هفته گذشته گزارشی از وضعیت اسفبار کشف‌رود در محدوده چرمشهر منتشر کردیم جایی که قرار بود طرح ساماندهی در آنجا اجرا شود ولی باز هم به آینده موکول شده و صدای موتور تلمبه‌ها که فاضلاب را راهی مزارع می‌کنند همچنان شنیده می‌شود.

فاضلاب‌فروشی و استفاده از اراضی حاشیه کشف‌رود ممنوع است

برای بررسی بیشتر موضوع این بار به سراغ متولیان آن در شرکت آب منطقه‌ای استان رفتیم و با مدیرعامل این شرکت تماس گرفتیم تا حرف‌های او را بشنویم و برحسب اتفاق علایی دقیقاً همان جایی بود که قرار بود در موردش با او صحبت کنیم!

علایی در حال بازدید از طرح ساماندهی کشف‌رود تا توانست از اقدام‌های شهرداری مشهد، بخش خصوصی و شرکتی که مسئولیتش را برعهده دارد تعریف و تمجید کرد.

وقتی دلیل این همه ذوق‌زدگی را پرسیدم مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی پاسخش این بود که خودتان از نزدیک بیایید و ببینید که چه بوده و چه شده!

ما که پیش از این داستان کشف‌رود و آنچه در پایین‌دست محدوده ساماندهی آن را پیگیری کرده بودیم از علایی خواستیم که در مورد محدوده و منطقه پس از کنارگذر شمالی شهر مشهد صحبت کند؛ منطقه‌ای به شدت آلوده که خطرناک‌ترین فاضلاب دنیا از شهرک چرمشهر وارد آن می‌شود و هنوز که هنوز است در آن اقدامی در خور توجه نشده است!

فاضلاب چرمشهر سمی و خطرناک

بحث چرمشهر و تصفیه‌خانه فاضلاب آن و مردمان همجوار آن که پیش می‌آید علایی هم حرف‌های ما را تصدیق می‌کند. او می‌گوید: مشکل چرمشهر و فاضلاب آن هنوز حل نشده است. سمی و خطرناک بودن فاضلاب این شهرک که وارد کشف‌رود می‌شود همچنان به قوت خود باقی است.

صحبت‌های ما به افتتاح فاز اول تصفیه‌خانه چرمشهر در سال گذشته و بهره‌برداری کامل آن که قرار بود تا تابستان گذشته به سرانجام برسد کشیده شد. مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی به عنوان متولی اصلی رودخانه‌های استان در واکنش به رهاسازی فاضلاب شهرک چرمشهر بدون کمترین تغییری در ماهیت شیمیایی آن به دلیل افتتاح نشدن فاز دوم تصفیه‌خانه گفت: با اینکه فاز اول تصفیه‌خانه افتتاح شده است اما قبول داریم که فاضلاب فقط تا حدودی ماهیت فیزیکی‌اش با آشغال‌گیری که در مرحله فاز اول انجام می‌شود تغییر می‌کند و به دلیل افتتاح نشدن فاز دوم همچنان با شرایط پیش از این راهی کشف‌رود می‌شود که حتی میلیمتری از آن قابل قبول نیست.

فاضلاب‌فروشی ممنوع است

پرسش بعدی در خصوص برداشت فاضلاب کشف‌رود با استفاده از موتور تلمبه‌هاست. برداشت‌هایی که گفته می‌شود مردم با پرداخت مبلغی به آب منطقه‌ای استفاده از فاضلاب کشف‌رود برایشان بدون مانع انجام می‌شود! علایی این موضوع را رد می‌کند و می‌گوید: به هیچ عنوان فاضلاب کشف‌رود به کسی فروخته نمی‌شود این داستان ۵-۴ سال گذشته وجود داشته اما اکنون هیچ فاضلابی به کشاورزان فروخته نمی‌شود.

طرح درآمدزایی از اراضی آزاد شده حاشیه کشف‌رود توسط شهرداری یا بخش خصوصی دیگر موضوعی بود که در موردش از مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی پرسیدیم؛ پاسخ او باز هم تکذیب این داستان بود و اینکه تاکنون شهرداری مشهد چندین میلیارد تومان در بحث ساماندهی کشف‌رود هزینه کرده اما هیچ طرحی برای درآمدزایی شهرداری وجود ندارد، اراضی کشف‌رود را با این شرط در اختیار آن‌ها گذاشته‌ایم اما اگر زمینه فراهم شد و در صورت درخواست شهرداری مشهد امکان واگذاری وجود خواهد داشت که این موضوع نیز باید در همان زمان در موردش تصمیم‌گیری شود.

خروج ۷ درصد رواناب‌ها از استان

نکته دغدغه‌مندانه دیگری که در گفت‌وگو با محمد علایی در حوزه مدیریت آب در استان خراسان رضوی مطرح شد، بحث خروج رواناب‌هایی است که بدون اینکه مدیریت شوند از مرزهای کشور خارج شده و وارد کشور ترکمنستان می‌شوند. وی در این خصوص جبهه‌گیری سرسختانه‌ای دارد و بیان می‌کند: ۱۰۰درصد این حرف اشتباه است که رواناب‌های داخل استان مدیریت نشده و حجم زیادی از آن از کشور خارج می‌شود. من این موضوع را به شدت تکذیب می‌کنم؛ چرا که کل آبی که از مرزهای استان خارج شده و به ترکمنستان می‌رود ۶ تا ۷ درصد رواناب‌هاست، بقیه آن مهار شده و مدیریت خوبی در این زمینه صورت می‌گیرد. امسال حجم آب‌های پشت سدهای ما بیشتر از سال گذشته است با اینکه حجم ورودی کمتر شده است آنچه امسال اتفاق افتاده است تاکنون خشکسالی بی‌سابقه‌ای داشتیم در چنین شرایطی اگر مدیریت رواناب‌ها در سال آبی گذشته صورت نمی‌گرفت قطعاً حجم آب فعلی استان این نبود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی همچنین در مورد آخرین وضعیت سد شوریجه گفت: همه تلاش ما این است که از محل ماده ۵۶

تسهیلاتی برای راه‌اندازی پروژه سد شوریجه بگیریم. مجوز سازمان برنامه و بودجه هم در این زمینه گرفته شده و منتظر معرفی بانک عامل هستیم که با این وجود دو تا سه ماه آینده می‌شود سد شوریجه را وارد مدار کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.