بجنورد- سفیر ارمنستان در ایران گفت: وجود مرز مشترک زمینی کشور ارمنستان با ایران یک رکن مهم جهت برقراری بیشتر ارتباطات است و خراسان شمالی می تواند دروازه ارمنستان به آسیای میانه باشد.

خراسان شمالی می تواند دروازه ارمنستان به آسیای میانه باشد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، آرتاسش تومانیان در نشست بازرگانان و فعالان اقتصادی خراسان شمالی اظهار داشت: قبل از سفرم دیگران سوال میکردند که فاصله خراسان شمالی با ارمنستان خیلی زیاد است چرا میخواهید با آنجا کار کنید و من نیز گفته ام که مدیر ارشد آن استان بسیار علاقمند به همکاری است و بیشتر بخاطر شخص اوست؛ مطمئن هستم طرز فکر استاندار خراسان شمالی به مدیران زیر مجموعه وی سرایت کرده است.

وی افزود: سفرهای استانی زیادی داشته ام اما تاکنون هیچ استانی مانند خراسان شمالی پیگیر کار نبوده اند.

تومانیان ادامه داد: ارمنستان و ایران میتوانند در همه زمینه ها از جمله تجاری، توریستی، سرمایه گذاری مشترک، کشاورزی، آی تی و... همکاری کنند.

سفیر ارمنستان در ایران اظهار داشت: این همکاری همچینن می تواند به اینگونه باشد که ارمنستان از طریق خراسان شمالی با کشورهای همجوار از جمله ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و... همکاری خود را گسترش دهد.

آرتاشس تومانیان با بیان اینکه روابط ایران و ارمنستان در بخش های دولتی و خصوصی توسعه یافته، گفت: یکی از محورهای همکاری بین ایران و ارمنستان در حوزه انرژی و گاز است.

وی افزود: ارمنستان سه میلیون نفر جمعیت دارد که دو سوم از آن ها خارج از کشور زندگی می کنند.

وی با تاکید بر اینکه بین ایران و ارمنستان ارتباط تجاری خوبی برقرار است، ادامه داد: هرچند ممکن است سه میلیون نفر بازار خیلی بزرگی نباشد اما می تواند یکی از بازارها باشد.

وی تصریح کرد: کشور ارمنستان دارای سیستم بانکی پیشرفته ای است که می توانیم خدمات بانکی را با استانداردهای بین المللی انجام دهیم.

تومانیان با بیان اینکه تحریم ها در ایران موجب شده تا تجار نتوانند در بحث تجارت مراودات مالی داشته باشند، تصریح کرد: اما تجار ایرانی می توانند با ثبت شرکت در ارمنستان و با استفاده از شریک تجاری خود در ارمنستان به هر ارزی که بخواهند حساب بانکی باز کنند و مبادلات تجاری و مالی خود را انجام دهند و از سوی دیگر هر زمانی که بخواهند می توانند وجه خود را برداشت کنند.

تسهیل مراودات بین تجار استان و ارمنستان

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان شمالی  نیز گفت: تسهیل مراودات بین تجار خراسان شمالی و کشور ارمنستان مهم ترین ماحصل سفر دو روزه سفیر جمهوری ارمنستان خواهد بود.

علی بیگ زاده افزود: خراسان شمالی به لحاظ اقلیم شباهت بسیاری با کشور ارمنستان دارد و مهم ترین سرمایه آن نیروی انسانی است.

وی خاطرنشان کرد: مقدمات خواهر خواندگی بین یکی از استانهای ارمنستان ترجیحا ایروان با خراسان شمالی در دست بررسی است همچنین کشور ارمنستان جهت ایجاد دفتر همکاری بین تجار نیز اعلام آمادگی کرده است.

بیگ زاده صادرات محصولات کشاورزی ارگانیک و تقویت حوزه گردشگری و صنعت توریست بین استان و کشور ارمنستان را مورد تاکید قرار داد.

رییس اتاق بازرگانی خراسان شمالی نیز بر گسترش و افزایش مرادودات تجاری بین استان و کشور ارمنستان تاکید کرد و زمینه سرمایه گذاری  استان با ارمنستان را مناسب دانست.

سعید پورآبادی تحقق خواهرخواندگی بجنورد با شهر ایروان ارمنستان، برنامه ریزی برای کشاورزی فرا سرزمینی، وجود پتانسیل های فراوان در زمینه کشاورزی و گردشگری در خراسان شمالی را از جمله فرصت ها و توانمندی های استان با کشور ارمنستان عنوان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.