مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی اعلام کرد: استان خراسان رضوی در بازنگری طرح های هادی 34 درصد پیشرفت دارد که ازاین لحاظ نسبت به استان های دیگر کشور دچار یک عقب ماندگی است.

پیشرفت 34 درصدی بازنگری طرح  هادی در استان خراسان رضوی

 مهندس محمد شفیعی در گردهمایی دهیاران بخش های مرکزی، انابد و شهرآباد شهرستان بردسکن که با حضور مجتبی شاکری فرماندار شهرستان و بخشداران  برگزار شد گفت:  در سطح استان بیش از 690 روستا نیازمند بازنگری طرح هادی هستند که می طلبد از محل اعتبارات ملی به این مهم پرداخته شود.  وی به سفر شهرستانی استاندار  اشاره کرد و گفت: در سفرهای شهرستانی استاندار توجه ویژه ای به  روستاها است و یکی از برنامه های سفر معتمدیان  حضور در  روستاها و مراکز بخش ها است.

 وی با بیان اینکه  تمامی این مصوبات  اجرایی  می شود گفت:  این سفرها با هدف بررسی مسایل و مشکلات در شهرستان ها به ویژه مناطق روستایی صورت می گیرد و قرار نیست  فقط مصوبات روی کاغذ باقی بماند. مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی توزیع اعتبارات  به مناطق روستایی را برمبنای شاخص جمعیتی ، وسعت و زیرساخت ها اعلام کرد و گفت: بیش از 80 درصد اعتبارات  در اختیار وزارتخانه ها است که می طلبد مدیران کل و مدیران شهرستان ها  سهم شهرستان ها را  ازاین اعتبارات مطالبه کنند.

 وی احیاء و مرمت قنوات در روستاها را مورد تاکید قرار داد و گفت: ایجاد زمین های کارگاهی یکی از برنامه های حوزه مدیرکل امور روستایی استانداری در روستاها است و  دهیاری ها  این مجوز را دارند که در اجرای طرح هادی  20 درصد از زمین های کشاورزی را به ایجاد اشتغال   اختصاص دهند.  شفیعی  بر ساماندهی گلزار شهدا در روستاها توسط دهیاری ها تاکید کرد و گفت:  دهیاری ها این مجوز را دارند که از محل اعتبارات دهیاری ها نسبت به ساماندهی گلزار شهدا  در حد توان  اقدام کنند.

وی به رشد 200 درصدی اعتبارات دهیاری ها اشاره کرد و گفت: علی رغم مشکلات اقتصادی و مالی دولت ولی حقیقتا توجه ویژه ای در تمامی حوزه ها به مناطق روستایی  شده است.  وی از اجرای طرح مهاجرت معکوس  ازحاشیه شهرها به روستاها  خبرداد و گفت:  روستاها باید به دنبال منابع درآمد پایدار باشند.  وی اظهارداشت: متاسفانه  درآمد روستاییان  نسبت به هزینه ها پایین است که باید  در جهت افزایش سطح درآمد روستاییان  گام های موثری برداشت.  وی با بیان اینکه در خراسان رضوی 2 هزار 415 دهیاری است گفت:  با توجه به دستور العمل ابلاغی به دنبال این هستیم که برای  تمامی روستاهای بالای 20 خانوار  استان  مجوز دهیاری صادر کنیم تا کد اعتباری برای آنها تعریف شود.  

وی اظهارداشت: درحال حاضر احداث ساختمان های دهیاری در اولویت  دفتر امور روستایی نیست بلکه تمام تلاش ما بر ایجاد زیرساخت های لازم  و اشتغال  در روستاها است.  وی عنوان کرد:  در مجموع 40 دهیاری استان دارای ایستگاه آتش نشانی است  و  می طلبد دهیاران  اعتبارات خود را در جهت عمران و آبادانی روستاها هزینه کنند شفیعی افزود: با توجه به‌ضرورت تثبیت جایگاه دهیاری‌ها به‌عنوان مدیران ارشد روستایی و در راستای نیاز دهیاری‌ها به نیروی انسانی متخصص این ساختار متناسب با درجه هر دهیاری از سوی وزارت کشور تهیه و ابلاغ شده است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: درجات دهیاری‌ها بر اساس در نظر گرفتن شاخص‌هایی همچون جمعیت، وسعت و درآمد و همچنین شاخص‌هایی دیگر همچون گردشگری به درجات 1 تا 6 تقسیم‌بندی می‌گردند، بر اساس این ساختار به دهیاری‌های درجه 1 و 2 حداکثر شش پست مشترک، درجه 3 و 4 حداکثر 9 پست مشترک و به دهیاری‌های درجه 5 و 6 حداکثر 11 پست مشترک یا مستقل تخصیص پیدا می‌کند. شفیعی یادآور شد: در حال حاضر استان خراسان رضوی دارای 2 هزار و 415روستای دارای دهیاری است که از این تعداد هزار و 164 دهیاری درجه 1، 533 دهیاری درجه 2، 271 دهیاری درجه 3، 226 دهیاری درجه 4، 205 دهیاری درجه 5 و 16 دهیاری درجه 6 هستند. وی از اجرای طرح روستای هوشمند با محوریت دفتر امور روستایی و شوراها و دفتر فناوری اطلاعات و شبکه دولت در استان خبر داد و گفت: این طرح در راستای جلوگیری از رفت و آمدهای اداری به مراکز بخش و شهرستان و همچنین تسریع در انجام کار، بهبود و افزایش کیفیت خدمات اداری به مردم عزیز روستا است.

وی ادامه داد: با توجه به گستردگی و تعدد روستاهای استان با تعامل، همکاری و همفکری با دفتر فناوری اطلاعات استانداری بیش از ۳۰ خدمت و سرویس الکترونیکی در قالب اجرای طرح روستای هوشمند در دسترس روستاییان قرار خواهد گرفت.وی افزود: آموزش و فرهنگ سازی در زمینه‌هایی نظیر ایجاد اشتغال در بخش‌های غیرکشاورزی، کنترل جمعیت، توسعه اجتماعی و شهرسازی روستا، کاهش مهاجرت به شهرها، افزایش سطح رفاه، جذب و توسعه فناوری‌های جدید و تربیت نیروی انسانی ماهر، از موضوعات دارای اهمیت توسعه روستایی است و روستای هوشمند به عنوان ابزاری با فناوری‌های نوین در این راستا عمل خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.