۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 742582

آیا رویکرد بایدن تهاجمی‌تر است؟

دکتر محمدحسن هانی‌زاده کارشناس مسائل منطقه

پس از حدود دو ماه از روی کار آمدن جو بایدن، انتظار می‌رفت که مستأجر جدید کاخ سفید از اشتباه‌های دونالد ترامپ در دوره سکان‌داری کاخ سفید در قبال منطقه غرب آسیا درس بگیرد و از تبعات آن کسب تجربه کند. اما با گذشت زمان نه تنها تغییر محسوسی در منطقه دیده نشد، بلکه در برخی حوزه‌ها مانند عراق با شدت عمل بیشتری نیز همراه بوده است. در واقع، اقدام‌های اخیری که جو بایدن در منطقه بر اجرای آن تأکید ورزیده، نشان می‌دهد که رئیس جمهور آمریکا هنوز هم تحت تأثیر لابی‌های قدرتمند صهیونیستی در واشنگتن و نیویورک قرار دارد. به گونه‌ای که حتی ممکن است آن‌ها سیاست‌های آمریکا را در قبال منطقه غرب آسیا به طور کلی و محور مقاومت به طور خاص تعریف کنند.

حمله اخیر آمریکا به نیروهای حشد الشعبی در منطقه البوکمال واقع در مرز عراق با سوریه یک اقدام تهاجمی و غیر حساب شده بود که هدف آن هم ایجاد یک کریدور امن نظامی برای انتقال باقیمانده‌های داعش به عراق و افزایش دامنه تحرکات آن در سرزمین شام بود. جو بایدن کسی است که در سال ۲۰۰۵ و در زمانی که رئیس کمیته روابط خارجی سنا بود، طرحی را به جرج دبلیو بوش رئیس جمهور وقت ایالات متحده مبنی بر تجزیه عراق ارائه داد. تحولات این روزها نشان می‌دهد او همچنان به عقیده قبلی خود پایبند است. از همین رو، تحرکاتی که به تازگی صورت گرفته مانند انتقال بیش از ۴۰۰ تن از عناصر محوری داعش از سوریه به عراق، حملات مکرر به نیروهای مردمی از جمله حشد الشعبی و بازسازی نیروهای حزب بعث با همکاری عربستان، اردن و امارات نشان می‌دهد جو بایدن دموکرات، بسیار خطرناک‌تر از دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین است؛ چرا که به صورت نرم و بدون جلب توجه و بر انگیختن حساسیت‌ها به دنبال تضعیف محور مقاومت است که به تبع آن، زمینه تجزیه عراق را فراهم کند. بنابراین رئیس جمهور جدید آمریکا در قبال محور مقاومت، یک رفتار کاملاً تهاجمی را در مقایسه با سلف خود اتخاذ کرده و اقدام‌های اخیر او نشان می‌دهد برنامه‌های کاملاً خطرناکی علیه اعضای این محور از جمهوری اسلامی ایران تا سوریه و عراق و لبنان را در سر می‌پروراند. قرار دادن دو تن از رهبران جنبش انصارالله یمن در لیست اشخاص تحریم شده هم شاهد دیگری است که نشان می‌دهد سیاست‌های آمریکا همچنان همسویی با رژیم صهیونیستی و محور مرتجع عربی و در تقابل با جمهوری اسلامی ایران و مقاومت است.

از سوی دیگر، در مورد برجام، جو بایدن هنوز گام مثبتی را برای ابراز حسن نیت خود در قبال این توافق بین‌المللی که منضم به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است، برنداشته و اگر رئیس جمهور جدید آمریکا سیاست‌های خصمانه خود را همچنان ادامه داده و به بدعهدی‌های خود تداوم بخشد، قطعاً خطر او هم از دونالد ترامپ کمتر نخواهد بود. جمهوری اسلامی ایران به تمام تعهدات خود در برنامه جامع اقدام مشترک و دیگر تفاهمات شکل گرفته در حوزه منطقه عمل کرده و هزینه‌های سنگینی هم برای مقابله و دفع خطر جریان‌های تکفیری و سلفی پرداخته است. طبعاً به همان اندازه هم، جامعه جهانی باید به تهران احترام بگذارد. تصمیم‌سازان ایران باید به رویکرد هوشمندانه خود در منطقه در تقابل با شرارت‌های غرب با شدت بیشتری ادامه دهند تا اثری از احساس ضعف در جلوه برونی کشور بروز نداشته باشد. هفته‌های آینده در آینه سیاست خارجی کشورمان تعیین کننده است. اگر جو بایدن همچنان رویکرد «اول تو»ی خود را در برجام ادامه دهد و به این توافق بین‌المللی باز نگردد، کاهش تعهدات بیشتر، ابتدایی‌ترین گزینه‌ای خواهد بود که در برجام به چشم می‌خورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.