طرح‌های فصلی کتاب از آن رویدادهایی است که برای علاقه‌مندان به کتاب و خریداران حرفه‌ای امتیاز و فرصت مغتنمی به حساب می‌آید که می‌توانند کتاب‌های مورد نیازشان را با تخفیف خریداری کنند.

کتاب بس ناجوانمردانه گران است!

علاوه بر اجرای طرح‌های فصلی، برپایی نخستین نمایشگاه مجازی کتاب در بهمن ماه امسال این فرصت را بیش از پیش در اختیار مردم قرار داد و فروش بیش از ۶۴۰ میلیارد ریالی آن نشان از استقبال خوب کتابخوان‌ها داشته است، اما در حالی که کمتر از یک ماه از برپایی آن می‌گذرد، طرح زمستانه کتاب با تخفیف ۲۵ درصدی از شنبه هفته جاری کار خود را آغاز کرده است.

حمایت از کتابفروشان یکی از اهداف اصلی برپایی این طرح به موازات ایجاد سهولت در امر خرید کتاب برای علاقه‌مندان به آن است اما پرسش اینجاست با توجه به اینکه نمایشگاه مجازی کتاب به تازگی بساط خود را جمع کرده آیا طرح زمستانه کتاب می‌تواند با استقبال مردم مواجه شود و البته کمکی هر چند کوچک به صنعت نشر و کتابفروشان باشد؟  

نمایشگاه مجازی و طرح‌های فصلی مکمل  هم هستند

علیرضا اسدی، مدیر نشر «نیماژ» در این باره می‌گوید: طرح‌ زمستانه به صورت روتین و سالانه برگزار می‌شود و آن را به صورت طرح بهاره، تابستانه، پاییزه و زمستانه در همه فصول می‌بینیم که البته ارتباط چندانی هم به نمایشگاه مجازی کتاب ندارد.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه مجازی کتاب مختص ناشران بود ادامه می‌دهد: مهم‌تر اینکه مناسبات اقتصادی این نمایشگاه برای ناشران در نظر گرفته شد، اما در این طرح توجه به کتاب‌فروشی‌ها و حمایت از آن‌ها مطرح است و به لحاظ اقتصادی برای کتاب‌فروشی‌ها آورده مالی دارد.

به گفته مدیر نشر نیماژ، هر بهانه‌ای که به واسطه آن برای کتاب تبلیغ و برای مخاطب ایجاد جذابیت شود تا بیشتر به سمت کتاب بیاید و آن را به هر شکلی تهیه کند اتفاق مبارکی است و باید از آن استقبال کرد. اسدی با بیان اینکه مردم اهل کتاب هستند و چنین فرصت‌هایی موجب می‌شود بیشتر به مقوله کتاب توجه کنند، می‌افزاید: به نظرم بعد تبلیغی این اتفاق هم اهمیت بسیاری دارد و همین که این موضوع بارها مطرح شده و چنین طرح‌هایی به مرحله اجرا می‌رسند سبب رونق فضای فرهنگی و ترویج کتاب‌خوانی می‌شود.

اسدی با اشاره به اینکه برپایی نمایشگاه به صورت مجازی و اجرای طرح‌های فصلی با یکدیگر منافاتی ندارند، ادامه می‌دهد: همان طور که اشاره کردم نمایشگاه مجازی کتاب در حمایت از ناشران و طرح‌های فصلی به کتابفروشان و نشر اختصاص دارد که هر دو منتج به تبلیغ کتاب می‌شوند. ضمن اینکه نمایشگاه مجازی امسال به طور اتفاقی برنامه‌اش با طرح زمستانه در یک زمان نزدیک اتفاق افتاد و هر سال ما شاهد این طرح‌های فصلی هستیم و اتفاق جدیدی نیست. وی تأکید می‌کند: درست است که در نمایشگاه مجازی خرید زیادی صورت گرفته اما فراموش نکنیم که از همه ظرفیت‌های آن کاملاً استفاده نشده و می‌توان گفت خرید مجازی و آنلاین فقط ۱۰ درصد خرید نمایشگاه کتاب فیزیکی را پوشش داده است و بخش خیلی زیادی از آن به صورت راکد باقی مانده تا بتوان به شیوه‌های دیگری از آن استفاده کرد.

