معاون خرید راهبردی و اسنادپزشکی مدیریت درمان تامین اجتماعی خراسان رضوی گفت: سامانه ۱۴۲۰آماده دریافت شکایت های مردمی از افراد و مراکزی است که نسبت به اجرای طرح نسخه الکترونیک مقاومت می کنند.

 شفاف‌سازی و جلوگیری از ریخت‌و پاش‌های دارویی از طریق اجرای نسخه الکترونیک /سامانه ۱۴۲۰آماده دریافت اطلاعات افراد و مراکز متخلف

کامران اخوان رضایت در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: طرح نسخه الکترونیک درمان  برای جایگزینی با نسخه کاغذی از مهر ماه سال ۱۳۹۷آغاز شد.

وی تصریح کرد: به دلیل اینکه استقبال چندانی از سوی   پزشکان ،مراکز درمانی و داروخانه ها از این طرح صورت نگرفت، از مهر ماه سال جاری به دلیل مزایای زیاد این طرح بویژه در زمینه شفاف سازی در برخی زمینه ها و همچنین تشکیل پرونده الکترونیکی سلامت افراد ،  این موضوع به صورت جدی از سوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی دنبال و تاکید بر اجرایی شدن آن صورت گرفت که متاسفانه بازهم جامعه درمانی از آن حمایت نکردند.

اخوان رضایت ادامه داد:   بالاخره سازمان با تایید هیات محترم وزیران بر آن شد که از اول اسفند ماه سال ۹۹چاپ دفترچه کاغذی را متوقف کند و در این راستا اطلاع رسانی گسترده به همه بیمه شدگان، پزشکان طرف قرار داد، مراکز درمانی و داروخانه ها صورت گرفت اما باز هم طبق پیش بینی ها برخی مراکز و مجموعه ها در زمینه اجرای این طرح مقاومت کردند و زمینه ایجاد برخی مسائل را برای بیمه شدگان فراهم اوردند. زیرابرخی مراکز به دلیل اینکه طرف قرار داد تامین اجتماعی نبودند خود را ملزم به اجرای این طرح نمی دانستند در حالی که این طرح همه پزشکان و مراکز درمانی را ملزم به اجرای آن کرده است تا درسامانه نسخه نویسی الکترونیک ثبت نام کنند.

*راهکارهای جایگزین

وی با بیان اینکه  مجموعه درمان تامین اجتماعی استان با جدیت در حال اطلاع رسانی این طرح و رفع نواقص موجود است، افزود: در این طرح برای تمام مواردی که ممکن است بروز اتفاقات پیش بینی نشده از جمله قطع اینترنت یا کندی سیستم موجب عدم اجرای آن شود گزینه های جایگزین در نظر گرفته شده است  و سربرگ پزشک جایگزین نسخه دفترچه می شود،  از این رو پزشک با نوشتن کدملی فرد بیمار در قسمت بالای سربرگ خود، نسخه مورد تایید تامین اجتماعی را تهیه خواهد کرد که مورد تایید داروخانه ها نیز می باشد  که در مناطق دور افتاده و برخی مناطق روستایی که اینترنت ضعیف می باشد این شیوه مورد استفاده قرار خواهد گرفت تا دغدغه های بیمه شدگان در این زمینه برطرف شود و بیمه شدگان با کارت ملی هوشمند و یا در صورتی که هنوز این کارت را دریافت نکرده اند با برگه درخواست کارت ملی هوشمند و همیچنین شناسنامه احراز هویت خواهند شد.

*سامانه۱۴۲۰

وی با اشاره به اینکه سامانه ۱۴۲۰آماده دریافت شکایت های مردمی از افراد و مراکزی است که نسبت به اجرای این طرح مقاومت می کنند ، تصریح کرد:  در آغاز اجرای این طرح ممکن است برخی نواقص وجود داشته باشد که منکر آن نیستیم اما برخی برای فرار از عمل به این طرح موضوع عدم اطلاع رسانی را مطرح می کنند که ما علی رغم اطلاع رسانی گسترده در چندین مرحله ، باز هم امروز همه اطلاعات لازم برای اجرای این طرح را در دو برگ A۴  با تیراژ ۵هزار عدد برای همه مراکز درمانی طرف قرار داد و غیر قرار داد اعم از پزشک، دندان پزشک، درمانگاه، داروخانه ، بیمارستان و سایر مراکز مرتبط ارسال کرده ایم تا هرگونه ابهام در این زمینه نیز برطرف شود.

