رئیس تحقیقات اداره کل هواشناسی خراسان رضوی گفت: افزایش دما در ماه‌های دی و بهمن و کاهش دما در فصل پاییز باعث شد که وضعیت ناهنجاری‌های اقلیمی یا بی‌هنجاری‌های اقلیمی را داشته باشیم.

دلایل پاییز سرد، زمستان گرم و بارش کم در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، سیدجواد رسولی اظهار کرد: وضعیت بارش در  استان خراسان رضوی از اول مهرماه سال زراعی جاری تا دهم اسفند ماه، حاکی از این است که استان خراسان رضوی نسبت به دوره‌ آماری ۴۹ درصد کاهش بارش داشته و مقدار بارندگی به طور متوسط در این استان ۸.۵۱  میلی متربوده که  نسبت به سال گذشته شاهد کاهش ۵۴ درصدی بارش بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه در کل استان وضعیت بارندگی نسبت به سال گذشته و نسبت به دوره‌ آماری کاهش داشته است، اظهار کرد:  بیشترین کاهش بارش در شهرستان جغتای با ۲۶.۹ میلی‌متر بارش بوده که نسبت به دوره‌ آماری ۷۳ درصد کاهش بارندگی داشته است. رتبه بعدی را شهرستان نیشابور با ۱/۳۴ میلی‌متربارش دارد  که ۷۲ درصد نسبت به دوره‌ آماری کاهش بارش داشته است.

رسولی گفت: همچنین شهرستان سبزوار با ۳.۳۱ میلی‌متر بارش رتبه‌ بعدی را دارد که این شهرستان، ۶۹ درصد نسبت به دوره‌ آماری کاهش بارندگی  داشته است.   شهرستان مشهد از اول مهرماه تا ۱۰ اسفند، ۲.۴۳ میلی‌متر، بارندگی داشته که نسبت به دوره‌ آماری ۴۳ درصد و نسبت به سال پیش ۵۱ درصد  کاهش بارندگی در این شهرستان مشاهده می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که علت اینکه امسال زمستان گرمی داشتیم چه بوده است؟ گفت: در تغییر اقلیم که به دنبال گرمایش زمین اتفاق می‌افتد، بحث ناهنجاری‌های اقلیمی مطرح است. به گونه‌ای که در اول سال زراعی یعنی در سه ماهه‌ پائیز، شاهد سردی هوا بودیم و طی سه ماه پاییز، وضعیت متوسط دما در کل استان خراسان رضوی ۱.۷ درجه سانتی‌گراد نسبت به دوره‌ آماری سردتر شده و متوسط دمای استان در فصل پاییز ۱۰.۷ درجه‌ سانتی گراد بوده که نسبت به سال پیش ۱.۶درجه سانتی‌گراد سردتر شده است.

رئیس تحقیقات اداره کل هواشناسی خراسان رضوی بیان کرد: وضعیت دما در ماه‌های مختلف حاکی از این است که در دوماه‌ اخیر، دمای هوا به نحوی افزایش پیدا کرده که در ماه‌های مختلفی همچون، دی و بهمن روال‌ افزایش دما تغییر پیدا کرده و در دی ماه وضعیت دما، حاکی از این بود که به طور متوسط، هرچند میانگین دما نسبت به دوره‌ی آماری کاهشی بوده، اما دماهای حداکثری افزایشی بوده‌اند و نسبت به دوره‌ آماری متوسط دمای حداکثر ۲.۸ سانتی‌گراد افزایش داشته است.

رسولی ادامه داد: دمای حداقل در استان خراسان رضوی به طور متوسط کاهشی بوده است؛ بنابراین دمای حداکثر استان خراسان رضوی در دی ماه افزایش، و دماهای حداقل این استان  تقریبا حدود ۰.۹ درجه کاهش داشته است.

وی افزود: همچنین در بهمن‌ماه روال افزایش دما به نحوی بود که هم در حداقل وهم در حداکثر دما  افزایش پیدا کرده و به طور متوسط دمای حداکثر در بهمن‌ماه ۵.۲ درجه سانتی‌گراد دمای بهمن ماه، افزایش پیدا کرد و میانگین دمای بهمن ماه ۳.۱ درجه سانتی گراد افزایش پیدا کرده بود. میانگین دما در خراسان رضوی به ۷.۹ درجه سانتیگراد رسید که نسبت به دوره‌ی طولانی مدت ۳.۱ درجه سانتی گراد افزایش پیدا کرد؛ در نتیجه  افزایش دما در ماه‌های دی و بهمن و کاهش دما در فصل پاییز باعث شد که وضعیت ناهنجاری‌های اقلیمی یا بی‌هنجاری‌های اقلیمی را داشته باشیم.

رسولی خاطر نشان کرد: در تغییر اقلیم همیشه این گونه نیست که روند افزایش و کاهش بارندگی داشته باشیم. در بعضی از سال‌ها  مثل دوسال اخیر ممکن است، مقدار بارندگی افزایش پیدا کرده  ولی در سال‌های دیگر مقدار بارندگی‌ها کاهش پیدا کند.  دلایل اصلی و عمده‌ تغییرات دما و بارندگی، از افزایش گازهای گلخانه‌ای وافزایش CO۲ ناشی می‌شود. و گرمایش زمین را ایجاد می‌کند که تاثیرعمده‌ گرمایش زمین تغییر اقلیم است؛ بنابراین تغیرات اقلیمی، ناهنجاری‌های اقلیمی را به همراه می‌آورد و باعث می‌شود  که ما پاییز سرد و زمستان گرمی داشته باشیم.

رئیس تحقیقات اداره کل هواشناسی خراسان رضوی در پایان افزود: پیش‌بینی‌ می‌شود که در ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت به طور متوسط بارندگی‌ها نرمال تا بیشتراز نرمال خواهد بود که این بارندگی‌ها در جنوب استان بیشتربه صورت بارندگی‌های نرمال و در شمال و شمال غرب استان، بیشتراز نرمال خواهد بود.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.