سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه تا وقتی آمریکا مسیر غلط گذشته را تغییر ندهد مذاکره‌ای با آنها نداریم، گفت: قدم اول اعلام رسمی تعهد به برجام است و آقای بایدن همانطور که به معاهده پاریس بازگشت باید تعهدش به توافق هسته‌ای را هم اعلام کند.

کاخ سفید چند جانبه‌گرایی را با جلسات توطئه اشتباه گرفته/گام اول اعلام تعهد بایدن به برجام است/قدر همکاری ما با آژانس را بدانند

قدس آنلاین: سعید خطیب زاده  در نشست هفتگی خود با رسانه‌ها با تاکید بر اینکه تاکنون در عمل هیچ تغییری در سیاست های ضد انسانی آمریکا علیه ایران مشاهده نکرده‌ایم، اظهار داشت:  دولت آمریکا با یک اشتباه شناختی تلاش دارد که مسیر دولت قبلی این کشور را با چند جانبه گرایی منفی به جلو ببرد.

وی در خصوص رد پیشنهاد جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده برجام برای حضور آمریکا در نشست کمیسیون مشترک به صورت میهمان با بیان اینکه کشورهای اروپایی در ذیل نقض برجام به سر می‌برند، تصریح کرد: پیشنهاد بدون زمان خاصی مطرح شده بود ولی گفته بودیم مسیر روشنی است اگر آمریکا می‌خواهد در میز برجام جایی داشته باشد، باید اعلام بازگشت به برجام کرده و تعهداتش را اجرا و تحریم‌ها را بردارد. این مسئله نیاز به بده بستان ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: دولت آمریکا براثر اشتباه شناختی می‌خواهد مسیری که ترامپ موفق نشده، با چند جانبه‌گرایی پیش ببرد که موفق نخواهد شد زیرا انها چند جانبه گرایی را با جلسات با تروئیکای اروپایی برای توطئه و اعمال فشار بجای حل مشکل اشتباه گرفته‌اند.

وی افزود: شرکای اروپایی برجام باید در نظر داشته باشند که مسیر همکاری بهتر از هر مسیری جواب می‌دهد مسیر اتهام‌زنی و تهدید علیه ایران جواب نمی‌دهد و ایران مسیر همکاری متقابل پاسخ می‌دهد.  

گام اول اعلام تعهد بایدن به برجام است

وی در پاسخ به این سوال که ایرام خواستار رفع تحریم ها به عنوان گام اول از سوی آمریکا است، آیا این اقدام به صورت تدریجی و گام به گام ممکن است یا باید دفعی و مقدم بر پاسخ تهران باشد، گفت: موضوع بسیار روشن و ساده است. قدم اول اینست که آقای بایدن رسما تعهدش به برجام را اعلام کند همانطور که دولت قبلی آمریکا در ملاء عام نمایشی به راه انداخت و جلو دوربین ها گفت عضو برجام نیست و تلاش می‌کند آنرا از بین ببرد.

وی افزود: قدم بعدی هم باید رفع موثر تحریم ها باشد. اینکه گفته می‌شود برداشتن برخی تحریم ها شاید زمانبر باشد و برخی فوری، اقدامات ما هم همینطور است و برخی باید به مجلس اعلام شود. این موضوع می‌تواند توسط هماهنگ کننده اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام شکل بگیرد و تنظیم شود.

نمی‌توان از واژه دیپلماسی برای ارعاب و اجبار استفاده کرد

خطیب‌زاده تاکید کرد: کاخ سفید نمی‌تواند از لغت دیپلماسی برای ارعاب و تهدید استفاده کند. مسیر دیپلماسی روشن است و آقای بایدن همانطور که به معاهده پاریس برگشت باید تعهدش به برجام را هم اعلام کند.

