۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
کد خبر: 742809

بایدن علیه چین، ترامپی دیگر است

مهدی کیانی، کارشناس مسائل شرق آسیا

بلافاصله پس از انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا، مقامات پکن اقدام به برقراری ارتباط با دولت جدید در واشنگتن نموده و احتمال مذاکره مجدد درباره مرحله اول قرارداد تجاری که سال گذشته دو کشور در مورد آن به توافق رسیدند را مورد بحث قرار دادند. براساس این قرارداد، چین با افزایش میزان خرید کالاها و خدمات آمریکایی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار، در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۱۷ موافقت کرد. اما اثرات فراگیری ویروس کرونا و همچنین سردی روابط بین دو کشور مانع رسیدن به اهداف این قرارداد از سوی آن‌ها شده است. بنا بر تحلیل مؤسسه اقتصاد بین‌الملل پترسون آمریکا، چین در سال نخست این قرارداد، تنها ۵۸ درصد از اهداف خرید خود را به انجام رسانده و باوجود عمل به تعهداتش در قبال خرید گوشت، غلات، پنبه و گندم، در مورد خرید سویا و برخی دیگر از محصولات کشاورزی اقدامی نکرده است.

برپایه اعلام این مؤسسه، خرید چین در زمینه محصولات انرژی از آمریکا نیز کاهش پیدا کرده و تنها به ۴۰درصد تعهدات سال ۲۰۲۰ عمل نموده است. بنابر اعلام کارشناسان اقتصادی، صرف نظر از مرحله نخست قرارداد تجاری چین و آمریکا، پکن تقاضای بیشتری نسبت به کالاهای آمریکایی داشته و بنابر شرایط اقتصادی خود توانایی افزایش واردات از این کشور را نیز داراست، اما با توجه به وضعیت فعلی روابط بین دو کشور عمل کردن چین به تعهداتش ذیل این قرارداد موضوع دیگری است.

وانگ یی، وزیر خارجه چین در دسامبر سال گذشته اعلام کرد چین ظرفیت تقاضای خرید کالاهای آمریکایی به میزان بیشتری را داراست، اگرچه این تقاضا و ظرفیت تنها شامل اقلامی می‌شود که چین واقعاً به آن‌ها نیاز دارد یا آن‌ها را می‌خواهد. او گفت جبران و اصلاح تراز تجاری بلندمدت بین دو کشور نیازمند زمان است. وزیر خارجه چین همچنین پیشنهاد آغاز مجدد مذاکره در مورد یک قرارداد سرمایه‌گذاری بین دو کشور را که در دوران باراک اوباما کلید خورده بود مطرح کرد، اما به نظر می‌رسد بایدن خواهان ادامه موضع سختی که سلف او، دونالد ترامپ در قبال چین در پیش گرفته بود، است. کاترین تای، نامزد نمایندگی تجاری آمریکا، در جلسه تأیید صلاحیتش گفت چین باید به تعهدات خرید خود که در قرارداد تجاری با آن‌ها موافقت نموده، عمل کند. ناظران روابط بین‌الملل، نظرات تای را شدیدترین پیام سیاست تجاری بایدن در قبال چین دانسته‌اند. تای هیچ صحبتی در خصوص امکان و احتمال تعدیل سیاست‌ها نکرده و در عوض تنها بر برآورده کردن انتظارات و عمل نمودن به تعهدات از سوی چینی‌ها تأکید کرد. در حالی که پکن در راستای حفظ ارتباطات با آمریکا و برهم نخوردن آن، حاضر به موافقت با بندهای این قرارداد تجاری و خرید کالاهای آمریکایی بیشتر از نیاز خود، در سال گذشته شده، پس از انتخاب بایدن امید به تغییر و تعدیل در سیاست‌های آمریکا به خصوص در زمینه تجاری داشت. اما اکنون که بایدن به دنبال جمع‌آوری حمایت و پشتیبانی از سوی متحدان آمریکا برای مقابله با سوءاستفاده‌های اقتصادی و اعمال زور از سوی پکن -عبارتی که بارها در دولت ترامپ به‌کار رفت- است، روشن است آمریکای بایدن تمایل به ایجاد تغییر در سیاست‌های تجاری ترامپ در قبال چین ندارد. همچنین واشنگتن به‌تازگی اعلام کرد فعلاً تعرفه‌های تنبیهی که توسط دولت ترامپ بر کالاهای چینی بسته شده بود را حفظ خواهد کرد تا پس از ارزیابی لازم، در مورد ادامه روند آن‌ها تصمیم گیری کند. وانگ‌یی در این باره اعلام کرد آمریکا باید تعرفه‌ها را به دور بیندازد، به توقیف شرکت‌های فعال در زمینه فناوری چینی پایان دهد و اعمال محدودیت بر مؤسسات تحقیقات علمی را نیز برطرف کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.