فردا دوازدهم اسفند ماه اولین جلسه شورای سه جانبه عالی کار برای تعیین مزد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود و فعالان جامعه کارگری از جمله قائم مقام دبیرکل خانه کارگر امیدوار است این جلسات تا قبل از پایان سال جاری به نتیجه برسد.

کارگران در برابر این تورم،  فقط برای زنده ماندن کار می‌کنند

حسن صادقی به قدس آنلاین گفت: اگر جلسات مزد ۱۴۰۰ در سال جاری به نتیجه نرسد، کارگران بازنده بزرگ مذاکرات سه جانبه خواهند بود همان طور که امسال بازنده بودند!

این فعال جامعه کارگری تاکید کرد: اگر دولت و کارفرمایان، واقعیت‌های معیشتی و تورمی‌ را نپذیرند و تا قبل از پایان سال، جلسات به نتیجه نرسد، به عنوان نماینده کارگران و بازنشستگان در قبال این عدم همکاری، به خیابان خواهم آمد و فریاد اعتراض سر خواهم داد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در پاسخ به این سؤال که وقتی معمولاً رقم تعیین شده در خصوص سبد معیشتی کارگران در تعیین مزد، ملاک قرار نمی‌گیرد، امسال تا چه حد امیدوار هستید، رقم تعیین شده ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان، ملاک تعیین مزد ۱۴۰۰ باشد، اظهار داشت: به هیچ وجه امیدوار نیستم این نرخ، ملاک باشد چون در سال ۹۷ رقم ۴ میلیون و ۹۳۵ هزار تومان را تعیین کردند اما خروجی نشست‌های سه جانبه عددی کمتر از این برای مزد بود. در سال ۹۸ علیرغم رقم سبد، دستمزد را یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و برای سال ۹۹ هم دستمزد یک میلیون و ۹۲۰ هزار تومانی با برخی مزایای جانبی تعیین شد. این‌ها نشان می‌ دهد فرایند رسیدن به دستمزد، ربطی به سبد معیشتی ندارد.

او تاکید کرد: البته در سال ۹۹ رقم قابل دفاعی به حقوق کارگران اضافه شد و علاوه بر افزایش ۲۶ درصدی، حق مسکن و بن هم افزایش یافت که مجموعاً افزایش ۴۰ درصدی رقم خورد اما گدازه‌های سوزان تورم، همان ابتدای سال این افزایش را خنثی کرد به گونه‌ای در برابر این تورم، کارگران فقط برای زنده ماندن، کار می‌کنند.

صادقی افزود: با این تفاسیر حتی اگر مزد سال آینده با ۱۰۰ درصد افزایش همراه شود، عدد جدید نهایتاً به نرخ سبد معیشتی سال ۹۸ نزدیک می‌شود. ما با عقب ماندگی‌هایی در مزد روبه‌رو هستیم به طوری که دستمزد امروز کارگر فقط ۳۷ درصد از هزینه‌های معیشتی را پوشش می‌دهد و خانوار کارگری هر ماه با ۶۳ درصد کسری بودجه مواجه است.

وی با اشاره به اعتراضات اخیر بازنشستگان گفت: حمایت‌هایی که جزو تعهدات حاکمیتی بوده بر دوش صندوق‌ها به خصوص تأمین اجتماعی گذاشته شده  و صندوق‌ها به همین دلیل، شکننده شده‌اند و فرایند اعتراضات از این شکنندگی نشأت گرفته است. امروز ناتوانی اقتصاد، روی اشتغال و نسبت پشتیبانی تأثیر منفی گذاشته و این در حالی است که سن بازنشستگی کاهش یافته و نیروهای فعال کار به نیروهای غیرفعال تبدیل می‌شوند که این امر هم تهدیدی بالقوه برای صندوق‌های بازنشستگی است و پیامدهای منفی گسترده‌ای خواهد داشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • تقی‌زاده ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    0 0
    تشکر میکنم که مشکلات قشر مظلوم جامعه را منعکس میکنید .شاید گوش شنوایی پیدا شود