قائم مقام ستادمناسبت های شهرداری مشهد گفت: امسال ۱۳میلیارد تومان برای طراحی و نصب المان های نوروزی سال ۱۴۰۰در شهر مقدس مشهد در اصلاحیه بودجه در نظر گرفته شده است.

 تخصیص ۱۳میلیارد تومان برای المان های نوروزی ۱۴۰۰/کاشت ۱۷میلیون گل

مهدی یعقوبی در نشست خبری برنامه  های استقبال  از بهار ۱۴۰۰شهرداری مشهد در پاسخ به سوال قدس آنلاین درباره میزان بودجه صرف شده برای المان های نوروزی سال آینده در  این کلان شهر و نحوه انتخاب آنها  گفت: ۱۳میلیارد تومان برای این موضوع امسال در اصلاحیه بودجه تخصیص داده شده است.

*داوری المان ها

وی تصریح کرد: قبلا مواردی در باره کپی بودن برخی المان ها ، نحوه داوری و انجام این المان ها توسط مجموعه های خاصی بویژه در حوزه المان های فضای سبز مطرح بود که بر پایه این مسائل بنا شد از سال قبل موضوع داوری اثار به طور جدی دنبال شود و امسال نیز با جدیت بیشتری این موضوع را دنبال کردیم به طوری که از خرداد ماه فراخوان این موضوع از سوی حوزه فرهنگی شهرداری  اعلام و اطلاع رسانی شد.

قائم مقام  ستادمناسبت های شهرداری مشهد با بیان اینکه المان ها به دسته های مختلف فضای سبز، هنری و مذهبی تقسیم بندی شده بودند، ادامه داد: امکان شرکت در این فراخوان برای همه سطح کشور فراهم بوده است و هر فردی که توانایی طراحی و ساخت المانی متناسب با فراخوان را داشته است قابلیت ارسال اثر برای وی فراهم بوده است.

وی در مورد داوران این فراخوان نیز گفت: تعدادی از آنها از حوزه هنری ، سازمان پارک ها و مجموعه های داخل شهرداری  و تعدادی هم از خارج از شهرداری که توسط حوزه هنری شهرداری معرفی شده بودند، داوری اثار را برعهده داشتند.

یعقوبی افزود: به دلیل زمان لازم و همچنین  شفافیتی  که در برگزاری این فراخوان و انتخاب اثار وجود داشت امسال هیچ گونه گلایه و اعتراضی  در باره انتخاب آثار برتر وجود نداشت علاوه بر این بعد از اینکه داوران اثار را انتخاب کردند شورای اجتماعی محلات را نیز دعوت کردیم و در حقیقت آنها به نمایندگی از مردم از طریق فرم های محرمانه این اثار را داوری و رتبه بندی کردند تا در مجموع و با در نظرگرفتن همه موارد المان های برتر  انتخاب شدند.

*المان های مذهبی

وی بابیان اینکه داوران طرح های کپی برداری شده را مورد تایید قرار ندادند زیرا یکی از شاخص های اصلی برای انتخاب اثر نوآوری بودن آن می باشد،   افزود: بعد از اینکه داوری درباره طرح ها صورت گرفت درباره اینکه خود فرد اجرای آن را انجام دهد یا واگذار نماید با طراحان گفتگو صورت گرفت که اغلب نیز خود طراحان اجرای آن را برعهده گرفتند .

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد  با اشاره به اینکه ۶۰ المان جدید از جمله المان‌های توپ‌یاری، درختچه‌ها و گل‌کاری های حجمی در سطح شهر انجام خواهد شد. افزود: امسال ۱۲۰۰المان با محورهای مختلف  و ترکیبی با گل در  سطح شهر اجرا و نصب خواهند شد که حدود ۱۰۵۰مورد آن از سال های قبل و با تغییراتی نظیر رنگ آمیزی و اصلاح جانمایی هستند ، همچنین در نصب المان ها به اعیاد مذهبی و بویژه نیمه شعبان توجه ویژه ای داشته ایم که حدود ۱۲المان نیز در این رابطه طراحی و اجرا خواهند شد.

