مصوبه اخیر مجلس در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه ١۴٠٠ پیرامون معافیت مالیاتی فعالیت‌های مربوط به انتشارات کمک درسی و فعالیت‌های هنری که تا سقف دو میلیارد ریال در سال قابل اعمال است و بعد از آن حسب مورد قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول مالیات می‌شود، نگرانی‌های بسیاری را در میان ناشران ایجاد کرده است.

کل معاملات یک سال در صنعت نشر ایران با معامله یک آهن فروش بازار برابر است

به گزارش گروه فرهنگ و هنر قدس آنلاین، مصوبه اخیر مجلس در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه ١۴٠٠ پیرامون معافیت مالیاتی فعالیت‌های مربوط به انتشارات کمک درسی و فعالیت‌های هنری که تا سقف دو میلیارد ریال در سال قابل اعمال است و بعد از آن حسب مورد قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول مالیات می‌شود، نگرانی‌های بسیاری را در میان ناشران و به تبع آن کند شدن چرخ‌های اقتصاد صنعت نشر در انبوه مشکلاتی که با آن دست به گریبان است و مالیات هم به آن افزوده شده، ایجاد کرده، این درحالی است که دولت همواره خود را حامی کتاب قلمداد کرده و در عین حال اخذ مالیات از ناشران هم اتفاق تازه‌ای نیست.

معافیت‌های مالیاتی از درست‌ترین روش‌های اعطای یارانه است

محمود آموزگار، مدیر نشر آمه درباره معافیت‌های مالیاتی می‌گوید: به طور کلی معافیت‌هایی از نوع پرداخت مالیات یکی از درست‌ترین روش‌های اعطای یارانه است. به این معنا که ناشران به جای این که انواع و اقسام عوارض و مالیات و ...  پرداخت کنند، بهتر است دولت آن را به صورت متعارف و معمول دریافت نکند تا آنها بتوانند به وضعیت اقتصادی خودشان سامان بدهند و به فعالیتشان تداوم ببخشند.

وی در ادامه می‌افزاید: اتفاقاً من بحث معافیت مالی ناشران را هم در این قضیه می‌بینیم. یعنی به جای این که پولی در قالب حمایت‌های مختلف به آنها پرداخت شود، معافیت مالی می تواند شکل صحیح‌تری از کمک و حمایت به خود بگیرد.

کتاب بیشتری فروخته نشده؛ قیمت‌ها بالا رفته!

به گفته نایب رئیس اتحادیه ناشران، باید توجه داشت که وضعیت تغییر ریشه‌ای نکرده است؛ ارزش پشت جلد کل کتاب‌های منتشر شده در سال ۹۷، ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است و در سال ۹۸ نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان است و باید توجه کنیم در این فاصله یک ساله ما با افزایش قیمت‌های پشت جلد مواجهیم و این بدان معنی نیست که کتاب بیشتری فروخته شده و این از ملزومات نشر است که قیمت‎ها افزایش پیدا کرده و مجموعاً این عدد را بالا برده است.

آموزگار با اشاره به این که ۳۸۰۰ تا ۴ هزار میلیارد تومان را اگر با خیلی از اعداد و ارقام در مناسبت‌ها و کسب‌وکارهای دیگر مقایسه کنیم می‌بینیم که در صنعت نشر مشاغل زیادی از کاغذ فروش و کتابفروش تا ناشر، مؤلف، ویراستار، توزیع و ... وجود دارد که باید درآمد آنها تامین شود، گفت: پس این عددی نیست که بخواهد درگیر مباحث مالیاتی شود! البته ۲۰۰ میلیون تومان مالیات حاصل از فروش است و سود به این راحتی قابل احتساب نیست.

معافیت مالیاتی ناشران، نوعی صرفه جویی برای دولت است

مدیر نشر آمه تاکید کرد: به نظرم بزرگترین صرفه‌جویی که دولت می‌تواند در این راستا داشته باشد این است که به جای صرف نیروی انسانی و وقت و انرژی که قرار است برای گرفتن مالیات از چنین صنفی از دست بدهد، بهتر است به این معافیت پایبند باشد و طبیعتاً بسیاری از هزینه‌های خودش هم کم می‌شود؛ ضمن اینکه اگر بخواهد مالیات بگیرد هم چیز دندان‌گیری نصیبش نخواهد شد.

ماده قانونی مبنی بر معافیت‌های مالیاتی ناشران اصلاً اعمال نمی‌شود

اما محمدعلی جعفریه، مدیر نشر ثالث درباره معافیت مالیاتی می‌گوید: اولاً این قضیه اتفاق تازه‌ای نیست و سال‌هاست درگیر آن هستیم و فقط اسفندماه است که مشمول معافیت مالیاتی می‌شویم و رسماً ممیزها از همه ناشران مالیات می‌گیرند و اینکه ماده قانونی مبنی بر معافیت‌های مالیاتی ناشران وجود دارد اصلاً اعمال نمی‌شود.

