کرمان- ازآنجاکه تاکنون مسئولان جهاد کشاورزی و صنعت و معدن و تجارت در طی سال‌های گذشته نتوانسته‌اند بازار محصولات کشاورزی را مدیریت کنند لذا محصولات کشاورزی یک روز گران است و یک روز ارزان و از همین رو این بازار هیچ‌وقت تنظیم نیست مانند پیازهایی که در کرمان هنوز خاک می خورد و اشک پیاز کاران را درآورده است.

بازار محصولات کشاورزی تنظیم نیست؛ صادرات پیاز اشک تولیدکنندگان را درآورد

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: وقتی‌که قیمت محصولات کشاورزی مانند سیب‌زمینی در سطح میوه فروشی ها  گران می‌شود احتمالاً این محصولات در حال صادرات است و وقتی هم ارزان می‌شود باید احتمال داد که محصول کشاورز مشتری ندارد و یا باید مشکل را به جولان دلالان در بازار نسبت داد.

سال گذشته قیمت پیاز در ایام نوروز حتی تا کیلویی ۱۷ هزار تومان نیز افزایش یافت البته این افزایش قیمت و این سود هنگفت به جیب کشاورز نرفت و بازهم دلالان از این بازار سود بردند اما امسال به دلیل مشکلاتی که کرونا در تبادلات مرزی ایجاد کرد و همین‌طور برخی موانع صادراتی موجب شده تا محصولات کشاورزان مشتری چندانی نداشته باشد و بر روی زمین بماند.

ماه گذشته ابتدا سرما و سپس توفان‌های سهمگین شن بخش اعظمی از سرمایه و دسترنج کشاورزان جنوب کرمان را بر باد داد  و حالا شیب نزولی قیمت‌ها لرزه بر تن اقتصاد آن‌ها انداخته است.

کشاورزان جنوب کرمان که هنوز موفق به جبران خسارت های ناشی از سرمازدگی و توفان نشدند حالا هزاران تن پیاز روی دستشان مانده است و  اگرچه وزیر کشاورزی با حضور در منطقه قول رفع مشکلات را داد و قرار شد حداقل زمینه صادرات پیاز مهیا شود اما پیازهای کشاورزان در حال خراب شدن است و این موضوع دغدغه کشاورزان را افزایش‌یافته است.

افزایش قیمت کاشت

آن‌طور که مسئولان گفته‌اند و در خبرها آمده در کشور ما آن‌هم در زمستان بیش از ۸۰۰ هزار تن پیاز تولید می‌شود اما امسال حدود یک‌میلیون و ۵۰ هزار تن پیاز در سه استان کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان تولیدشده است.

در همین راستا پیاز کاران جنوب کرمان اذعان می‌کنند در حالی قیمت پیاز به حداقل قیمت خود در بازار رسیده است که قیمت کاشت به بیش از سه برابر سال قبل افزایش داشته است.

کشاورزان جنوب کرمان در این رابطه اذعان می‌کنند: پیاز، محصولی تک فصل است یک‌بار کاشته و برداشته می‌شود.

آن‌ها می‌افزایند: هزینه کاشت یک هکتار پیاز، امسال برای کشاورزان جنوب کرمان تا حدود ۱۶۰ میلیون تومان افزایش یافت درحالی‌که این میزان در ۲ سال گذشته کمتر از ۸۰ میلیون تومان بود  لذا اگر پیاز صادر و یا از طرف دولت حمایت نشود ورشکستگی تولیدکنندگان حتمی است.

تشویق صادرکنندگان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان بابیان اینکه برای صادرکنندگان حتی بسته‌های تشویقی در نظر گرفته‌شده است اظهار می‌کند: امیدواریم با تسهیلات صادراتی قیمت هم افزایش یابد و مشکلات کاهش یابد.

سعید برخوری بابیان اینکه  مشکلات صادرات پیاز کاهش‌یافته است و حتی بسته تشویقی برای صادرات داده‌شده است ادامه می دهد: برای هر کیلو محصول صادراتی ۵۰۰ تومان تشویقی به صادرکننده داده می‌شود اما صادرات نیاز به بسته‌بندی و محصول باکیفیت دارد.

وی بابیان اینکه در حال حاضر ۴۰ درصد پیاز برداشت‌شده است و به‌تدریج برداشت محصول ادامه خواهد داشت بیان می‌کند: صادرات تنها راه فائق آمدن بر این مشکل است اما باید برخی بسترها نیز مانند بسته‌بندی صادرات جدی و بر روی آن سرمایه‌گذاری شود.

پیگیری برای حل مشکلات ادامه دارد

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: تلاش‌هایی برای خرید تضمینی پیاز انجام‌شده است و پیگیری‌ها ادامه دارد.

ذبیح‌الله اعظمی بیان کرد: مشوق‌های صادراتی نیز برای صادرات محصول فراهم‌شده است و امیدواریم با همکاری وزارتخانه‌ها و ورود بخش خصوصی مشکلات در این زمینه کاهش یابد.

وی گفت: برای رفع مشکلات گوجه نیز صادرات این محصول نیز در دستور کار قرارگرفته است مشکل اصلی درزمینهٔ کشاورزی جنوب کرمان فروش محصول است که باید این معضل را حل کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.