حرم منور حضرت ثامن الائمه علی بن موسی الرضا(ع) در طول تاریخ افزون بر ۱۲۰۰ ساله خود افراد زیادی را با عناوین نقیب، متولی باشی، تولیت و نایب تولیت به منظور اداره امور این مکان قدسی و متعلقاتش داشته است.

۳۷ سال خادم خورشید

۱۴ اسفند ۱۳۹۴ آستان قدس رضوی یکی از موثرترین و نام آورترین این خادمان یعنی آیت الله عباس واعظ طبسی را پس از یک دوره ۳۷ ساله اداره امور و تولیت این آستان مقدس از دست داد.
آستان قدس رضوی در تمام دورانهای حکومتی از سامانیان گرفته تا دیالمه، غزنویان،
سلجوقیان، خوارزمشاهیان، ایلخانیان مغول، تیموریان، صفویان، افشاریان، قاجار و حتی پهلوی همیشه صاحب ارج و قرب و مورد توجه حکومتها بوده است.
این آستان مقدس پس از این فراز و نشیبهای تاریخی، سال ۱۳۵۷ با حکم امام خمینی(ره) برای آیت الله طبسی به عنوان تولیت آستان قدس رضوی تا سال ۱۳۹۴ یکی از درخشانترین و پربارترین دوره های مدیریت و توسعه را تجربه کرد.
انقلابی نستوه و عالم مجاهد آیت الله واعظ طبسی سال ۱۳۱۴ در خانواده ای مذهبی در مشهد مقدس چشم به جهان گشود و از همان ابتدا راه حوزه و کسب علم و فقاهت در پیش گرفت، از کلاس درس اساتید بزرگی بهره برد و در جریان انقلاب اسلامی نیز دنباله روی علما در تحقق و شکل گیری جامعه اسلامی بود.
مرحوم طبسی یکی از وزنه های انقلاب در دوران ستمشاهی بود، او دوشادوش امام راحل، رهبر معظم انقلاب، مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و شهیدان هاشمی نژاد و بهشتی مبارزات سختی علیه رژیم داشت و در زندانهای ساواک رنج بسیار برد تا نهال انقلاب به ثمر بنشیند.
آیت الله واعظ طبسی بعد از انقلاب اسلامی نیز هماره یار و یاور رهبر و ملت برای خدمت به جامعه اسلامی بود بطوری که امام راحل همیشه از وی به عنوان یکی از استوانه های نظام یاد می کردند و به سبب همین روحیه انقلابی و خدمتگزاری وی و از آنجا که از خادمان مخلص حضرت رضا(ع) بود امام خمینی (ره) مسئولیت آستان قدس رضوی را بعد از انقلاب به وی سپردند.
مرحوم واعظ طبسی از همان ابتدا مبنای مدیریت در آستان قدس رضوی را خدمتگزاری به زائران و عمل به نیات واقفان قرار داد بطوری که با سامان بخشیدن به موقوفاتی که در دوران شاهنشاهی حیف و میل شده بود، به پشتوانه درآمد حاصل از نذورات زائرین و وقف کنندگان آستان قدس رضوی، با ایجاد یک تشکیلات منسجم به لحاظ اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با محوریت خدمت به زائران علی ابن موسی الرضا (ع) این آستان را به یکی از پرجاذبه ترین و پرقدرت ترین تشکیلات در جمهوری اسلامی تبدیل کرد.
۳۷ سال تلاش آیت الله واعظ طبسی منجر به افزایش ۱۰ برابری حریم حرم رضوی با ساختن رواق ها و صحن های متعدد در گرداگرد روضه منوره، راه اندازی یکی از بزرگترین و غنی ترین کتابخانه های جهان اسلام با بیش از ۲۳ میلیون منبع مطالعاتی و شکل گیری موزه ای غنی مشتمل بر اشیاء تاریخی، نفیس و ارزنده که منحصر به آستان کبریایی امام رضا(ع) است؛ گردید.
مدیریت شایسته وی در مجموعه حرم مطهر و حفاظت و حراست از موقوفات باعث شد مجموعه داران و ارادتمندان به ساحت مقدس حضرت رضا (ع) مختلف از سراسر دنیا کتابها و اشیای گرانبهایشان را به گنجینه ثامن الحجج (ع) بسپارند.
به واسطه همین تدبیر و درایت مرحوم طبسی، در زمان مدیریت وی بر آستان قدس؛ مجموعه موقوفات متعلق به حضرت رضا (ع) افزایش چند برابری یافت و می توان مرحوم طبسی را از مروجان بزرگ وقف در کشور دانست.