انتقاد از برخورد سلیقه‌ای ممیزها

وی اینطور ادامه می‌دهد: به دلیل اینکه «ممیز» سلیقه‌ای برخورد می‌کند و قانون هم به کمک نشر نمی‌آید و حتی می‌توان گفت از آن طرف به کمک ممیزها هم رفته است. این اتفاق در شرایطی در حال رخ دادن است که کتابفروشی‌ها با تعطیلی مواجه هستند.

مدیر نشر ثالث یادآور می‌شود: جالب است همه دنیا در حال حمایت از فرهنگ هستند و اخیراً اتحادیه ناشران آلمانی در دوران کرونا مجدداً ۵۰ میلیون دلار کمک کرده است. اما اینجا و در این شرایط کمکی که به ناشران نمی‌شود هیچ، از طرف دیگر بحث گرانی کاغذ و ارز و مالیات مطرح است.

دود این ناهماهنگی در دولت فقط در چشم فرهنگ می‌رود

به گفته جعفریه، این بدان معنی است که یک ناهماهنگی در دولت وجود دارد. وزارت ارشاد با هدف کمک، به ناشران یارانه می‌دهد و طرح‌هایی را در قالب زمستانه کتاب برگزار می‌کند، از آن طرف وزارت صمت و دارایی با این قیبل کارها هرچه دولت رشته بوده را پنبه می‌کند و در نهایت دودش فقط در چشم فرهنگ می‌رود.

وی با اشاره به این که در همین ایام به دلیل کرونا و شرایط اقتصادی تیراژ کتاب به ۳۰۰ تا ۴۰۰ عدد رسیده و شرایط سخت شده و ناشر امنیت ندارد، می‌گوید: ضمن اینکه همین الان هم ناشران با قیمت کمتر از نرخ واقعی کتاب آن را قیمت گذاری می‌کنند. کتاب یک سری ابزار دارد که مجموع آنها باعث می‌شود قیمت گذاری پشت کتاب مشخص شود مانند قیمت کاغذ، زینک، چاپ، حق تالیف و پخش و توزیع و ... که همه دست به دست می‌دهد که قیمت جلد مشخص شود و همین حالا هم ناشران آن را کمتر از قیمت واقعی درج می‌کنند، زیرا مردم توانایی خرید آن را ندارند.

به گفته جعفریه، علت این که مردم از طرح‌های زمستانه کتاب و نمایشگاه مجازی و طرح‌های تخفیف‌دار استقبال می‌کنند به همین دلیل است که قدرت خرید کتاب وجود ندارد.

حتی اداره مالیات از ضرری که ناشر می‌کند هم می‌خواهد مالیات بگیرد

وی در پاسخ به اینکه احتساب مالیات از روی سود یا گردش مالی ناشران محاسبه می‌شود، گفت: کاملاً سلیقه‌ای است و بستگی به ممیز دارد که چطور به آن نگاه کند وگرنه هیچ قانونی درباره این حکم نمی‌کند؛ اما در مجموع آنها این مبلغ را از گردش سالانه و آمار خانه کتاب و تیراژی که ناشر چاپ کرده حساب می‌کنند. در صورتی که بسیاری از این کتاب‌ها در انبار ناشر می‌ماند و فروش نمی‌رود و حتی اداره مالیات از ضرری که ناشر می‌کند هم می‌خواهد مالیات بگیرد.

وی درباره شرط معافیت مالیاتی ناشران کمک آموزشی تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان هم می‌گوید: آنها هم به دلیل تعطیلی مدارس، کرونا و ... به مشکل برخوردند و شرایط برای آنها هم مثل سابق نبوده و متاسفانه در این وضعیت دیگر هیچ چیزی سرجایش نیست.

کل معاملات حوزه کتاب و صنعت نشر ایران در سال برابر با معامله یک آهن فروش بازار است

این ناشر درباره شائبه فرار مالیاتی ناشران می‌گوید: کل معاملات حوزه کتاب و صنعت نشر ایران در سال برابر با معامله یک آهن فروش بازار است و اصلاً چیزی نیست که بخواهیم درباره‌اش صحبت کنیم و ناشران بخواهند آن را دور بزنند. فرارهای مالیاتی را باید در بخش های دیگر جست وجو کرد. جالب است! همه جای دنیا از صنایع دیگر مالیات می‌گیرند و آن را در حوزه فرهنگ هزینه می‌کنند اما ما برعکس عمل می‌کنیم!

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.