بوشهر- نگاه کردن به قیمت خانه و آپارتمان‌ها در سایت و بنگاه‌های سطح شهر بندر بوشهر بدون شک آه از نهان همه مردم بلند می‌کند که بنا بر گفته دست‌اندرکاران صنعت ساختمان بخشی از این گرانی را باید ناشی از افزایش قیمت مصالح و اولیه مانند همین کیسه سیمان دانست که اصلاً پیدا نمی شود.

کمبود سیمان‌کار ساخت و ساز در بوشهر را سخت کرده است

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: استان بوشهر اگرچه قطب انرژی کشور لقب گرفته است اما برای بسیاری از نیازهای ابتدایی مانند تأمین آب شرب و حالا شهروندانش برای یافتن یک پاکت سیمان سرگردان هستند.

اگرچه استان بوشهر خود دارای کارخانه‌های تولید سیمان است و بنا بر اظهارات مسئولان در این زمینه صادرکننده است و بیش از مصرف حتی تولید می‌کند اما شهروندانش از کمبود این ماده که حالا کیمیا شده گلایه دارند.

البته موضوع کمبود سیمان سوژه امروز و دیروز نیست بلکه ماه‌هاست که مردم بوشهر با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

کمبود سیمان که اخیراً مشکلات زیادی در اجرای برخی طرح‌های عمرانی ایجاد کرده است  در ایان ماه نیز موجب توجه رسانه‌ها و مسئولان قرار گرفت و در پی این کمبود، استاندار بوشهر اعلام کرد: درصورتی‌که کارخانه‌ها نیاز بازار داخلی استان را تأمین نکنند به‌هیچ‌وجه اجازه صادرات نخواهند داشت.

این در حالی است که با توجه به همه این خط‌ونشان کشیدن‌ها اما همان مشکلات گذشته در بوشهر ادامه دارد.

شایعات شنیده‌شده

بسیاری از متصدیان سیمان و عمده‌فروشان مصالح ساختمانی در این رابطه اذعان می‌کنند که صادرات و هم‌چنین قاچاق این محصول موجب گرانی این محصول شده است.

آن‌ها اذعان می‌کنند: با کمبود سیمان در بازار، گمانه‌زنی‌های متعددی در این زمینه مطرح می‌شود؛ برخی می‌گویند که هدف کارخانه‌های تولید سیمان و فعالان بازار سیمان این است که با ایجاد کمبود در بازار زمینه گرانی آن را فراهم کنند.

فعالان بازار معتقدند چون با توجه به اینکه دولت اجازه افزایش قیمت سیمان را به کارخانه‌ها نداده است، ممکن است کارخانه‌های تولیدی نیز با ایجاد شرایط کمبود در بازار و بحران تأمین سیمان بخواهند شرایط را به نفع خود تغییر دهند.

اگرچه کارخانه‌های تولید سیمان تعمیرات خط‌های تولید در مهرماه امسال را برای کمبود سیمان در بازار بهانه می‌کنند اما واقعیت این است که برخی از آن‌ها قیمت دستوری دولت را با توجه به افزایش قیمت برنتابیده  و با زبان بی‌زبانی اذعان می‌کنند: کنترل قیمت سیمان و اجازه ندادن قیمت منطقی باعث می‌شود دلال‌ها کنترل بازار را به دست بگیرند و سود غیر متصوری برای خودشان در نظر بگیرند که همین عامل باعث رانت در بازار شود و تولیدکننده و مصرف‌کننده از این موضوع منفعت نبرند.

اعتراض استاندار

کمبود سیمان نه اینکه گلایه یک یا دو شهروند باشد بلکه به‌قدری این موضوع تکراری شده که صدای استاندار در جلسه ستاد تنظیم بازار ر هم درآورد.

عبدالکریم گراوند با شکایت از کمبود سیمان با تأکید بر اینکه باید نظارت درستی بر روند توزیع سیمان در دستور کار قرار بگیرد اظهار کرد: سه کارخانه تولید سیمان در این استان داریم  و لذا تولیدکنندگان در صورتی مجاز به صادرات هستند که سهم شش هزار و ۶۰۰ تنی نیاز داخلی را تأمین کنند.

گراوند با اشاره به اینکه کارخانه‌های سیمان استان بوشهر با همکاری در تأمین نیاز داخل باعث فروکش عطش بازار می‌شوند، افزود: نظارت و بازرسی از تولید و توزیع سیمان در استان بوشهر باید تشدید شود.

و ادامه داد: باید با هرگونه تخلف در این عرصه برخورد شود و پروانه افرادی که اقدام به عرضه سیمان خارج از شبکه توزیع می‌کنند باطل شود.

سهم اندک مرد بوشهر از سیمان

کمبود سیمان در حالی گریبان گیر ساخت‌وسازها و پیمانکاران شده که معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان استان بوشهر نیز از این موضوع گلایه داشته و می‌گوید: سه کارخانه تولید سیمان در استان بوشهر فعال هستند که در این راستا روزانه حدود ۱۳ هزار تن سیمان توسط این سه کارخانه تولید و روانه بازار می‌شود.

ابوالقاسم محمد زاده میزان تولید در کارخانه ساروج کنگان را روزانه شش هزار تن عنوان کرد و ادامه داد: سیمان دشتستان روزانه سه هزار و ۵۰۰ تن و سیمان دشتی نیز روزانه سه هزار و ۵۰۰ تن تولید دارند.

وی بیان کرد: کارخانه سیمان کنگان از مجموع شش هزار تن تولیدی خود، چهار هزار تن کلینکر تولید و همه آن را صادر می‌کند و از دو هزار تن سیمان تولیدی نیز فقط ۳۰۰ تن را در بازار استان ارائه می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.