*۱۷میلیون گل

یعقوبی در ادامه با بیان اینکه در  برنامه های استقبال از بهار ۱۴۰۰تاکید بر تنوع گل کاری و رنگ  امیزی بر مبنای ایجاد روحیه و نشاط بخشی برای شهروندان و زائران صورت گرفته است، افزود: برای استقبال از بهار ۱۴۰۰ در شهر مشهد کاشت حدود ۱۷میلیون گل برنامه ریزی شده است  که بالغ بر ۱۶میلیون عدد آن یا به عبارتی ۹۴ درصد ، توسط تولید کنندگان داخل استان می باشد که در سال جهش تولید و با توجه به مشکلاتی که این قشر از جامعه  در شرایط کرونایی با آن مواجه شدند کمک خوبی در زمینه اشتغال و حمایت از آنها می باشد زیرا سال گذشته این نسبت حدود ۵۵درصد بود.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد  افزود: این میزان گل در ۹۰۰ نقطه که ۳۲ نقطه ان میادین سطح شهر هستند و در  سطح ۱۹هکتار سطح شهر کاشته خواهد شد که حدود ۱.۵هکتار نسبت به سال قبل رشد داشته است که این میزان افزایش نیز اغلب در محدوده حاشیه شهر رخ داده است.

یعقوبی ادامه داد: امسال جشنواره های گل  نظیر جشنواره گل لاله  و همچنین مواردی نظیر ایجاد  خانه های روستایی با توجه به شرایط کرونایی و رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار نخواهد شد و توجه و تمرکز بر زیباسازی و گل کاری در داخل شهر بویژه در حاشیه شهر مشهد صورت گرفته است.

*ریسه بندی محورهای حرم مطهر رضوی

وی ادامه داد: با توجه به در پیش بودن اعیاد شعبانیه و نیمه شعبان ریسه بندی و نورپردازی سطح شهربویژه در محورهای منتهی به حرم مطهر رضوی  نیز مورد تاکید قرار گرفته است به طوری که در این محورها ۶۵هزار لامپ در  ریسه های ساده به صورت نوستالرژی نصب خواهند شد، همچنین چند المان نوری نیز در منطقه حاشیه شهر مشهد برای زیباسازی اجرایی می شوند.

یعقوبی با بیان اینکه  برای بحث زیباسازی شهری برای استقبال از بهار ۱۴۰۰، بالغ بر ۱۵ هزار متر مربع نقاشی دیواری اجرا خواهد شد، ادامه داد: ۲۳۰۰میلیون مترمکعب جداول سطح شهر نیز در استقبال از بهار ۱۴۰۰رنگ امیزی و نظافت های مستمر نیز در ۵نقطه ورودی به سطح شهر مشهد در این ایام انجام می شود.

وی با بیان اینکه ساعت کاری ایستگاه های دریافت پسماند نیز در روزهای انتهای سال با توجه به خانه تکانی های همشهریان افزایش خواهد یافت، افزود: سازمان ساماندهی مشاغل شهری نیز تخفیف های مناسبی برای اقلام مختلف بویژه شوینده ها در نظر گرفته است و همچنین بنا داریم در بازارهای شهرداری میوه تنظیم بازار را به طور گسترده و زیاد برای شهروندان عرضه نماییم.

وی افزود:  برنامه های مختلفی نیز در حوزه فرهنگی برای بهار ۱۴۰۰ و بویژه تعطیلات عید نوروز در نظر گرفته شده است که با توجه به شرایط کرونایی شهر مشهد ممکن است برخی از آنها حذف و یا حتی به این برنامه ها افزوده شود.