وی گفت: اینها همانهایی هستند که در دولت اوباما برجام را امضا کردند و فکت شیت میدادند که ما چه کردیم. حالا اگر  فراموش کرده اند یا لازم است ما آن فکت شیت ها را داریم و می توانیم برای یادآوری در اختیارشان بگذاریم.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: ترامپ هم  همین مسیر را می‌خواست.  او می‌خواست ملاقاتی انجام شود و بعد مسیری برای همکاری ذیل برجام باز کند. در این موضوع ترامپ و بایدن با هم فرقی ندارند لذا  باید یک تحول اساسی صورت گیرد.

وی اظهار داشت: چه بسا در برخی حوزه ها مسیرهایی که دولت جدید آمریکا طی می‌کند بدتر از دولت قبلی است زیرا در گذشته در برخی رفتارها دولت انگلیس پیش قدم می شد اما امروز خود آمریکا پیش قدم می‌شود.

وی تأکید کرد: تصور تیم جدید از چند جانبه گرایی اشتباه است آنها دور هم جمع می‌شوند برای توطئه نه برای حل مسائل که این یک اشتباه شناختی است.

قدر همکاری ما با آژانس را بدانند

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره احتمال تصویب قطعنامه ضد ایران در شورای حکام و واکنش ایران به این اتفاق نیز با تاکید بر اینکه  آمریکا در مسیر غلطی گام برداشته است، گفت: دولت بایدن آغاز ناامید کننده‌ای در مورد برجام داشته است.

وی افزود: مسیر همکاری ایران با آژانس در مسیر پادمان روشن بوده و ادامه می‌یابد و طرف‌های برجام حسن نیت ایران در همکاری سه ماهه با آژانس را قدر بدانند.

خطیب‌زاده  درباره دلایل رد پیشنهاد حضور آمریکا در نشست کمیسیون مشترگ، خاطرنشان کرد: دیپلماسی یک واژه نیست بلکه یک مفهوم است. با اسم دیپلماسی نمی‌شود جنگ کرد و سیاست فشار حداکثری دولت قبل را ادامه داد و دو ماه مسیر ارسال دارو را مسدود کرد. نمی‌شود به اسم دیپلماسی سیاست‌های قبلی را با زرورق ادامه دهید. تیمی که مذاکرات برجام را انجام داد امروز هم می‌گوید مذاکرات فشرده‌ای انجام شده و بده بستان‌ها انجام شده و دیروز و امروز وقت عمل است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: برای اینکه مسیر دیپلماسی باشد و نه خدعه و نیرنگ، باید تغییر در رفتار دولت آمریکا مشهود باشد.  اما دولت آمریکا مسیر خود را در قبال ایران نه تنها اصلاح نکرده بلکه در پی ایجاد مسیرهایی است که به زعم خودشان فشار را علیه ایران افزایش دهد.  

خطیب‌زاده با اشاره به قطعنامه ۲۲۳۱ خاطرنشان کرد: برجام معاهده‌ای است که توسط قطعنامه ۲۲۳۱ مورد تایید قرار گرفته و یک قعطنامه الزام‌آور حقوقی است. این قطعنامه تمامی مفاد مندرج در برجام را تصریح کرد. اقدامات آمریکا نقض آشکار این قطعنامه است. روابط ایران و آژانس روابط فنی و حرفه‌ای است. ایران تنفسی برای ابراز حسن‌نیت به طرف مقابل نشان داد که امیدوارم طرف مقابل ارزش آن را بداند.  

خلیج فارس حوزه امنیتی بلافصل ایران است

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اتهام زنی مقامات رژیم صهیونیستی به ایران در مرود دشست داشتن در حمله به کشتی متعلق به این رژیم در دریای عمان هم با بیان اینکه رژیم شغالگر قدس مبنای تمامی ناآرامی‌ها و بی‌ثباتی‌ها در منطقه است، اظهار داشت: این فرافکنی‌ها خط روشنی دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور با تاکید با یادآوری اینکه خلیج فارس و دریای عمان حوزه امنیتی بلافصل ما است و اجازه هراس‌افکنی و ناامن کردن آنرا به هیچ کس نمی‌دهیم، گفت: ننتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی دچار یک وسواس ذهنی و هراس بیمارگونه درباره ایران است و فکر می‌کند مسیر مشکلات داخلی‌شان همین فرافکنی است.  

