خوزستان- موسی شاعری شهردار اهواز پس از نشست فوق‌العاده شورای اسلامی شهر توسط اعضای این شورا آن‌هم درحالی‌که تنها دو هفته تا پایان سال و فرارسیدن نوروز باقی‌مانده است از سمتش برکنار شد.

خانه تکانی شورای شهر اهواز در پایان سال؛ شهردار برکنار شد

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: موسی شاعری شهردار جوان اهواز که در روزهای ابتدای فعالیتش گفته بود آمده است تا مشکلات و معضلات این شهر را حل کند اما دیری نپایید که به دلیل پرسش‌های متعدد اعضای شورای شهر و برخی ابهامات ایجادشده با اعضای شورای شهر اختلاف پیدا کرد و آب‌گرفتگی‌های آذرماه در اهواز و ورود سازمان بازرسی به این موضوع صلاحیت وی را زیر سؤال برد.

فعالیت شهردار جوان در ماه‌های اخیر باعث شده بود تا صدای شورای شهر اهواز نیز دربیاید به‌گونه‌ای که اعضای شورای این شهر  پرسش‌هایی مطرح کردند  تا آنجا که جریانات مبهمی همچون واگذاری زمین‌های کیان ‌شهر، مهرشهر و تخفیف ۱۶ میلیارد تومانی شهرداری اهواز، مسئله طرح سوال به یک مطالبه جدی تبدیل شد و در دستور کار شورای شهر اهواز قرار گرفت.

انتصابات شهردار جوان نیز بر اساس مدارک ارائه‌شده از سوی برخی اعضای شورا حتی برخی از آن‌ها غیرقانونی نیز بوده‌اند، باعث شد تا یکی از اعضای شورای شهر سؤالات ۹ گانه خود را که با محوریت آشفتگی درزمینهٔ مدیریت شهری، توقف پروژه‌های عمرانی و استخدام‌های بدون مجوز بود، مطرح کند که البته این پزسش ها بی پاسخ ماند.

عزل و نصب‌های شبانه

شهردار جوان اما پیش‌از این از حضور در جلسه پاسخگویی به دلیل ابتلا به بیماری کرونا سر باز زد؛ بیماری که در دچار شدن به آن در این بازه زمانی خاص، شک و شبهه بسیاری را برای شهروندان و اعضای شورا به وجود آورد که البته اقدامات خود شاعری نیز در این خصوص بی‌تأثیر نبود.

عزل و نصب‌های شبانه و بی‌خبری مدیران عزل شده از همه‌جا، بازار حاشیه و شایعات را پیرامون جلسه پاسخ‌گویی تقویت کرد.

در شب قبل از برگزاری جلسه پاسخ‌گویی تعداد ۹ مدیر شهرداری عزل و مدیران دیگری منصوب شدند و این حرکت به‌قدری سریع اتفاق افتاد که تعدادی از مدیران عزل شده در گفت‌وگو با رسانه‌ها عنوان کردند که «خبر عزل خود را صبح روز بعد در شبکه‌های مجازی خوانده‌اند و متوجه ماجرا شده‌اند».

یکی از ایراداتی که همواره به نحوه عملکرد شهردار وارد شد، این بود که کمترین ارتباط را با شورای شهر دارد و در بسیاری از جلسات شرکت نمی‌کرد.

بی‌شک انتصاب یک و یا چند مدیر در هر مجموعه‌ای، جزو حقوق قانونی مدیریت ارشد آن سازمان و یا نهاد است و در این مسئله نمی‌توان هیچ شک و شبه‌ای وارد کرد اما انتصاب ۹ مدیر رده‌بالا در مجموعه شهرداری اهواز  آن‌هم شبانه و بدون مشورت با اعضای شورای شهر و بدون اطلاع دادن به مدیران عزل شده آن‌هم در شب قبل از طرح سؤال از شهردار لذا بیش از همیشه تعجب همگان را برانگیخت.

ورود سازمان بازرسی

شکاف بین اعضای شورای شهر و شهردار و هم‌چنین مشکلات مانند آب‌گرفتگی ناشی از بارندگی ماه‌های گذشته تا آنجا پیش رفت که حجت‌الاسلام درویشیان رئیس دیوان بازرسی کشور با دستور مستقیم رئیس قوه قضاییه به اهواز سفر کرد و این حضور میدانی مدیر نظارتی پس از آشکار شدن بسیاری از مسائل پشت پرده‌در اهواز شد.

پس از بررسی حضوری مدیر عالی قضایی در استان، دو مسئله برای تهران محرز شد که این را باید از فواید نظارت میدانی مسئولان دانست.

بازرسی پس از تدقیق مسئله مدیریت شهری اهواز، به دو مسئله پی برد مسئله اول سوء مدیریت شهری اهواز و عملکرد ضعیف مدیریت شهری و مسئله دوم نداشتن شرایط اولیه احراز پست شهرداری کلان‌شهر اهواز از سوی شهرداری فعلی شد.

