تصویربرداری سریال نوروزی «همبازی» به کارگردانی سروش محمدزاده و تهیه‌کنندگی نوید محمودی در تهران و گرمسار همچنان در حال انجام است و همزمان با تصویربرداری، نیما جعفری‌جوزانی تدوین آن را انجام می‌دهد.

عاشقانه‌ای با چاشنی لبخند

این مجموعه تلویزیونی که به سفارش گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما ساخته می‌شود، با دو گروه همزمان در حال تولید است. «همبازی» ملودرام عاشقانه‌ای است که سعی دارد در فضایی شاد و شیرین با قصه‌ای اجتماعی به قلم وحید حسن‌زاده و مریم اسمی‌خانی در مورد روابط جوانان و هویت نگاه ویژه‌ای داشته باشد. در این سریال همایون ارشادی، آتیلا پسیانی، حسین مهری، مریم مؤمن، دیبا زاهدی، کامران تفتی و... جلو دوربین محمدزاده رفته اند.

سروش محمدزاده پیش از این فیلم سینمایی «چهارشنبه» را کارگردانی کرده و هم اکنون سریال «سیاوش» نیز به کارگردانی او در شبکه نمایش خانگی در حال پخش است.

درباره جزئیات بیشتر این مجموعه تلویزیونی با این کارگردان جوان گفت‌وگو کردیم که می‌خوانید.

چه شد که تصمیم به ساخت سریال «همبازی» گرفتید؟

پیشنهاد تهیه‌کننده کار آقای نوید محمودی و سفارش شبکه‌دو برای ساخت سریال نوروزی بود. کار را به من پیشنهاد دادند و پذیرفتم. البته به دلیل دوستی قبلی که با آقای محمودی داشتم، قبول کردم تا این کار را انجام بدهم.

این همان سریال «همدل» است که قرار بود سال گذشته توسط برادران محمودی ساخته شود؟

نه، «همدل» به مرحله ساخت نرسید. ضمن اینکه موضوع آن درباره کرونا بود ولی «همبازی» یک درام عاشقانه است. 

فیلم‌نامه «همبازی» برای تولید چقدر برایتان جذابیت داشت؟

در مرحله اولیه با یک طرح روبه‌رو بودیم که روی طرح با هم صحبت کردیم. طرح اولیه قابل قبول بود و می‌شد روی همکاری مشترک با آقای محمودی به نتیجه خوبی رسید که درباره طرح اولیه به توافقاتی رسیدیم. این سریال در زمان کوتاهی تهیه و تولید می‌شود و شاید قضاوت درباره آنچه روی آنتن می‌رود کمی سخت باشد، بینندگان باید درباره آن قضاوت کنند. سفارش شبکه دو، دیر به ثمر نشست و در سه، چهار ماه مانده به پایان سال شروع به تولید کردیم و همچنان مشغول فیلم‌برداری و تولید هستیم. 

اینکه سفارش‌های سریال سازی به گروه‌های تولید، دقیقه نودی است، تبدیل به روال در شبکه‌های مختلف سیما شده است، دلیل آن را چه می‌دانید؟

این مهم‌ترین سؤال همه تولید کنندگان است و مدیران صدا و سیما باید به این پرسش پاسخ دهند، شاید آن‌ها هم مسائلی دارند که باید خودشان پاسخگو باشند. اینکه سفارش ها دقیقه نودی شده و فرصت زمان محدودی برای تولید داده می‌شود برای سازندگان معضلاتی را ایجاد کرده است؛ چون تولید فیلم و سریال، رابطه مستقیمی با پول و زمان دارد. مهم‌تر از پول، زمان و فرصت کافی است و سبب می‌شود که فیلم‌نامه خوب و پخته ای نوشته شود تا تمام خواسته‌های سازنده برآورده شود، ولی وقتی زمان نباشد و بودجه هم محدود باشد، روی کیفیت تولید اثر می‌گذارد. به همین دلیل از یک سریال تلویزیونی که در چنین شرایطی ساخته می‌شود نباید انتظار بالایی داشت. این روال سبب ایجاد مشکلاتی برای سازندگان می‌شود.