اسرائیل خطایی مرتکب شود پاسخ آنرا می‌دهیم

خطیب‌زاده افزود: آنها اقدامات مشکوک دیگری را هم در حوزه امنیتی ما آغاز کرده اند، اما باید بدانند پاسخ ما به هر اقدامی همواره محکم و قاطع است.

وی تاکید کرد: تمامی اقداماتی که اسرائیل در حوزه امنیتی ایران انجام داده بسیار مشکوک است و اگر اتفاقی بیفد پاسخ آنرا خواهیم داد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای در پاسخ به سوال دیگری در مرود مطلب یکی از روزنامه‌ها درباره دست داشتن ایران در ماجرای انفجار کشتی اسرائیلی و دستاویز قرار گرفتن این مسئله توسط مقامات این رژیم هم گفت: اگر این‌ را مبنا قرار دهیم در رسانه‌های رژیم صهیونیستی از این دست ادعاها زیاد است از ترور شهید فخری زاده تا موضوعات دیگر. منشا اتهام زنی در این ماجرا یعنی رژیم صهیونیستی بی‌اعتبارترین منبع است. اگر بخواهند اینرا مبنای تنش زایی قرار دهند ما هم پاسخ لازم می‌دهیم.

پیگیری منابع ایران در عراق

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر وزیر خارجه عراق به تهران و این پرسش انتقال پولهای ایران از عراق با چراغ سبز امریکا بوده؟ با اشاره به اینکه اینها منابع ماست که در عراق قرار دارد، گفت: این گفت‌وگوها هم مربوط برای امروز و دیروز نیست و همواره جریان داشته. بسیاری از اینها در مسیر نهایی‌سازی است و مسیر خود را طی می‌کند.

خطیب‌زاده تاکید کرد: اینها به عنوان تعهدات قطعی دولت عراق است و هیچ وقت هم دولت عراق استنکاف نکرده است. برخی مسائل فنی بوده که در حال رفع شدن است.  

سوء تفاهم بود

وی در خصوص تنش بوجود آمده میان تهران و انکارا بر سر موضوع عراق و اظهارات سفیر ایران در بغداد که منجر به احضار سفرای دو طرف شد هم تصریح کرد در خصوص صحبت‌های سفیر،   برداشت نادرستی صورت گرفته بود که با گفت‌وگوهای انجام شده، موضوع برطرف شد.  ایران و ترکیه در مورد حاکمیت عراق تفاوتی با هم ندارند.

مذاکرات برای تمدید قرارداد ایران و روسیه

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکراتتهران و مسکو درباره تمدید قرارداد بین دو کشور هم گفت:   سند همکاری‌ها در سال ۹۱ امضا شده و تا پنج سال یعنی تا فروردین ۱۴۰۱ قابل تمدید است. اکنون گفت‌وگوهای جدیدی آغاز شده و امیدواریم توافقات جدیدی را امضا کرده یا آن همان توافق قبلی را تا پنج سال دیگر تمدید کنیم.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که چرا ایران به وضعیت مسلمانان اویغور در چین اعتراض نمی‌کند، گفت: بدترین رویکرد در قبال این گونه مسائل، سیاسی کردن این موضوعات است که آمریکا و اروپا با این رویکرد آن را پیگیری می‌کنند. اینکه برخی طرف‌ها تلاش کنند این مسئله را تبدیل به یک ابزارسیاسی و چانه‌زنی برای خود بکنند، غلط است. ما مسیر گفت‌وگو با چین را در همه زمینه‌ها داشته‌ایم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.