*حوزه حمل و نقل  

یعقوبی در زمینه حوزه حمل و نقل نیز برای استقبال از بهار ۱۴۰۰گفت: فعالیت حوزه حمل و نقل عمومی کلانشهر مشهد  در تعطیلات عیدنوروز بویژه در زمان تحویل سال بر مبنای شرایط کرونایی و تصمیم های ستاد کرونای استان و حضور زائران برنامه ریزی خواهد شد و همچنین در صورتی که سخنرانی رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر رضوی  روز اول فروردین سال آینده  برگزار شود تمهیدات ویژه ای برای استفاده شهروندان از خدمات حمل و نقل عمومی در نظر گرفته خواهد شد.

*درختکاری

وی با بیان اینکه  امسال کاشت ۱۲۰ هزار اصله درخت پیش بینی شده بود که ۸۰ هزار اصله آن مثمر و مابقی غیر مثمر هستند، گفت: امسال پویش نفس عمیق شهر برای تاکید بر حوزه درختکاری راه اندازی کرده ایم و در این راستا تحویل نهال رایگان به شهروندان و همچنین ادارات سطح شهر مشهد و حتی کاشت آنها  را در حال اجرا داریم. از طرفی نکته بارزی که در زمینه درختکاری باید به ان توجه شود کاشت درخت در ۱۵۰۰هکتار در کمربند سبز شهر مشهد است که زمینه اشتغال زیادی را برای کارگران نیز فراهم کرده است.

یعقوبی افزود: در حال حاضر هر کارگری که در خواست اشتغال داشته باشد این شرایط فراهم شده است که در پروژه های شهری بکار گرفته شده و حتی به صورت روزمزد نیز دستمزد خود را دریافت نماید، از طرفی با همکاری انجمن صنفی کارگران ساختمانی ، ساماندهی  این قشر از جامعه را در شهر مشهد آغاز کرده ایم که تاکنون ۶۳۰۰نفر از این افراد در سامانه معرفی شده ثبت نام کرده اند که با ارائه خدماتی نظیر آموزش و سوادآموزی و سپس دریافت گواهی و مدرک، به تدریج زمینه اشتغال انها نیز فراهم خواهد شد.

*کارگران خدمات شهری

وی افزود: برای ۱۱هزار کارگر حوزه خدمات شهری نیز طی ماه های گذشته و در چهار مناسبت در مجموع مبلغ یک میلیون و دویست هزار تومان به حساب انها واریز شده و سعی داریم تا عید نوروز نیز مبلغ یک میلیون تومان دیگر به حساب هر نفر در این حوزه واریز کنیم، از طرفی در تلاش هستیم تا بیمه تکمیلی این کارگران به صورت رایگان محسوب شود و همچنین فراهم شدن پایه سنوات این کارگران امسال برای شهرداری ۴۵میلیارد تومان بارمالی داشته است.

* واحد نمونه خدمات سبز

یعقوبی  با بیان اینکه  شهرداری مشهد  به عنوان واحد نمونه خدمات سبز  در کشور شناخته شده است، افزود:  مشهد نخستین شهر در بین کلانشهرهای کشور است که با همکاری مهندسان ژاپنی طرح ویژه‌ای برای دفع پسماند اجرا می‌کند که الگویی برای سایر شهرهای کشور محسوب می‌شود

وی افزود: شهر مقدس مشهد جزو زیباترین کلان شهرهای جهان است و در این زمینه از اصفهان و شیراز نیز سبقت گرفته است به طوری که مسئولان این شهرها برای دریافت برخی آموزش ها و برنامه ها به ما مراجعه کرده اند، از طرفی رفع برخی نازیبایی سطح شهر بویژه در حوزه نصب تابلوهای مشاغل شهری و همچنین بافت فرسوده پیرامونی حرم مطهر رضوی را در حال برنامه ریزی و اجرا داریم و پروژه هایی را در این زمینه تعریف کرده ایم.   

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.