مشکل کمبود نهاده دامی و گرانی آن چند وقتی است در کشور و به‌ویژه خراسان جنوبی فراگیر شده و این روزها خشکسالی و کمبود بارندگی‌ها در استان نیز بر نگرانی دامداران افزوده، از این رو آنان درخواست مساعدت و کمک از مسئولان دارند.

صنعت دامداری خراسان جنوبی در دام مشکلات

به گزارش خبرنگار قدس از بیرجند، سراسیمه و پریشان است؛ ماشینش را ۳۰۰ متر جلوتر پارک می‌کند و به سمت تعاونی راه می‌افتد. دل پردردی از این روزهای سخت خشکسالی، گرانی و کمبود آذوقه برای دام‌ها دارد.

وی که در شغل دامداری مو سپید کرده، می‌رود تا برای دریافت نهاده‌های دامی در صف طولانی به انتظار بنشیند تا شاید بتواند آذوقه‌ای برای دام‌هایش تهیه کند.

تعداد زیادی از دامداران برای دریافت نهاده‌های دامی از راه‌های دور و نزدیک خود را به تعاونی شهر رسانده‌اند و هر کدامشان دفترچه‌ای در دست گرفته و در صف منتظر هستند تا شاید نامشان خوانده شود و بتوانند با گرفتن سهمیه دریافتی، مرهمی بر زخم‌هایشان بگذارند.

این دامدار بیرجندی گفت: از ساعت ۷ صبح خود را از روستا به تعاونی رسانده‌ام تا سهمیه نهاده‌های دامی‌ام را دریافت کنم، اما معلوم نیست امروز بتوانم سهمیه‌ام را بگیرم یا نه... .

نبود بارندگی مناسب، کمبود رطوبت، سونامی خشکسالی، کم شدن آب قنات و چشمه‌ها، طغیانی شدن آفات و کاهش عملکرد و افت تولید در محصولات زراعی و باغی دست به دست هم داده‌اند تا خوراک دام گران شود و از طرفی سهمیه دامداران هم کاهش یابد.

مشکل دیگر دامداران در این روزها همین صف‌های طولانی در مراکز توزیع نهاده‌های دامی است، در حالی که کیفیت پایین این نهاده‌ها سبب شده تعدادی از دام‌ها ضعیف و بیمار شده و دامدار مجبور به ذبح زودتر از موعد آن‌ها شود.

یکی از دامداران گفت: شرایط دامداری به‌ویژه در اوضاع کنونی به حدی نامطلوب است که این شغل را به حالت احتضار درآورده و فعالان این حوزه را در شرایط روحی و روانی نامناسبی قرار داده است.

وی با بیان اینکه قیمت کاه و جو در یک سال گذشته با افزایش چند برابری همراه بوده در حالی که قیمت دام و فراورده‌های دامی در این مدت تغییر چندانی نداشته است، افزود: دلالان با سوءاستفاده از وضعیت حاد حاکم بر دامداری و کمبود و گرانی علوفه اقدام به خرید با کمترین قیمت و با چک مدت‌دار می‌کنند و دامداران هم مجبور به قبول آن هستند.

این دامدار با بیان اینکه متولیان خرید دام همواره دیرتر از دلالان اقدام می‌کنند خواستار اقدام عملی شرکت‌های دولتی در خرید دام شد.

دیگر دامدار بیرجندی نیز با بیان اینکه خرید دام زنده از دامداران بهترین حمایت از صنعت دامداری است، افزود: گرانی نهاده‌های دامی امان دامداران را بریده است. با قیمت‌های تعاونی به ازای هر دام یک کیلو نهاده تعلق می‌گیرد که به هیچ وجه پاسخگوی نیاز دام نیست.

یکی از دامداران طبسی نیز گفت: هر روز کارم همین است که از ساعت ۷ صبح تا ۱۲ ظهر به امید دریافت جو مراجعه کنم و در آخر هم دست خالی به خانه برگردم.

هر روز ۱۲۵ کیلومتر راه می‌آیم اما نمی‌دانم آیا می‌توانم سهمیه‌ام را دریافت کنم یا نه.

وی عنوان کرد: دام‌های من از نوع سنگین است و برای خوراک دام نیاز به سهمیه بیشتری داریم؛ چرا مسئولان سهمیه‌ها را کم کرده‌اند؟

این دامدار که در آستانه ورشکستگی است، بیان کرد: گرانی نهاده‌های دامی و علوفه از یک طرف و از سویی دیگر قیمت‌های ناعادلانه گوشت و شیر در بازار، فضایی را به وجود آورده که فعالیت صنعت دامداری را فاقد توجیه اقتصادی می‌کند.

مجید قرایی یکی دیگر از دامدارانی است که به دلیل گرانی نهاده‌ها حاضر شده گاوهای خود را به همان قیمت یک‌ سال قبل بفروشد؛ او گفت: در این یک‌ سال بیش از ۴۰ میلیون تومان برای تهیه خوراک دام‌های خود هزینه کرده‌ام، اما اکنون نه تنها سودی عایدم نشده بلکه ضرر بسیاری هم متقبل شده‌ام.

تولید گران، فروش ارزان

رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی نیز به خبرنگار قدس گفت: مهم‌ترین چالش پیش روی دامداران نبود توازن قیمت نهاده‌ها با قیمت تولیدات در بخش دام است.

غریبی افزود: قیمت کاه و یونجه که غیردولتی است نسبت به سال گذشته ۳۰۰ درصد افزایش داشته از آن طرف در تولیدات مثل شیر و گوشت افزایش نرخ زیادی نداشته‌ایم و افزایش بهای دام نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد بوده است.

وی گفت: میزان نهاده‌های ارائه شده از سوی دولت به اندازه نیاز دامدار و نیاز تغذیه دام نیست و به طور متوسط حدود ۶۰ درصد نیاز دامدار است که با توجه به خشکسالی، شرایط بحرانی‌تر هم خواهد شد.

غریبی ادامه داد: اگر بارندگی داشتیم و مراتع خوب بود می‌توانستیم بگوییم این میزان نهاده کافی است اما در شرایط فعلی جوابگوی نیاز آن‌ها نیست.

ناهماهنگی متولیان تأمین و توزیع

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار قدس از پیگیری برای جذب سهمیه نهاده‌های دامی خبر داد و گفت: بخشی از سهمیه نهاده برای استان جذب و توزیع شده و مجوز توزیع نهاده برای چند مرحله دیگر دریافت شده است.

قوسی افزود: مشکلی برای تأمین نهاده وجود ندارد، اما به این معنا نیست که توزیع انجام شود چرا که مجوز توزیع را معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی صادر می‌کند و سازمان و استان نقشی ندارند.

وی عنوان کرد: اگر مجوزی داده شود توزیع انجام می‌شود و استثنا در صورتی وجود دارد که سهمیه‌ای خاص و ویژه برای خراسان جنوبی گرفته شود.

آرامش قبل از توفان

فعالان صنعت دام و طیور معتقدند در صورت تداوم روند فعلی، بازار محصولات پروتئینی در ماه‌های آینده با مشکل مواجه خواهد شد و باید منتظر ماند و دید مسئولان چه اقدام مؤثری برای رفع مشکل تولیدکنندگان صنعت دام و طیور کشور خواهند داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.