ششم خرداد سال‌جاری، قانون تفسیر قانون الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی از سوی رئیس جمهور برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ شد.

مشق شب برای معلمان حق‌التدریس

بر اساس این قانون، معلمان حق‌التدریس می‌توانند پس از گذراندن دوره آموزشی در دانشگاه فرهنگیان و شرکت در آزمون‌های پودمانی به صورت پیمانی استخدام شوند؛ موضوعی که در زمان اندکی پس از ابلاغ آن، به اعتراض گروه دیگری از مخاطبان این قانون دامن زد. 

با معلمان حق‌التدریس براساس ماده ۲۸ رفتار می‌شود

فاطمه صدایی، آموزگار حق‌التدریس مقطع ابتدایی که از سال ۱۳۸۷ مشغول کار در آموزش و پرورش است در خصوص چرایی این اعتراض‌ها می‌گوید: در قانون اخیر مقرر شده یک دوره آموزشی ضمن خدمت در دانشگاه فرهنگیان و یک امتحان پایان دوره نیز از سوی استادان این دانشگاه برای ما برگزار شود و اشاره‌ای به برگزاری آزمون اصلح نشده است، ضمن آنکه برای ۲۵ واحد درسی حدود ۴۰۰ فایل ارائه داده‌اند که باید آن‌ها را برای آزمون اصلح مطالعه کنیم؛ در واقع با ما مثل ورودی‌های جدید که طبق ماده ۲۸ استخدام می‌شوند و هیچ‌گونه تجربه و سابقه معلمی ندارند، رفتار می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه نمره قبولی برای آزمون اصلح برای ورودی‌های جدید که دانش‌آموخته دانشگاه فرهنگیان نیستند، ۶۰ درصد و برای ما ۷۰ درصد درنظر گرفته شده است، اضافه می‌کند: اگر ما موفق به کسب ۷۰ درصد از نمره کل آزمون نشویم از آموزش و پرورش اخراج خواهیم شد و این دور از انصاف است. 

آزموده را آزمودن خطاست!

فهیمه عباسپور، یکی دیگر از معلمان حق‌التدریس نیز که از سال ۱۳۸۴ در آموزش و پرورش خدمت می‌کند با بیان اینکه معلمان حق‌التدریسی پیش از شروع سال تحصیلی (از ۱۵ شهریور) مشغول فعالیت و آموزش در شبکه آموزشی شاد هستند، می‌افزاید: حجم منابع تعیین شده بسیار سنگین است، به طوری که معلمان به‌ویژه همکارانی که در پایه اول و دوم در مدرسه حضور دارند در این زمان محدود امکان مطالعه این حجم از منابع را ندارند.

به گفته این دکترای فلسفه تعلیم و تربیت، بیشتر همکاران حق‌التدریس دارای سوابق کاری بالای ۱۰ سال هستند و در واقع آزموده را آزمودن خطاست، ضمن آنکه شرکت در آزمون اصلح جزو قانون نبوده و این تصمیم از سوی وزارت آموزش و پرورش گرفته شده است.

وی می‌افزاید: معلمان حق‌التدریس با گذراندن دوره‌های آموزشی هیچ مشکلی ندارند اما از نمایندگان مجلس و وزیر آموزش و پرورش درخواست حذف آزمون اصلح را دارند. 

آزمون اصلح؛ تکلیف سند تحول بنیادین

اما معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با ما ضمن اشاره به بخشی از دغدغه‌های معلمان حق‌التدریس می‌گوید: ما ملزم به تحقق راهکارهای سند تحول بنیادین هستیم. یکی از این راهکارها بند ۴-۱۱ این سند است که در آن به صراحت نسبت به سنجش صلاحیت حرفه‌ای معلمان تأکید شده و آموزش و پرورش هم در پی تحقق مستمر این راهکار است.

