محمود واعظی از توافق روحانی و مکرون برای برقراری تماسها و شکل گیری جلسات در سطوح کارشناسی به منظور بررسی پیشنهادهای دو طرف و راه‌های احیای برجام و بازگشت آمریکا به این توافق خبر داد.

روحانی و مکرون برای برگزاری جلسات کارشناسی بمنظور حفظ برجام توافق کردند/ این مجلس خیلی با موضوعات مختلف مخالفت می‌کند

قدس آنلاین: رئیس دفتر رئیس جمهور امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در گفتگو با خبرنگاران در خصوص آخرین ارزیابی‌های دولت از روند جلسه شورای حکام و صدور قطعنامه احتمالی این نهاد طی یکی دو روز آینده، با تاکید بر اینکه تصویب این قطعنامه با وجود آنکه در روزهای اخیر خیلی از بندهای آن حذف و اصلاح شده و به تعبیرخودشان آنرا نرم کرده‌اند، از نظر ما یک موضع غیر سازنده و غیر دوستانه تلقی می‌شود، گفت: این اتفاق هم روی مذاکرات ما در برجام اثر منفی می‌گذذارد هم بر نوع همکاری ما با آژانس و تا دیر نشده باید این رویکرد اصلاح شود.

وی درباره محتوای مذاکرات تلفنی امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه با دکتر روحانی هم با اشاره به اینکه این مکالمه بیش از یک ساعت طول کشید، اظهار داشت: موضوعاتی مختلفی مطرح شد از جمه در مورد برجام و آقای مکرون گفتند هم تروئیکای اروپایی و هم آمریکا مایلند برجام حفظ شود و اگر  کار طول کشیده بخاطر بروکراسی  تعداد زیاد تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا در دوره ترامپ است که حدود ۱۶۰۰ مورد است و علاوه بر آن و تحریم‌های برجامی هم باید برداشته شوند.

واعظی خاطرنشان کرد: موضع رئیس جمهور در برابر سخنان آقای مکرون همان موضع اصولی و ثابت بود که تحریم ها باید برداشته شود و کشورهای اروپایی و آمریکا گام های عملی بردارند و ما هم متقابلا پس از راستی آزمایی به عقب بر می‌گردیم.

وی افزود: در این تماس مسائل مختلفی مطرح شد و قرار شد درباره ایده‌ها و پیشنهادها هم ما و هم آنها بیشتر فکر کنیم و در سطوح کارشناسی تماسها برای بررسی این پیشنهادها به منظور حفظ برجام برقرار شود.

مجمع دنبال پاسخ ابهامات خود است

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره مخالفت ۱۹۰ نماینده با تایید لوایح FATF در مجمع و گمانه زنی ها در مورد موکول شدن ادامه بررسی و تصمیم گیری در این مورد به سال آینده گفت: من اطلاعی ندارم که ادامه بررسی این لوایح به سال آینده موکول شده باشد.

وی اضافه کرد: بیانیه مجلس را هم دیدم. این مجلس خیلی با موضوعات مختلف مخالفت می‌کند، ولی جلسات کمیته‌های مجمع و گزارش‌هایی که همکاران ما دادند مثبت بوده و دوستان دنبال گرفتن پاسخ ابهامات بوده‌اند و ما جلسات یک ماه گذشته با مجمع را خوب تلقی می‌کنیم و امیدواریم این جلسات ادامه پیدا کند تا به نتیجه‌ای برسد که مردم منتفع شوند.

واعظی در مورد آزاد شدن پول های بلوکه شده کشورمان در کشورهای مختلف نیز با یادآوری اینکه این‌ها پول خود ما است که در چند کشور بلوکه شده و این طور نیست که آمریکا بخواهد به ما پولی بدهد، خاطرنشان کرد: دولت قبلی آمریکا با قلدری کشورها را تهدید کرده بود که پول های ما را مسدود کنند، اما دولت جدید آمریکا می‌گوید که روش دولت قبل را قبول ندارد و عراق و ژاپن هم آماده‌اند که پول ما را پس بدهد با این حال دولت آمریکا باید در عمل نشان دهد که روش دولت قبل را قبول ندارد. ما به کشورهایی که اموال ما در آنجا بلوکه است گفته‌ایم اگر با مذاکره مسئله حل نشود از طریق حقوقی موضوع را دنبال خواهیم کرد.

