به گفته آموزگار، اسفند خودش فرصتی برای فروش کتاب است و زمانی که این تخفیف در قالب طرح زمستانه کتاب لحاظ می‌شود این دو با یکدیگر همپوشانی پیدا می‌کنند و بهتر است از این فرصت در موقعیت دیگری استفاده شود.

زمستانه کتاب باید زمانی برگزار می‌شد که مراجعه به کتابفروشی‌ها کمتر است/ یارانه‌های حمایتی باید به سمت زیرساخت‌ها برود

به گزارش گروه فرهنگ و هنر قدس آنلاین، نخستین نمایشگاه مجازی کتاب بهمن ماه امسال برپا شد و با فروش یک میلیون و ۲۵۴ هزار و ۵۹۹ نسخه کتاب به ارزش ۶۴۰ میلیارد و ۲۵۸میلیون و ۷۷هزار و ۵۶۸ ریال به کار خود پایان داد و در حالی که کمتر از یک ماه از برپایی آن می‌گذرد، طرح زمستانه کتاب با تخفیف ۲۵ درصدی از شنبه هفته جاری کار خود را آغاز کرده است. به نظر می‌رسد حمایت از کتابفروشان یکی از اهداف اصلی برپایی این طرح به موازات ایجاد سهولت در امر خرید کتاب برای علاقه‌مندان به آن بوده است اما سؤال اینجاست با توجه به اینکه نمایشگاه مجازی کتاب به تازگی بساط خود را جمع کرده آیا طرح زمستانه کتاب می‌تواند با استقبال مردم مواجه شود و البته کمکی هرچند کوچک به صنعت نشر و کتابفروشان باشد؟ محمود آموزگار، مدیر نشر آمه به این سؤالات پاسخ داده که در ادامه می‌خوانید.  

این ناشر قدیمی با اشاره به اهمیت ماه اسفند در تقویم کاری ناشران و کتابفروشان می‌گوید: صرف نظر از بحث نمایشگاه مجازی، اسفند زمان مهمی است و تجربه سالیان گذشته نشان داده که کتابفروشی‌ها در این زمان رونق دارند و مردم به آن مراجعه می‌کنند و طبیعتاً فروش بالا می‌رود.

وی در ادامه می‌افزاید: به نظرم بهتر است از نظر زمانبندی با این طرح به گونه‌ای دیگر برخورد شود و زمان‌هایی را برای آن انتخاب کنند که مراجعه به کتابفروشی‌ها کمتر است. بازه‌های زمانی وجود دارد که تردد به کتابفروشی‌ها کمتر می‌شود و در این بازه زمانی که به صورت بالقوه مشتریان بیشتری داریم چنین طرح‌هایی تأثیر ویژه‌ای ندارد.

به گفته آموزگار، اسفند خودش فرصتی برای فروش کتاب است و زمانی که این تخفیف در قالب طرح زمستانه کتاب لحاظ می‌شود این دو با یکدیگر همپوشانی پیدا می‌کنند و بهتر است که این فرصت در موقعیت دیگری استفاده شود.

وی درباره استقبال مردم از این طرح تخفیف این طور می‌گوید: نتایج بررسی شده روی کتابفروشی‌های مختلف، متفاوت است. در روز اول این طرح برخی کتابفروشی‌ها اعلام کردند اعتبارشان تمام شده و برخی گفتند هنوز اعتبار دارند. اما به طور کلی به آن جمعیتی که به طور معمول و متعارف اسفندماه به کتابفروشی‌ها مراجعه می‌کنند به طور محسوس چیزی اضافه نشده است.

مدیر نشر آمه با اشاره به برپایی اخیر نمایشگاه مجازی کتاب و اجرای طرح زمستانه کتاب در امتداد آن متذکر می‌شود: این بحث درستی است که باید آن را در نظر گرفت. قطعاً به دلیل خریدهایی که در آن نمایشگاه صورت گرفته و اینکه بلافاصله این طرح گذاشته شده باعث می‌شود کمتر مورد استقبال قرار بگیرد.

به گفته آموزگار، ضمن این که به نظر می‌آید اشکالاتی به این برنامه‌ریزی وارد است. به دلیل اینکه در طرح فروش مجازی کتابفروشی‌ها و توزیع دخالتی نداشت، شکایت‌ها و گله‌هایی مطرح شده بود که این میزان فروش می‌توانست از کانال کتابفروشی‌ها انجام شود و به همین دلیل وزارت ارشاد به نوعی درصدد جبران آن برآمد و طرح زمستانه را برای کتابفروش‌ها گذاشتند که به نوعی آن را جبران کنند.

وی تاکید می‌کند: این سیاست گذاری‌ها در برپایی نمایشگاه مجازی که البته بهتر است بگویم فروشگاه مجازی می‌تواند به گونه‌ای طراحی و برنامه ریزی شود که کتابفروشی‌ها و نظام توزیع هم در آن دخیل باشند.

آموزگار در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه بودجه‌ای معادل ۴ میلیارد تومان برای طرح زمستانه در نظر گرفته شده و با توجه به برپایی نمایشگاه مجازی کتاب، آیا بهتر نبود این حمایت‌ها به شکل دیگری از ناشران و کتابفروشان صورت می‌گرفت، می‌گوید: به نظرم یارانه‌ها باید به سمت زیرساخت‌ها برود و آنجاست که با عدالت بیشتری مواجه خواهد شد و ضمن این که در امتداد آن اهدافی که برای ترویج کتابخوانی و بالا رفتن سرانه مطالعه تعقیب می‌کنیم، به این صورت مؤثرتر خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.