درباره گروه بازیگران این سریال هم صحبت کنیم، چطور به این گروه از بازیگران رسیدید؟

روند انتخاب بازیگران در یک سریال تلویزیونی معمولاً در یک تعامل چند جانبه بین تهیه کننده، کارگردان و سفارش دهنده اتفاق می‌افتد. این در مورد تمام آثار نمایشی صدق می‌کند. اصولاً هیچ کارگردانی به تنهایی بازیگرانش را انتخاب نمی کند مگر اینکه فیلم مستقلی باشد که کارگردان براساس بازیگر خاصی، فیلم‌نامه اش را نوشته باشد و اصرار به حضور همان فرد داشته باشد در غیر این صورت انتخاب بازیگران براساس یک تعامل چند جانبه است و پیشنهادهای مختلف بررسی می‌شود. ما در این سریال، هر کدام گزینه هایمان را مطرح کردیم و به اتفاق نظر رسیدیم. با توجه به سابقه فیلم‌سازی آقای محمودی که تهیه کننده این سریال هستند، بازیگران پیشنهادهای همکاری را به سرعت می‌پذیرفتند و پای کار می‌آمدند، خوشبختانه با توجه به بودجه و زمانی که داشتیم به گروه تولید خوبی رسیدیم. 

 همراهی آقای محمودی در این مجموعه چقدر به شما در جایگاه کارگردان کمک کرد؟

حضور ایشان خیلی مؤثر بود و با توجه به زمان کوتاهی که برای تولید سریال داشتیم مجبور بودیم در جاهایی تقسیم کار کنیم و اگر حضور خودشان نبود، این کار شدنی نبود چون تولید این سریال در یک همکاری مشترک اتفاق افتاده است. اگر تهیه کننده از نزدیک با دغدغه‌های کارگردان آشنا باشد، می‌تواند یاری دهنده باشد. من از این همکاری خیلی راضی ام چون به زبان مشترکی با آقای محمودی برای تولید رسیدیم. 

این سریال همزمان در دو لوکیشن متفاوت تهران و گرمسار فیلم‌برداری می‌شود، از دشواری فیلم‌برداری همزمان بگویید؟

مهم‌ترین سختی این است که خودم به صورت همزمان دارم فیلم‌برداری یک لوکیشن را انجام می‌دهم و باید گروه دومی که در جای دیگری کار می‌کنند را رصد کنم. این موضوع هم برای ما خیلی سخت است و هم برای تیم تهیه و تولید که به صورت همزمان، دو گروه را پشتیبانی می‌کنند. یکدست کردن دو گروه به لحاظ فرمی و سلیقه ای، کار دشواری است، ولی وقتی قبول می‌کنید سریالی که در شرایط عادی، ساخت آن بیشتر از ۶ ماه طول می‌کشد را در سه، چهار ماه تولید کنید،باید این دشواری ها را بپذیرید. 

«همبازی» یک ملودرام عاشقانه است، درباره مضمون سریال توضیح بیشتری می‌دهید؟

با توجه به اینکه دو سریال طنز برای شبکه‌های یک و سه آماده تولید است، خیلی اصرار نداشتیم که به فضای طنز ورود پیدا کنیم اما فضای غم و اندوه هم نداریم، در واقع فضایی شاد و شیرین در دل ملودرام عاشقانه وجود دارد، تم اصلی سریال هم هویت و بازگشت به اصل است که به مسائل جوانان می‌پردازد. امیدوارم مردم از تماشای آن لذت ببرند. 

نیازهای روز مخاطب هم در این سریال دیده شده است؟

نیازهای امروز مخاطب آن‌قدر گسترده است که هر مجموعه تلویزیونی فقط می‌تواند به بخشی از این نیازها و مسائل بپردازد. این‌طور نیست که یک سریال بتواند به تمام مسائل و نیازهای مردم بپردازد، هر کدام از سریال‌ها به بخشی از این نیازها می‌پردازند و مخاطبان خاص خودشان را هم دارند. در تنوع ژانری سریال‌های تلویزیون، مخاطبان می‌توانند فیلم و سریال مورد سلیقه و نیاز خودشان را پیدا کنند. در واقع تلویزیون با شبکه ای از نیازهای مخاطبانش مواجه است که سعی می‌کند تنوع ژانری و محتوایی را در تولیدات شبکه‌های مختلف داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.