مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی از اجرای مرحله دوم متناسب سازی حقوق بازنشستگان از اول اسفند ماه جاری خبر داد  و گفت: محاسبات و تدوین فرمول‌ها برای این منظور نیز در حال انجام  است.

اجرای مرحله دوم متناسب سازی حقوق بازنشستگان از اول اسفند

قدس آنلاین: مصطفی سالاری صبح امروز و درنشست مطبوعاتی در تشریح این خبر گفت: در مردادماه امسال به پشتوانه ۳۲ هزار میلیارد تومان وصول مطالبات از دولت مرحله نخست متناسب سازی حقوق بازنشستگان  را اجرا کردیم  که  احکام جدید صادر شده و پرداختی‌ها صورت گرفته که نسبت به اسفند ۹۸ حدود ۴۹ درصد افزایش داشته است. البته سایر صندوق‌های بازنشستگی در مهرماه دوباره افزایش حقوق داشتند که این موضوع فاصله حقوق‌ها را ایجاد کرد و سبب اعتراضاتی شد. بنابراین نیاز بود تا دوباره پیگیری کنیم ومتناسب سازی مرحله دوم را انجام دهیم که دقایقی پیش مطلع شدیم با نظر مثبت دولت و مجلس ۹۰ هزار میلیارد تومان در قالب بند واو تبصره ۲ بودجه ۱۴۰۰ بابت دیون به سازمان پرداخت می‌شود به همین خاطر محاسبات مرحله دوم و تدوین فرمول‌ها در کانون بازنشستگی در جریان است و طی چندروز مرحله دوم طرح  را اجرا  می‌کنیم.

به گفته سالاری تاریخ اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان از اول اسفندماه است و اگر مقدماتش کمی‌ زمان ببرد، حتماً علی‌الحساب آن محاسبه و پرداخت می‌شود.

وی سپس به بحث اجرای طرح خدمات نوین بر بستر اینترنت این سازمان پرداخت و گفت: برنامه استقرار نظام الکترونیک و حذف دفترچه‌های کاغذی و همچنین نسخه نویسی و نسخه خوانی الکترونیکی از چند سال پیش در مراکز ملکی سازمان تأمین اجتماعی  شروع شد اما از اول اسفندماه امسال به سراسر کشور تعمیم یافت. البته اگر بیمه شده‌ای به مرکز درمانی که امکانات اجرای نسخه الکترونیکی را ندارد، مراجعه کند، همچنان می‌تواند از دفترچه بیمه و یا از سربرگ پزشک برای نسخه نویسی استفاده کند.

وی ثبت سوابق در پرونده الکترونیک بیمار و جلوگیری از تداخلات دارویی را مهمترین مزیت‌های طرح یاد شده خواند و گفت: این طرح تحول بزرگی در  سازمان تأمین اجتماعی ایجاد می‌کند.

سالاری با اشاره به اینکه از روز عید مبعث در تمامی‌ شهرستان‌های کشور که فاقد مراکز ملکی هستند، درمان بیمه‌شدگان در بیمارستان‌های دولتی رایگان انجام می‌شود، افزود: همچنین برای بیماران بالای ۶۵ سال نیز فرانشیز درمان در بیمارستان‌های دانشگاهی در تمامی‌شهرستان‌ها صفر خواهد شد.

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به قدس مبنی بر این که گزارش میدانی این رسانه نشان می‌دهد که  زیر ساخت‌ها  چندان برای اجرای طرح نسخه نویسی  و نسخه خوانی الکترونیکی فراهم نیست و هراز گاهی پزشکان و داروخانه‌ها  بویژه در شهرهای کوچک  با قطع برق و کندی اینترنت مواجه می‌شوند و براحتی نمی‌توانند با سامانه تأمین اجتماعی متصل شوند و به همین دلیل یا وقت بیماران هدر می‌رود و یا مجبورند به صورت آزاد  خدمات درمانی دریافت کنند، آیا این موضوع حکایت از عدم هماهنگی با دستگاه‌های مسئول بویژه با وزارتخانه‌های  بهداشت، نیرو و ارتباطات ندارد؟ گفت: ازسال گذشته و به صورت منسجم  هماهنگی‌های لازم با وزارت بهداشت، سازمان‌های بیمه‌گر و سایر دستگاه‌ها انجام شده و اراده ملی بر این است که این برنامه پیاده شود  و اسناد و ابلاغیه ‌ها نیز نشان می‌دهد که کسی از متولیان نیست که تمایلی به اجرای نسخه نویسی الکترونیکی نداشته باشد.اما این که گفته می‌شود زیر ساخت آماده نیست، اول باید ببینیم که تعریف زیر ساخت چیست و می‌خواهیم چه کاری انجام بدهیم.

وی در همین زمینه افزود:  برای نسخه نویسی الکترونیکی حداقل پهنای باند و حداقل سرعت جواب می‌دهد. بنابراین با یک کامپیوتر یا گوشی همراه و همچنین با اتصال به سامانه می‌توان این کار را انجام داد. حتی فرض کنیم که حداقل سرعت اینترنت هم نبود در این صورت پزشک می‌تواند نسخه را در دفترچه بیمه شده بنویسد و اگر هم بیمار دفترچه به همراه نداشت بازپزشک می‌تواند روی سربرگ نسخه کد ملی را وارد کند تا همه ما به این موضوع عادت بکنیم. پس با این تعریف  و پیش بینی‌هایی که صورت گرفته  این طرح مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند. با این وجود اگر هر نقصی باشد موظفیم آنها را رفع کنیم تا مردم معطل نشوند. بهرحال روند اجرای طرح در آینده بهتر خواهد شد.

سالاری در خصوص درخواست انجمن داروسازان ایران برای جبران هزینه‌های داروخانه‌ها  در اجرای طرح یاد شده هم گفت: این بحثی است که در شورای عالی بیمه در دست بررسی است. یک جا نسخه به صورت الکترونیکی به داروخانه می‌آید که یک وضعیتی دارد و یکجا هم نسخه غیر الکترونیکی به داروخانه می‌آید و داروخانه آن را به الکترونیکی تبدیل می‌کند که وضعیت سخت تری دارد. بهرحال در هر دو حالت ما خود را مکلف می‌دانیم تا موضوع را رسیدگی کنیم  چون این طرح سنگینی است و ما هم قصد نداریم به صورت انفرادی آن را جلو ببریم .قطعاً روی مسائل  و چارچوب‌ها با همدیگر بحث می‌کنیم و کار را جلو می‌بریم. الان هم همکارانم شبانه روز در تلاش هستند تا هرجا مشکلی وجود دارد آن را برطرف کنند.

وی همچنین به طرح حذف فرانشیز بیماران صعب‌العلاج اشاره کرد و گفت: این طرح بزودی اجرایی می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.