درحالی که مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌رضوی اعلام کرد فقط مدارس ابتدایی آن هم در پایه اول و دوم به همراه هنرستان‌های کاردانش اجازه فعالیت آموزشی آن هم به صورت محدود و اختیاری را دارند، بررسی‌های میدانی مجدد ما نشان می‌دهد خلاف این ادعا در شهر رخ داده و برخی دبیرستان‌های غیرانتفاعی پیش چشم مسئولان استانی آموزش و پرورش، دانش‌آموزان را سر کلاس درس می‌کشانند.

همکلاسی‌ با کرونا!

با گزارش کمیته آموزش وزارت آموزش و پرورش و تمهیدات اتخاذ شده، بازگشایی برخی مدارس از اول بهمن ماه گذشته در شهرهای زرد و آبی به صورت اختیاری آغاز شد. طبق این گزارش، کادر اداری و اجرایی مدارس مذکور به جز مناطق قرمز، از ابتدای بهمن ماه در مدارس حضور پیدا کردند.

برهمین اساس در شهرهای زرد و آبی هم تمام مدارس ابتدایی در پایه‌های اول و دوم و دبیرستان‌های کاردانش شروع به فعالیت کرده و در مدارسی که تعداد دانش‌آموزان هر کلاس بیش از ۱۰ نفر بود، مقرر شد دانش‌آموزان با مدیریت شورای مدرسه در روزهای هفته توزیع ‌شده تا همه از آموزش حضوری بهره‌مند شوند.

همچنین در مدارسی که تعداد دانش‌آموزان آن کمتر از ۵۰ نفر است، تمام مقاطع تحصیلی آن فعال و باید در هر کلاس بیش از ۱۰ نفر حضور نداشته باشند. این‌ها همه به صورت اختیاری است و خانواده‌ها نباید برای حضور فرزندان در کلاس درس با اجباری روبه‌رو شوند.

مدیریت این موضوع و اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها برای زمان حضور فرزندانشان در مدارس، بر عهده مدیران مراکز آموزشی است.

از همین رو و با توجه به اینکه خبرنگار ما حین رصد فعالیت مدارس مشاهده کرده بود که در برخی مناطق دبیرستان‌های غیرانتفاعی بازگشایی شده و دانش‌آموزان هم سرکلاس درس حاضر می‌شوند، موضوع را با توجه به حساسیت این مقوله از مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌رضوی پیگیری  کرد.

وعده بی عمل

خدابنده در آن گزارش که در ۱۳ بهمن ماه گذشته با عنوان «بازگشایی غیرقانونی برخی مدارس شهر مشهد» منتشر شد، بیان کرد: پس از مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا قرار بر این شد که در مناطق زرد و آبی مدارس ابتدایی(پایه اول و دوم) و هنرستان‌های کاردانش بازگشایی شوند  و دانش‌آموزان آموزش حضوری دریافت کنند.

در مقابل دانش‌آموزان مدارس دارای جمعیت کمتر از ۵۰ نفر در مناطقی که وضعیت آن‌ها آبی اعلام شده با تدابیر خاص امکان حضور در کلاس‌های درس را دارند. با این اوصاف بیش از ۶۰درصد دانش‌آموزان استان که مشمول این مصوبه می‌شدند، در کلاس‌های حضوری شرکت کردند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌رضوی در واکنش به بازگشایی برخی دبیرستان‌هایی که کاردانش نیستند و طبق اعلام وی فعالیت آن‌ها خلاف قانون و ممنوع محسوب می‌شود، بیان کرد: کارشناسان ما طبق برنامه پیش‌بینی شده در مدارس حضور پیدا خواهند کرد و تخلفات احتمالی را رصد می‌کنند و در یک ماه اخیر با توجه به سیر نزولی کرونا ما مشکلی در این خصوص نداشتیم.

از این اظهارنظر مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌رضوی حدود ۳۰ روز گذشت که برای بررسی مجدد وعده داده شده که از نظارت کارشناسان آموزش و پرورش روی فعالیت این دست مدارس خبر می‌داد، بازهم راهی خیابان کوهسنگی شدیم.

ساعت هفت صبح همان مدرسه را مورد رصد قرار دادیم که متأسفانه مشاهده شد هیچ نظارتی روی این اقدام صورت نگرفته و پررنگ‌تر از قبل دانش‌آموزان در کلاس درس حاضر می‌شوند!

چند روز پیگیری و پاسخ کوتاه مدیرکل آموزش و پرورش

در حالی که این ماجرا حاکی از عدم‌نظارت کافی روی فعالیت مدارس از سوی مسئولان آموزش و پرورش استان بود و می‌تواند کرونا را به دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها هدیه دهد، همچنین با توجه به اینکه  شهر مشهد همچنان در وضعیت زرد قرار دارد، برای دومین بار با مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌رضوی

گفت وگو کردیم.پیگیری‌های چندروزه ما در این زمینه ختم به یک پاسخ کوتاه شد و خدابنده در واکنش به این ماجرا اظهار کرد: در مورد بازگشایی غیرمجاز مدارس فقط در بهمن ماه یک مورد تذکر به مدیر دبیرستانی در شهرستان صالح‌آباد داده‌ایم.جمع‌بندی ماجرا این نتیجه را درپی دارد که فعالیت غیرمجاز برخی مدارس آن هم پیش چشم مسئولان آموزش و پرورش خراسان‌رضوی و عدم نظارت کافی روی این نکته می‌تواند نوید گسترش این ویروس بی‌رحم بین اعضای خانواده دانش‌آموزان دهد که باید هرچه سریع‌تر در این رابطه فکری شود. از طرفی این تصور هم ایجاد می‌شود که شاید اصرار تعدادی از مسئولان مدارس غیرانتفاعی بر بازگشایی غیرقانونی  برای کسب درآمد باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.