واعظی همچنین درباره اظهارات منتسب به وی درباره گران کردن ارز توسط دولت تصریح کرد: در جلسه با بخش خصوصی در اصفهان آن‌ها می‌گفتند که ارز حاصل از صادرات به خود صادرکنندگان داده شود تا آن‌ها در موردش تصمیم بگیرند، اما من گفتم در شرایط تحریم اولویت کشور وارد کردن کالاهای اساسی و مواد اولیه است و وقتی صادرات نفت کم شده است چاره ای نداریم که با ارز حاصل از صادرات نیازهای کشور را تامین کنیم.

وی افزود:من گفته بودم که ارز ۲۷ هزار تومانی برای دولت گران است، اما ما تمام تلاش خود را می کنیم که کالاهای اساسی و اولیه را وارد کنیم، اما عده‌ای آگاهانه شیطنت کرده و حرف های مرا عوض کردند که شاید فکر کردند  دلیل سفر من، انتخاباتی است.

نمی‌خواهم نامزد شوم

وی در پاسخ به این پرسش که آیا قصد کاندید شدن در انتخابات را دارید یا نه، گفت: من اصلا نمی‌خواهم کاندید شوم.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که دولت چه اقدامی برای پیگیری حوادث سراوان انجام داده است، بیان کرد: رئیس جمهور  وزارت کشور و اطلاعات را مأمور بررسی حادثه کردند، به من هم دستور دادند تا با استاندار در این زمینه صحبت کنم. در واقع  از همان روز اول رسیدگی ها انجام شد. در جلسه هماهنگی اقتصادی هم بحث ما این بود که کسانی که از تعاملات مرزی درآمد کسب می کنند، شأن شان حفظ شده و دولت به آن ها کمک کند البته اصل این ماجرا در طرف پاکستانی انجام شد و پیامدش به این طرف آمد.

شرط کم شدن محدودیت های کرونایی در عید 

واعظی در مورد تصمیم دولت برای سفرهای ایام عید تصریح کرد: هیچ تصمیم گیری نهایی در این خصوص انجام نشده است و قرار است جلسات کمیته های فنی ستاد با حضور رئیس جمهور ظرف دو روز آینده برگزار شود و جمع بندی نهایی شنبه اعلام خواهد شد. ولی هر چه مردم بهتر رعایت کنند و اوضاع کشور تا روزهای پایان سال بهتر شود، سخت گیری‌ها هم کمتر خواهد شد.

وی در پاسخ به انتقادی درباره اجازه دادن برای سفر با اتوبوس، قطار یا هواپیما بیان کرد: وقتی فردی بلیت تهیه می کند، بررسی می شود که آیا مبتلا هست یا نه، ولی هر کس می‌تواند با ماشین شخصی خود به سفر رفته و شهرهایی که آبی هستند را مبتلا کند.

ابلاغ دستورالعمل تامین کالاهای اساسی و میوه در عید و ماه رمضان

واعظی همچنین درباره تنظیم اجناس مورد نیاز مردم در شب عید بیان کرد: در جلسه امروز رئیس جمهور درباره لزوم تهیه اجناس مورد نیاز مردم برای عید صحبت کردند و همچنین دستورالعمل هم برای ماه رمضان به وزارت کشاورزی و صمت دادند. در جلسه ستاد اقتصادی دولت هم موضوع بررسی می شود. وزارت صمت برای تهیه روغن مورد نیاز مردم و کشاورزی هم برای تهیه مرغ مورد نیاز مردم مسئولیت دارند.

ریچارد نفیو در سطحی نیست که اثرگذار باشد

رئیس دفتر رئیس جمهور در  پاسخ به سوال دیگر خبرنگار قدس آنلاین درباره تضاد اقدامات دولت بایدن برای احیای برجام و انتصاب ریچارد نفیو معمار تحریم های ضد ایرانی در تیم اوگفت: برای ما فرقی نمی کند چه کسی مسئول در آمریکا باشد،  اگر چه افرادی در این سطح هم تاثیرگذار نیستند و در سطح کارشناسی قرار دارند. اما موضع ما در برجام مشخص است و عمل آن ها برای ما اهمیت دارد. خود آن ها گفتند قصد بازگشت به برجام را دارند و مهمترین موضع ما هم این است که آن ها به صحبت‌های خود عمل کنند تا ما هم به تعهدات خود عمل کنیم. آن ها می‌گویند به زمان احتیاج دارند، اما ما به هر حال بر مواضع خود ایستاده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.