۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۵
کد خبر: 742390

مدیرپایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار گفت: بخش‌هایی از ۱۰ بنای تاریخی این شهرستان که نیاز به مرمت اضطراری داشتند طی یک سال گذشته بهسازی و مرمت شده است.

۱۰ بنای تاریخی سبزوار مرمت شد

به گزارش قدس آنلاین، محسن برآبادی افزود: عملیات مرمتی در بخشی از بافت تاریخی خیابان بیهق، خانه‌های تاریخی جعفرزاده، کیان، اولیا و جداره‌سازی و بازپیرایی ۶ اثر تاریخی در روستای زعفرانیه این شهرستان انجام شد.

وی اضافه کرد: اقدامات مرمتی شامل جداره سازی، محوطه سازی، مرمت استحفاظی با ترکیب آجر، کاشی و مصالح سنتی برای جلوگیری از تخریب بیشتر بناهای تاریخی اجرا شده است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار گفت: همچنین یک میلیارد ریال برای احیای یخدان‌ها در حاشیه کمربندی این شهر اختصاص یافته و طرح بهسازی و مرمت بازار سرپوش این شهر نیز تهیه شده است.

برآبادی افزود: مرمت ۲ اقامتگاه سنتی خانه‌های تاریخی حجازیان و عظیمیان نیز از طریق درخواست مالکان در دست پیگیری قرار دارد.

وی تصریح کرد: بافت تاریخی این شهر با ۵۰ اثر ثبت شده و ۱۰۰ مورد اثر شناسایی شده شامل مسجدجامع، بازار و محلات مسکونی ۱۸۰ هکتار وسعت دارد. ۹۵۰ اثر تاریخی، فرهنگی طبیعی و معنوی در شهرستان سبزوار وجود دارد که تاکنون ۱۶۱ مورد آنها در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

سبزوار در فاصله ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.