خط تولید این محصول تا کنون، ۳۰ دستگاه کمباین برنج تحویل کشاورزان شده و در واقع با تولید کمباین برنج در کشور از خروج حدود ۱۸ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی جلوگیری شده است. به گفته یوسفی، کمباین برنج تولید شده توسط شرکت کمباین سازی ایران از نظر کیفیت و کارایی مشابه نمونه های خارجی است اما قیمت آن ۲۰ تا ۲۵ درصد کمتر از نمونه خارجی است که سبب صرفه جویی اقتصادی برای کشاورزان و حمایت از تولیدکنندگان شده است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.