همزمان با پنجمین سالگرد رحلت آیت الله عباس واعظ طبسی اولین تولیت آستان قدس رضوی بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی سری به مرکز اسناد آستان قدس زدیم. جایی که مجموعه‌ای با ارزش از اسناد مرتبط با این مرید صدیق امام(ره) و برادر همدل رهبری در آن نگهداری می شود.

بررسی اسناد مربوط به اولین تولیت آستان قدس بعد از انقلاب/ تاکیدات امام خمینی(ره) به آیت الله طبسی

به گزارش قدس آنلاین، رئیس ادارۀ اسناد آستان قدس رضوی هم‌زمان با پنجمین سالروز رحلت اولین تولیت این آستان مقدس بعد از انقلاب اسلامی، از وجود مجموعه‌ای از اسناد مکتوب، تصویری و فایل‌های سخنرانی مربوط به آیت‌الله واعظ طبسی، در این مرکز خبر داد.
دکتر الهه محبوب، با اشاره به مبارزات انقلابی آیت‌الله طبسی در پیش از انقلاب، بخشی از این اسناد را متعلق به سخنرانی‌ها و فعالیت‌های انقلابی این عضو فقید مجلس خبرگان رهبری دانست.
وی تصریح کرد: این اسناد در موضوعات مختلفی همچون تولیت آستان قدس رضوی و نهادها و مؤسسات وابسته به آن، انقلاب، اسناد موقوفات، احکام و نامه‌های اداری و مالی مرتبط با آستان قدس، حرم مطهر، حیطۀ شهری، استانی و کشوری است.
محبوب با بیان اینکه بخشی از این اسناد، نامه‌ها و احکام امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله) خطاب به آیت‌الله طبسی است، اظهار داشت: نامۀ آیت‌الله طبسی در سال ۱۳۶۸ شمسی دررابطه با اختصاص حق‌التولیۀ ایشان برای هزینۀ ایجاد صحن جمهوری اسلامی، رواق دارالولایه، کتابخانه آستان قدس و دانشگاه علوم اسلامی رضوی از دیگر اسناد موجود در این مرکز است.
او به ذکر آماری از این اسناد پرداخت و تصریح کرد: در مجموعه مدیریت اسناد، ۴۰۰ عنوان سند مکتوب از آیت‌الله واعظ طبسی موجود است که مربوط به دوران سرپرستی و تولیت ایشان در آستان قدس رضوی است و همچنین ۲ هزار و ۴۶۰ برگ سند درقالب فایل دیجیتال موجود است که قسمتی از آن متن سخنرانی‌های ایشان است.
محبوب ادامه داد: در حوزه اسناد دیداری و شنیداری بیش از ۵ هزار قطعه عکس در قالب فایل دیجیتال، ۱۰۸ فیلم و ۱۰۵۹ فایل صوتی از این عالم وارسته موجود است. همچنین ۱۴۲ قطعه عکس مربوط به عکس‌های مشترک آیت‌الله واعظ طبسی و مقام معظم رهبری در دوران پیش و پس از انقلاب است.

رئیس ادارۀ اسناد آستان قدس رضوی از بخشی از مهم‌ترین اسناد و نامه‌های این مجموعه نام برد و گفت: نامۀ امام‌خمینی(ره) مبنی بر انتخاب حاج شیخ عباس واعظ طبسی به عنوان سرپرست آستان‌قدس رضوی تا تعیین تولیت آن در سال ‌۱۳۵۷شمسی؛ نامۀ امام(ره) بر تفویض مقام تولیت آستان‌قدس رضوی به مرحوم واعظ طبسی در سال ‌۱۳۵۹شمسی؛ نامۀ کسب اجازه از محضر امام‌خمینی(ره) جهت بازسازی شهر هویزه توسط آستان‌قدس رضوی در سال ‌۱۳۶۱شمسی؛ تقدیرنامۀ امام‌خمینی(ره) از آیت‌الله واعظ طبسی بابت حسن مدیریت ایشان در سال ‌۱۳۶۷شمسی؛ نامۀ آیت‌الله خامنه‌ای به ایشان و انتصاب مجدد وی به عنوان نماینده ولی فقیه در استان خراسان جهت حل و فصل مشکلات مردم و بررسی مسائل مذهبی، سیاسی و اجتماعی مردم و وکالت در اخذ وجوه شرعی و مصارف آن در سال ‌۱۳۶۹شمسی؛ دستورات، امریه‌ها و دستورالعمل‌های مرحوم واعظ طبسی پیرامون انجام امور مختلف؛ نظرات ایشان پیرامون موقوفات آستان قدس و مصارف آن‌ها و استفتاء و مکاتبه با امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری پیرامون برخی از موقوفات و وضعیت آن‌ها بخشی از این اسناد است.
وی به متن حکم تولیت از سوی امام‌خمینی(ره) در سال ۱۳۵۹ اشاره کرد و اظهار داشت: در این متن امام(ره) بر حفاظت از متعلقات کتابخانۀ آستان قدس رضوی تأکید کرده‌اند.
در حکم آیت‌الله واعظ طبسی به دست‌خط امام(ره) آمده است: «جناب آقای مستطاب حجت‌الاسلام جناب آقای عباس واعظ طبسی دامت افاضاته، نظر به سابقه‌ای که جنابعالی در ادارۀ امور آستان مقدس حضرت ثامن‌الائمه صلوات الله و سلامه علیه و علی آبائه الطاهرین دارید و اعتمادی که دراین‌باره به جنابعالی می‌باشد، به سمت تولیت آن آستانه مقدسه منصوب می‌شوید تا با کمال جدیت و به طور دقیق از متعلقات آنجا خصوصاً کتابخانه و خزینه و محتویات ضریح مقدس و موقوفات و سایر متعلقات آن آستان مقدس محافظت کامل را بفرمایید و از حیف‌ومیل و ضیاع اموال جلوگیری نمایید و حضرات خدام محترم با جنابعالی در این امر لازم تشریک مساعی خواهند نمود و آنچه لازم به تذکر است این مطلب می‌باشد که هیچ‌یک از نهادهای جمهوری اسلامی مانند جهاد سازندگی و همچنین وزارت ارشاد ملی و یا اشخاص عادی حق دخالت در موقوفات و سایر متعلقات آستان قدس را ندارد. از خدای تعالی موفقیت را در انجام وظایف الهی مسئلت دارم.»

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.