رضا کچوئیان جوادی با تأکید بر اینکه افراد متقاضی استخدام در دستگاه آموزش و پرورش، الزاماً باید موفق به کسب گواهی صلاحیت‌های حرفه‌ای شوند، اضافه می‌کند: دانشگاه فرهنگیان دارای دو گروه دانشجو است؛ نخست دانشجویان متعهد خدمت که پس از چهار سال آموزش در دانشگاه، مدرک کارشناسی دریافت می‌کنند و گروه دوم دانش‌آموختگان سایر دانشگاه‌های کشور هستند.

وی کنترل کیفیت دانش‌آموختگان سایر دانشگاه‌ها را مهم می‌داند و با معرفی این افراد به عنوان مهارت‌آموز ماده ۲۸ تصریح می‌کند: این دانش‌آموختگان با گذراندن دو پودمان آموزشی در دانشگاه فرهنگیان و همچنین دروس PCK با شرکت در آزمون جامع اصلح و موفقیت در این آزمون، گواهی صلاحیت حرفه‌ای معلمی دریافت می‌کنند.

کچوئیان آزمون اصلح را دارای هزار نمره و متشکل از سه بخش دانسته و می‌افزاید: بخش نخست که شامل کارآموزی و روش‌های تدریس است، دارای ۲۷۵ نمره است و قطعاً همه همکاران حق‌التدریس ما این نمره را به دلیل فعالیت‌های چند ساله خود کسب می‌کنند. بخش دوم آزمون اصلح نیز با دارا بودن ۲۷۵ نمره شامل مؤلفه‌های فرهنگی و مهارت‌های هفت‌گانه مورد تأکید معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان و شامل مواردی مثل امداد و نجات، مقابله با زلزله و شیوه‌های نجات دانش‌آموزان و... است که با توجه به سوابق این همکاران بارها و بارها این آموزش‌ها را دیده‌اند. بخش سوم آزمون، کتبی است. این بخش نیز شامل پرسش‌هایی در خصوص مهارت‌های آموزشی افراد است. به عنوان نمونه یک بخش از درس، با توجه به رشته و پایه آموزشی که همکار مورد نظر در آن تدریس می‌کند انتخاب و از وی درخواست می‌شود سناریویی برای آن بنویسد که از چه روشی و چگونه آن درس را تدریس می‌کند. اگر آزمون مجازی باشد پرسش‌ها به صورت چند گزینه‌ای خواهد بود و مهارت‌آموز باید یک گزینه را انتخاب کند. این بخش از آزمون هم ۴۵۰ نمره دارد.

در واقع قرار نیست در آزمون اصلح درباره نانو و یا جراحی قلب باز از همکاران حق‌التدریس امتحان گرفته شود که این قدر نگران هستند.

وی ادامه می‌دهد: با این حال این تصمیم در شورای عالی آموزش و پرورش گرفته شده و به دانشگاه فرهنگیان به عنوان مجری برگزاری دوره آموزشی و آزمون اصلح تکلیف شده است. بنابراین همکاران حق‌التدریس ما اطمینان داشته باشند که در این آزمون موفق می‌شوند.

آموزش و پرورش به همه نیروهای حق‌التدریس نیاز دارد

سیدعلی یزدیخواه، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز می‌گوید: هر معلمی برای استخدام در وزارت آموزش و پرورش باید در آزمون صلاحیت‌های حرفه‌ای شرکت و نمره قبولی را کسب کند و این قانون تازه‌ای نیست.

وی که خود، حدود ۴۰ سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش را دارد، می‌افزاید: وزارت آموزش و پرورش به همه نیروهای حق‌التدریس نیاز دارد و قرار نیست هیچ معلم حق‌التدریسی از چرخه آموزش و پرورش خارج شود. بنابراین اگر معلمی موفق به کسب نمره تعیین شده نشود، برای بار دوم می‌تواند در آزمون شرکت کند و در واقع برای معلمان حق‌التدریس که سال‌ها تجربه معلمی دارند، شرکت در این آزمون نباید نگران‌کننده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.