۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 742604

به مناسبت ۱۴ اسفند ماه روز «احسان و نیکوکاری» پای حرف‌های «هادی غلامی» مدیر امور مجاورین بنیاد کرامت رضوی نشسته‌ایم و او از کارها و اقدام‌های امور مجاورین بنیاد که رنگ و بوی خوش نیکوکاری دارد گفت.

رنگ و بوی خوش نیکوکاری

غلامی می‌گوید رقم کل تسهیلات اشتغال که امسال پرداخت شده ۱۱۰ میلیارد ریال بوده و به اشتغال ۴۵۰ نفر کمک کرده است. او اضافه می‌کند: این میزان تسهیلات، شامل تسهیلاتی است که

بر اساس توافق با سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و اشتغال ۳۵۰ نفر از زنان سرپرست خانوار پرداخت شده و بخش اصلی آن هم صرف پرداخت تسهیلات به ۱۰۰ نفر از پرورش‌دهندگان دام در کلات شده است.

مدیر امور مجاورین بنیاد کرامت درباره فلسفه تشکیل این بخش در آستان قدس رضوی می‌گوید: در احکام صادره از سوی رهبر معظم انقلاب و در انتصاب تولیت‌های سابق و فعلی آستان قدس رضوی به صراحت به موضوع توجه و رسیدگی به مجاوران (به ویژه مستمندان و مستضعفان) و زائران (به ویژه ضعفا و نیازمندان) تأکید شده است. از این‌ها گذشته یکی از مهم‌ترین کارها و اموری که آستان قدس رضوی در سال‌های اخیر و به خصوص در شهر مقدس مشهد و مناطق حاشیه این شهر به آن ورود کرده، حوزه ارائه خدمات اجتماعی است که همین موضوع می‌طلبید تا ایجاد چنین مدیریتی در مجموعه ساختار سازمانی و تشکیلات آستان قدس رضوی پیش‌بینی شود.

خدمات اجتماعی

غلامی می‌گوید: حوزه‌های ارائه خدمات اجتماعی با توجه به گستردگی خدمات از تنوع زیادی برخوردار بوده و بخش امور مجاورین این مدیریت با همکاری خادمیاران، کانون‌های خدمت رضوی و رابطان این کانون‌ها در مناطق مختلف حاشیه شهر مشهد و برخی از مناطق محروم در استان امسال در بیش از ۲۰ حوزه به ارائه خدمات اجتماعی برای رفع برخی از مشکلات اقشار محروم و آسیب‌پذیر پرداخته است.

اهدای بیش از ۴۵۰ سری کمک جهیزیه به زوج‌های نیازمند مشهدی، توزیع ۷هزار و ۵۰۰ دست لباس زمستانه میان دانش‌آموزان نیازمند شهرستان سرخس، توزیع ۲۲۰ هزار بسته معیشتی، اعطای تسهیلات کارگشایی، تسهیلات جهیزیه، هزار و ۹۱ مورد تسهیلات ۵میلیون تومانی، توزیع ۲۰هزار وعده غذای متبرک در مناطق محروم حاشیه شهر مشهد، اجرای پروژه‌های عمرانی در زمینه عملیات بازسازی و بهسازی منازل مسکونی محرومان حاشیه شهر مشهد و... برخی از فعالیت‌های انجام شده در این حوزه به شمار می‌رود.البته اجرای مرحله جدید طرح «آقا حساب کردند» در زمینه تسویه حساب دفتری خرده بدهکاران از مناطق محروم حاشیه شهر مشهد، تسویه حساب بیماران بستری در بیمارستان‌ها، تسویه قبوض آب، برق و گاز ساکنان معسر و بدهکار، انجام نذر در زمینه گوشت و قربانی، انجام طرح زیارت اولی‌ها در سطح استان و... از دیگر موارد ارائه خدمات اجتماعی است که توسط این مدیریت و با همکاری خادمیاران رضوی، خیران و نیکوکاران انجام شده است.

با حفظ حرمت و کرامت نیازمندان

مدیر امور مجاورین بنیاد کرامت رضوی همچنین پیش از این در گفت‌وگو با رادیو زیارت به توزیع بسته‌های معیشتی با حفظ حرمت و کرامت نیازمندان اشاره کرده و گفته بود: از آغاز شیوع موج بیماری کرونا با مشارکت کانون‌های خادمیاری، اقدام به شناسایی خانواده‌های محترم و آبرومندی کردیم که به واسطه از دست رفتن اشتغال سرپرست خود یا بروز دیگر مشکلات، در تنگنای معیشتی قرار گرفته‌اند و خدمات حمایتی ما برای این خانواده‌ها با تأکید بر حفظ کرامت ایشان انجام می‌گیرد و این رویکرد بسیار مورد تأکید تولیت آستان قدس رضوی و سیستم اجرایی این مجموعه است. غلامی در بخش دیگری از سخنانش در زمینه انجام حمایت ها در حوزه توزیع اقلام بهداشتی اظهار داشت: چالش‌های معیشتی گاه باعث می شود تا خرید و استفاده از اقلام بهداشتی نظیر ماسک و مواد ضدعفونی برای خانواده های

کم برخوردار و نیازمند، دشوار باشد به همین دلیل در بسته های معیشتی که آستان قدس رضوی برای این جامعه هدف تدارک دیده، ۱۴قلم کالا گنجانده شده که بخشی از آن شامل همین محصولات بهداشتی است.این مقام مسئول خاطر نشان کرد: همچنین خادمیاران این آستان مبارک با ایجاد کارگاه‌هایی، به امر تولید ماسک و توزیع آن در مناطق حاشیه‌ای و مراکز عام‌المنفعه نظیر مساجد و... اقدام کرده اند، همچنین از سوی هلدینگ دارویی آستان قدس  رضوی نیز محلول ضدعفونی برای توزیع در این مناطق تهیه و تأمین شد.

از اردوهای جهادی و عمرانی غفلت نکردیم

غلامی در ادامه صحبت‌هایش به روند برگزاری اردوهای جهادی و عمرانی از سوی آستان قدس رضوی اشاره کرد و گفت: بخشی از اردوهای جهادی ما در حوزه سلامت و درمان متمرکز بوده و با همراهی خادمان سلامت اجرا می‌شود که از ابتدای امسال تاکنون چندین اردوی جهادی در شهرستان مشهد برگزار شده است و این روند تا پایان سال نیز ادامه دارد. بخشی از این طرح به غربالگری و شناسایی موارد احتمالی ابتلا به کرونا در مناطق حاشیه‌ای اختصاص دارد و در گام بعد نیز در صورت مشاهده موارد مثبت، تیم تخصصی برای مراقبت و درمان به منطقه اعزام می‌شود و این اقدام با هدف مهار موج همه‌گیری کرونا و ارائه خدمات سلامت و درمان در مناطق محروم انجام می‌پذیرد. بقیه اردوهای جهادی ما در حوزه عمرانی تعریف شده است و در آن، بازسازی و استحکام‌بخشی منازل و محل اسکان خانواده‌های نیازمند، بهسازی و تجهیز مراکز عام‌المنفعه نظیر مساجد، مراکز آموزشی و... را دنبال می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.