آستان حضرت رضا (ع) با مدیریت به حق شایسته و مدبرانه آیت الله واعظ طبسی منشا خدمات رسانی گسترده در سراسر کشور شد به گونه ای که از محل درآمد موقوفات مراکز درمانی بزرگی چون بیمارستان فوق تخصصی رضوی، مراکز رفاهی و تجاری مجهز، واحدهای تولیدی در زمینه های گوناگون برای تامین بخشی از نیازهای مردم و فراهم کردن زمینه اشتغال، مجتمع های بین راهی ویژه زائران حضرت رضا (ع) با محوریت خدمت به زائر راه اندازی گردید.
فعالیت بیش از ۳۰ هزار خادم در حریم حرم مطهر، تلاش برای تنظیف، ساماندهی امور بویژه در مناسبات مذهبی و ملی، تامین امنیت و فراهم کردن زیارتی آسان و مطلوب و در خور حضرت رضا (ع)، فعالیتهای فرهنگی و قرآنی متنوع و متعدد در حرم مطهر همه و همه در نتیجه سیاستگذاری های شایسته مرحوم طبسی است.
بعد از انقلاب اسلامی با درایت مرحوم طبسی، نزدیک به ۱۴ موسسه فرهنگی و مراکز علمی و فرهنگی از جمله دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دانشگاه امام رضا (ع)، مدارس امام رضا (ع) و مجتمع امام خمینی (ره) ویژه اقشار مختلف جامعه، سازمان اقتصادی با شرکتهای تابعه متعدد و چندین معاونت در مجموعه آستان قدس رضوی در جهت تامین نیازهای علمی، فرهنگی، هنری جامعه بوجود آمد و بهترین خدمات را به اقشار مختلف ارائه داد.
مرحوم آیت الله واعظ طبسی در جهت ترویج سیره رضوی افزون بر راه اندازی مراکز علمی و فرهنگی، ارتباط ایران با مسلمانان سایر کشورها را نیز گسترش داد و بواسطه دلدادگی مسلمانان به حضرت رضا (ع) که در دنیا موج می زند، در مناسبت های مختلف مذهبی زمینه اتصال این آستان به اقصی نقاط جهان را فراهم کرد.
آن مرحوم؛ با تامین تسهیلات مورد نیاز زائران خارجی در حرم مطهر و در مشهد مقدس، باعث گردید تشرف زائران غیرایرانی بعد از انقلاب اسلامی چند برابر افزایش یابد به طوری که حضور زائران غیرایرانی در مشهد سالانه بیش از سه میلیون نفر رسید.
افراد غیرمسلمان بسیاری بودند که تحت تاثیر منطق و کلام موثر و پرجاذبه مرحوم آیت الله واعظ طبسی به اسلام مشرف شدند و در امتداد این حرکت، هم اینک سالانه بیش از ۲۰ نفر در حرم مطهر رضوی مسلمان می شوند.
تلاش مرحوم آیت الله واعظ طبسی برای ترویج فرهنگ تکریم زائر در حیطه حرم مطهر و فراهم کردن زیارت مطلوب برای زائران در مشهد مقدس در نهایت آستان قدس رضوی را به قطب دینداری و ملجا و پناهگاه مسلمانان جهان تبدیل کرده است.
مرحوم آیت الله واعظ طبسی به واسطه سوابق انقلابی، سیاسی و علمی خود علاوه بر خدمت در بارگاه مقدس رضوی در نهادهای مقدسی مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام و دوره سوم مجلس خبرگان رهبری عضویت و ریاست حوزه علمیه خراسان را به عهده داشت و در جهت اعتلای اسلام و نظام مقدس اسلامی تلاش بسیار کرد.
بی شک مرحوم عباس واعظ طبسی را می توان خادم بی نظیر و یکتای خورشید خراسان دانست، فردی که خدمت رسانی شایسته او به زائران، آستان قدس رضوی را به محلی امن و آرامش بخش برای زائران و مجاوران مبدل نمود، او که موقوفات بسیار از خود به جا گذاشت و همواره در ترویج وقف به عنوان سرمایه ماندگار جامعه اسلامی در تلاش بود.
مرحوم طبسی در آخرین روزهای زندگی خود در حالی که بسیار بیمار و رنجور بود، نشسته بر صندلی چرخدار در همپرسی برای انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی شرکت و رای خود را به صندوق انداخت. آخرین سخنان وی نیز در هنگام رای دادن معطوف به ادای تکلیف در خصوص وظیفه انقلابی و دینی اش و ارادت و اطاعت بی چون و چرایش از رهبر معظم انقلاب می شد.
آیت الله واعظ طبسی در هفتم اسفند ماه سال ۱۳۹۴ بر اثر عارضه تنفسی به بیمارستان امام رضا (ع) منتقل شد و پس از یک هفته در بامداد روز جمعه مصادف با ۱۴ اسفند ماه دار فانی را وداع گفت و به دیار حق شتافت. پیکرش در رواق دارالشکر حرم مطهر رضوی مدفون است. یادش گرامی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.