*فرار مالیاتی و حق فنی

اخوان رضایت در پاسخ به اینکه برخی پزشکان برای جلوگیری از شفاف سازی و  فرار از مالیات و همچنین داروخانه ها برای استفاده از حق فنی، در جهت اجرای این طرح مقاومت می کنند، افزود:   همه بیمه شدگان و همچنین رسانه ها باید افراد و یا مراکزی که در جهت اجرای این طرح لجاجت می کنند را به نوعی مجاب به اجرای آن نمایند. از طرفی اغلب داروخانه در حال حاضر عضو این طرح شده و بر این اساس خدمات ارائه می دهند و اگر داروخانه ای از انجام این کار اجتناب می کند بیمه شدگان به داروخانه دیگری مراجعه کنند، همچنین تمام مزایایی که توسط هیئت وزیران برای داروخانه ها مورد تایید قرار گرفته بود کماکان حفظ خواهد شد و از بین نخواهد رفت.

وی ادامه داد: از طرفی یکی از مزایای این طرح روشن شدن همین مسائل و شفاف سازی در برخی موارد است به طوری که مثلا داروخانه ها هزینه ای را که دریافت می کنند ایا منطبق با دستورالعمل های قانونی می باشد یاخیر، همچنین یکی از مزایای دیگر این طرح ان است که قبلا به دلیل بدخط بودن برخی از پزشکان ، نسخه ها اشتباهی پیچیده می شد و در مواردی دارو کم و یا زیادتر از حد مجاز به بیمه شده داده شده و تداخلات دارویی مشخص نمی شد که همه این موارد با اجرای این طرح برطرف خواهند شد.

وی افزود: از مزایای دیگر این طرح این است که اگر بیماری به پزشکی مراجعه کند و فرد بیمار دارای  سابقه نسخه الکترونیک باشد به راحتی سوابق دارویی وبیماری آن توسط پزشک قابل مشاهده خواهد بود و از مداخلات و تعارضات دارویی کاسته خواهد شد.

وی بابیان اینکه کنار زدن این طرح هیچ گونه توجیهی ندارد، افزود: با تمام مجامع صنفی اعم از نظام پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان ها که جلسه داشته ایم بر مزایای بی شمار طرح تاکید داشته اند.

*منابع صرفه جویی

اخوان رضایت  در پاسخ به اینکه ایا منابع مالی حاصل از صرفه جویی از اجرای این طرح  به بیمه شدگان و بازنشستگان سازمان برمی گردد و یا همانند سایر منابع به سمت هیات مدیره های تامین اجتماعی و پرداخت پاداش های نجومی  سرازیر خواهد شد؛ افزود: منابع ریالی که از صرفه جویی این طرح  به دلیل عدم چاپ دفترچه ایجاد می شود در مقابل هزینه های جاری سازمان بسیار اندک می باشد، اما صرفه جویی که در زمینه ریخت و پاش های دارویی و سایر خدماتی که بی رویه در حال انجام است فراهم خواهد شد   منابع قسمت درمان سازمان را افزایش خواهد داد که مجموع این موارد منجر به سرمایه گذاری های جدید خواهند شد.

*بیمه تکمیلی

وی در مورد شرایط بیمه تکمیلی با اجرای این طرح گفت: در تاریخ ۲۵دی ماه سال جاری بیمه مرکزی برای تمام شرکت های بیمه دهنده تکمیلی نامه ای را ابلاغ و آنها را ملزم کرده است که با استفاده از سامانه ep و دریافت رمز و پسورد و بدون نیاز به نسخه کاغذی ،  امور مربوط به بیمه شدگان و پرداخت وجه آنها  در مراکز غیر طرف قرار دادشان را انجام دهند که برخی از شرکت های بیمه این فرآیند را در حال انجام هستند و برخی هم که کارشکنی می کنند طی دو هفته آینده ملزم خواهند شد بدون نیاز به مراجعه حضوری بیمه شده سهم وی از بیمه تکمیلی را به حساب وی واریز کنند.

معاون خرید راهبردی و اسنادپزشکی مدیریت درمان تامین اجتماعی در مورد تخلفات و مقاومت هایی که  در راستای اجرای این طرح از ابتدای اسفند ماه در استان صورت گرفته است نیز گفت: طی این چند روز به طور متوسط، روزی ۱۲مورد تخلف در سطح استان به ما گزارش شده است  که بلافاصله ورود پیدا کرده و در محل حاضر و مورد بررسی قرار داده ایم که اغلب آنها به دلیل عدم اطلاع واحد پذیرش آن مرکز بوده است در کوتاهترین زمان ممکن رفع شدند.   

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.