این ناشر ادامه می‌‎دهد: درصد قابل توجهی از مخاطبان قائل به دیدن و خریدن کتاب هستند و عموماً به صورت آنلاین خرید نمی‌کنند و دوست دارند در فضای کتاب‌فروشی جست‌وجو کنند، کیفیت ظاهری و تنوع کتاب‌ها را در کنار هم ببینند و در نهایت انتخابشان را انجام دهند.

به گفته اسدی، درست است که خرید برخط کتاب و دیجیتال مارکتینگ رشد چشمگیری داشته و به نقطه قابل توجهی رسیده، اما عمده مخاطبان علاقه‌مندند که حضوری کتاب بخرند و خرید آنلاین و فیزیکی هیچ ‌گاه جای یکدیگر را نمی‌گیرند. 

رعایت عدالت در اختصاص بودجه

اما یاسر عسگری، مدیر انتشارات «راه‌یار» درباره استقبال از طرح‎های فصلی فروش کتاب می‎گوید: قیمت کتاب نسبت به گذشته با افزایش مواجه شده و کسانی که از نمایشگاه مجازی بازدید داشتند در نهایت تعدادی از کتاب‌های مورد نیازشان را خریداری کردند و اتفاقاً زمستانه کتاب فرصت خوبی است که بتوانند از آن برای سایر خریدها استفاده کنند. عسگری ادامه می‌دهد: به نظرم مشکلی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم بحث کمبود اعتبار است که برخی کتاب‌فروشی‌ها با آن روبه‌رو شدند. وی در واکنش به اختصاص بودجه ۴ میلیارد تومانی برای طرح زمستانه کتاب این طور می‌گوید: به نظرم این مبلغ کم است. بسیاری از کتاب‌فروشی‌های معتبر همان روز اول و دوم اعتبارشان به پایان رسید. البته به نظر می‌آید یک بی‌عدالتی یا تبعیض در اختصاص این یارانه میان کتابفروشان وجود دارد. به گفته مدیر انتشارات «راه‌یار»، قیمت کتاب‌ها بالاست و شرایط اقتصادی مردم هم در این استقبال بی‌تأثیر نیست، اما اگر این طرح‌ها با مبالغ بیشتری از سوی ارشاد حمایت شوند قطعاً هم به نفع کتابفروشان خواهد بود و هم مردم می‌توانند در شرایط متعادل‌تری کتاب‌های خود را تهیه کنند.

وی در پایان با تأکید بر رعایت عدالت می‌افزاید: اما باید عدالت را میان کتابفروشان هم رعایت کرد و این طور که از شرایط برمی‌آید شاهد نوعی تبعیض در اختصاص مبالغ به کتاب‌فروشی‌ها هستیم. بهتر است شرایطی فراهم شود که همه به یک اندازه از چنین طرح‌هایی نفع ببرند. 

سقف خرید را بیشتر کنید

سعیدرضا علمی، مدیر کتاب‌فروشی بدرقه جاویدان با اشاره به پایین بودن تخفیف در نظر گرفته ‌شده برای هر فرد در طرح زمستانه و ضرورت افزایش آن اعلام کرد: با توجه به قیمت بالای عناوین، مخاطب می‌تواند خرید محدودی انجام بدهد. با این حال، برای کتابفروشان این طرح می‌تواند جبران‌کننده ضرری باشد که بر اثر فروش کتاب در نمایشگاه مجازی کتاب به آن‌ها وارد شد.

علمی با اشاره به تأثیر محدود افزایش ۵ درصدی تخفیف در طرح زمستانه کتاب تأکید کرد: مشکل دوره‌های گذشته درباره درصد تخفیف نبود. واجب‌تر و مهم‌تر بود که سقف خرید را از ۲۰۰ هزار تومان به ۳۰۰ یا ۳۵۰ هزار تومان برسانند، در این صورت طرح زمستانه نتایج بهتری داشت.

این ناشر در پایان گفت: به روزهای نوروز نزدیک می‌شویم. مردم می‌توانند با استفاده از این طرح برای دوستان و آشنایان کتاب هدیه بخرند.

اینجا بیشتر بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.