عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بنابر اظهارت رئیس کل بانک مرکزی آیین نامه استفاده از ارزهای دیجیتال تهیه و تنظیم شده است و مشکلی در این رابطه وجود ندارد اما چرا هنوز ابلاغ نشده است سؤالی است که ما از آقای همتی داریم و از ایشان خواهیم پرسید.

آقای همتی! دلیل اهمال در ابلاغ آیین‌نامه استفاده از ارزهای دیجیتال چیست؟/ ۶ ماه قبل گفتند هفته آینده، اما هنوز آن هفته آینده نرسیده است

«محسن علیزاده» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با قدس آنلاین پیرامون انتقاد مطرح شده از سوی رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس به رویکرد دولت و بانک مرکزی در قبال ارزهای دیجیتال گفت: آیین‌نامه استفاده از ارزهای دیجیتال مصوب شده است و باید ۳ تا ۴ ماه قبل از سوی  بانک مرکزی اعلام می‌شد اما صحبت این است که بانک مرکزی چرا برای ابلاغ آیین نامه امروز و فردا می‌کند؟

این آیین نامه صرفا مربوط به بیت کوین نمی‌شود بلکه تمامی ارزهای دیجیتال را در بر می‌گیرد؛ پرسش ما از بانک مرکزی و آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی این است که دلیل اهمال در ابلاغ آیین‌نامه استفاده از ارزهای دیجیتال چیست؟

علیزاده ادامه داد: آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی ۶ ماه قبل در جلسه کمیسیون گفتند که هفته آینده این آیین نامه را ابلاغ خواهیم کرد اما هنوز آن هفته آینده فرا نرسیده است.

 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی از راه‌هایی که کشور برای مراودات مالی و تجارت بدون محدودیت با جهان می‌تواند از آن استفاده ببرد و از این طریق FATF و سوئیفت را نادیده بگیرد اما تمام اینها باید در قالب یک نظام‌نامه مدون صورت بگیرد یعنی باید آیین‌نامه‌ای برای تولید،استفاده و مراودات با ارزهای دیجیتال توسط بانک مرکزی ابلاغ شود تا رسمیت پیدا کند. مثل همان روندی که برای فعالیت بانک‌های خصوصی تهیه تدوین و اعمال شد.

وی تأکید کرد: بنابر اظهارت رئیس کل بانک مرکزی آیین‌نامه استفاده از ارزهای دیجیتال تهیه و تنظیم شده است و مشکلی در این رابطه وجود ندارد اما چرا هنوز ابلاغ نشده است سوالی است که ما از آقای همتی داریم و از ایشان خواهیم پرسید.

اظهارات علیزاده در حالی بیان می‌شود که روز یکشنبه ۳ اسفند «مجتبی توانگر» رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس در نامه‌هایی به رئیس‌جمهور، وزرای اطلاعات، اقتصاد، صمت و رئیس ‌کل بانک مرکزی هشدار داد که امکان خرید ریالی رمزارزها از درگاه‌های پرداخت داخلی موجب متضرر شدن مردم و ضربه‌ شدید به اقتصاد و بازار سرمایه‌ی کشور می‌شود.

توانگر در توئیتی نوشت: "باخرید ریالی رمزارزها ازدرگاه‌های پرداخت داخلی زمینه‌ی شکل‌گیری پرونده‌ای بزرگتر از سکه ثامن فراهم شده است. باید اقدامات لازم برای شناسایی مسیرهای خرید ارزی بیت‌کوین برای جلوگیری از ضربه‌ی شدید به اقتصاد کشور و بازار سرمایه انجام شود. در نامه‌ای به رئیس‌جمهور و وزرا هشدار دادم."

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس در نامه‌ خود به رئیس‌جمهور، با اشاره به وضعیت بازار سرمایه نوشته است که افرادی در فضای مجازی اقدام به تشویق مردم به خرید رمزارزهای خارجی به‌خصوص بیت‌کوین کرده‌اند. توانگر اضافه کرد که اکنون جستجوی کلمات مربوط به خرید رمزارزها در فضای مجازی از جستجوی کلمه‌ بورس پیش گرفته است که نشان می‌دهد عده‌ای ناآشنا و ناآگاه در جستجوی راهی برای ورود به این حوزه هستند.

مجتبی توانگر تأکید کرد که این موضوع احتمالا منجر به تشدید خرید غیررسمی ارز می‌شود و خرید ریالی «رمزارز» نیز اکنون از درگاه‌های پرداخت داخلی در حال انجام است. وی ابراز نگرانی کرد که احتمال زیادی وجود دارد تا مسئله‌ای شبیه به سکه ثامن به‌صورت شدیدتر تکرار شود.

نامه رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس به رییس جمهور برای بستن درگاه های پرداخت رمز ارز

این نماینده مجلس در ادامه نکاتی را برای لحاظ دولت ذکر کرده است. توانگر گفته که لازم است دولت ابتدا و سریعا درگاه‌های پرداخت مشکوک به مبادلات رمزارزی را مسدود کند و سپس اقدامات لازم برای شناسایی مسیرهای خرید ارزی بیت‌کوین و تبلیغ‌کنندگان در فضای مجازی را انجام دهد. وی متذکر شده که این موضوع نباید باعث ضربه‌ شدید به اقتصاد کشور و بازار سرمایه شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.