این ضعف مدیریت و عدم احراز شرایط منجر به صدور دو نامه الزام‌آور از سوی دیوان بازرسی و وزارت کشور به شورای شهر اهواز به‌عنوان مرجع صدور حکم شهرداری اهواز برای بررسی و برکناری شهرداری به دلیل نداشتن شرایط اولیه احراز پست شهرداری(انطباق مدرک تحصیلی و سابقه مدیریت) شد.

هرچند در بحبوحه آب‌گرفتگی مردم اهواز در آذرماه امسال قوه قضاییه در اقدامی مدیرعامل آبفای اهواز و شهرداری اهواز را در دادگاه بدوی به دو سال انفصال‌ازخدمت و عذرخواهی از مردم محکوم کرد.

پارلمان شهری اهواز و مدیر شهری اهواز در قبال این دو نامه الزام‌آور نهادهای بازرسی و بالادستی دو شیوه در پیش گرفتند. شهردار اهواز  در بی‌اعتنایی کامل به شآن شورا و جایگاه مردمی آن و نهاد بازرسی در جلسه بررسی شورا حاضر به حضور نشد و ترجیح داد برای چندمین بار به منتخبین مردم بی‌توجهی کند.

عزل شهردار منطقی نیست

در همین رابطه اسکندر لطفعلی زاده عضو شورای شهر اهواز در این رابطه اظهار می‌کند:  در روزهای پایانی سال که زمان پرداخت و محاسبه‌ حقوق، بیمه و سنوات کارگران توسط شورای شهر، شهرداری و اعضای مدیریت شهری است پرداختن به موضوع عزل و انتصاب شهردار امری عقلانی به نظر نمی‌آید و غیرطبیعی است که اعضای شورای شهر به دنبال متزلزل کردن مدیریت شهری هستند.

وی ابراز می کند: همه آگاهیم که برخی از مخالفان شهردار که تعدادی اندک بودند با کمک و فشار برخی از نمایندگان مجلس و با فشاری که به برخی دستگاه‌ها و نهادها وارد کردند مدعی عدم صلاحیت و غیرقانونی بودن حکم شهردار برای ادامه فعالیت هستند.

وی بیان کرد: ۲۲ ماه از انتصاب شهردار فعلی می‌گذرد و فقط پنج ماه از عمر دوره مسئولیت او باقی‌مانده پس اگر تخلفی بوده باید در این مدت عنوان می‌شد و جلوی آن گرفته می‌شد.

لطفعلی زاده اذعان می کند: موضوعات مطرح‌شده در نامه‌ای که در دست برخی است موضوعاتی هستند که مردم و نخبگان می‌دانند این‌ها برای بهانه‌تراشی و رسیدن به اهداف شخصی‌شان است.

وی عنوان می کند: برخی از اعضای مخالف با شهردار فعلی می‌گویند شهردار دارای سوء مدیریت در رفع آب‌های سطحی است اما همه می‌دانیم شهردار موظف به اجرای برنامه‌ای است که شورا آن را ترسیم کرده است.

این عضو شورای شهر می گوید: این برنامه معمولاً در بودجه سالانه است و برای آب‌های سطحی نیز حدود ۴۳ میلیارد پیش‌بینی شد  شهردار در سال ۹۹ با طرح رفع مشکل دفع آب‌های سطحی ۹۰ میلیارد تومان هزینه و خیلی از مشکلات این معضل را حتی به‌صورت موقت برطرف کرد.

وی ادامه می دهد:  یکی از دلایل مخالفت برخی از اعضای شورا آن است که در سال ۹۸ درست زمانی که پنج ماه از حضور شهردار می‌گذشت چرا گرفتگی آب‌های سطحی در شهر اهواز وجود داشت درصورتی‌که همه مردم می‌دانند اهواز ۴۰ سال است با این مشکل مواجه هست.

اسکندر لطفعلی زاده عنوان می کند: این‌که بگوییم شهرداری که دیروز آمده چرا نتوانسته مشکل ۴۰ ساله دفع آب‌های سطحی را حل کند بدون آنکه بودجه‌ای داشته باشد و از آن به‌عنوان تخلف یاد کنیم کاری غیرمنصفانه و مغرضانه است

رأی به برکناری شهردار

گفتنی است این موضوعات موجب شد تا عصر پنجشنبه ۱۴ اسفندماه ۹  نفر از اعضای شورای اسلامی شهر اهواز رأی به برکناری موسی شاعری شهردار این شهر بدهند.

جهانبخشی، موسی پور، ایزدی، موسوی نژاد، سنواتی، فلسفی و کعب عمیر و موسوی زاده از اعضای شورای اسلامی شهر اهواز رأی به برکناری شهردار دادند و از میان دو گزینه رسول جامعی و ابراهیم نوشادی از کارمندان شهرداری اهواز با ۱۲ رأی ابراهیم نوشادی را بر مسند سرپرستی شهرداری اهواز بنشانند.
.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.