ویژگی های خاص شهر مشهد به عنوان کلانشهر مذهبی جهان، الزامات و اقتضائاتی دارد که فراهم کردن آن نیازمند تعامل همه جانبه دستگاه های و نهادهای ملی، استانی و شهری است.

باغ هایی که نفس شهر را تازه می کند

به گزارش قدس آنلاین، از جمله این الزامات، ضرورت توسعه فضای سبز به عنوان تنفسگاه های این کلانشهر است که همواره مورد توجه قرار داشته و سبب شده مشهد مقدس از جمله شهرهایی باشد که بیشترین سرانه فضای سبز کشور را دارد. در این بین، آستان قدس رضوی با حفظ و نگهداری از مجموعه باغ های های تحت مدیریت خود، نقش به سزایی در بهبود و ارتقای وضعیت فضای سبز داشته است.

جمعیت رو به افزایش شهر مشهد و خیل زائران و گردشگران

 کشت و صنعت باغات آستان قدس رضوی، مدیریت حدود ۷۲۰ هکتار باغ را در سطح شهر مشهد بر عهده دارد که با تامین ۳۵ درصد فضای سبز شهری، نقش به سزایی در کنترل آلودگی هوای شهر دارند. باغ های ملک آباد با ۳۰۰ هکتار در مرکز شهر مشهد، باغ بیلدر با ۱۵۶ هکتار در غرب مشهد و باغ امام رضا(ع) با ۱۱۴ هکتار در بلوار توس از جمله بزرگ ترین باغات آستان قدس رضوی است که ضمن نقش آفرینی مثبت بر محیط زیست، با تولید محصولات با کیفیت کشاورزی و میوه، سهم قابل توجهی در تامین سبد کالایی مردم دارند.

حفظ و نگهداری باغات

همه ساله فرایند بازسازی و اصلاح باغات آستان قدس رضوی در نیمه دوم سال آغاز می شود و تا آخرین روز اسفند نیز ادامه پیدا می کند؛ اقداماتی که با رویکرد احیاء باغات قدیمی و جایگزینی آن با نهال جوان و مقاوم به انواع بیماری ها انجام می شود. مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی در این باره می گوید: باغات آستان قدس نقش موثری در حفظ سرانه فضای سبز شهری مشهد دارد به همین دلیل، یکی از مهم ترین اهداف و ماموریت های شرکت کشاورزی رضوی، نگهداری و حفاظت از این باغات است. «محمود صادقی» ادامه می دهد: در همین راستا اقدامات مربوط به هرس و باز پیرایی درختان، غرس انواع نهال های مثمر و غیر مثمر، مبارزه با آفات و بیماری ها، اصلاح سیستم های آبیاری تحت فشار و... در زمان های معین و به طور مستمر انجام می شود.

۱۸ هزار اصله نهال کاشته می شود

صادقی درباره برنامه های پیش رو در حوزه توسعه فضای سبز نیز می گوید: هم اکنون کاشت ۱۸ هزار اصله نهال در دستور کار است که از این تعداد، ۱۴ هزار اصله در باغ ملک آباد و ۴ هزار اصله در باغ امام رضا (ع) کاشت می شود. صادقی ادامه می دهد: از ۱۴ هزار اصله نهال مذکور در باغ ملک آباد، ۱۸۰۰ اصله غیر مثمر و مابقی، درختان میوه و از ارقام اصلاح شده و اقتصادی خواهد بود.

راه اندازی مرکز تخصصی نهال رضوی

یکی دیگر از بخش هایی که نقش بسیار موثری در توسعه باغات و فضاهای سبز شهری دارد، مرکز تخصصی نهال آستان قدس رضوی است که زیر مجموعه موسسه بذر و نهال رضوی فعالیت می کند. این نهالستان به وسعت ۶۰ هکتار در مجاورت بیمارستان فوق تخصصی رضوی واقع شده که علاوه بر بهبود کیفیت هوای این منطقه، خدمتی ارزشمند را برای عموم مردم و باغداران فراهم کرده است.

تولید ۶۰۰ هزار اصله نهال در سال جاری

مدیرعامل موسسه بذر و نهال رضوی می گوید: با اینکه تنها ۲ سال از زمان تاسیس این موسسه می گذرد، اما گام های ارزشمندی نه تنها در زمینه تولید انواع بذر، بلکه در خصوص تولید و عرضه نهال های با کیفیت و استاندارد برداشته شده است. «سلمان سالاری» ادامه می دهد: در این مرکز طی سال جاری حدود ۶۰۰ هزار اصله نهال مثمر و غیر مثمر همچون آلبالو، گیلاس، هلو، شلیل، بادام، آلو، زردآلو، گوجه سبز و گلابی تولید شده که در مقایسه با سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته است؛ همین امر در کنار اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده برای بیش از ۱۰۰ نفر، نشان از تحقق جهش تولید توسط این موسسه داشته است.

ارائه گواهی سلامت نهال

تمامی نهال های مثمر و غیر مثمر تولید شده در این موسسه دارای گواهی کیفیت و سلامت از جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات بذر و نهال هستند و متقاضیان می‌توانند با اطمینان، نهال های با کیفیت رضوی را دریافت کنند. در واقع این موسسه با ایجاد بستر تولید و توزیع نهال استاندارد، توانسته سهمی هر چند کوچک را برای گسترش فرهنگ درختکاری از آن خود کند. سالاری می گوید: نهال های تولید شده در موسسه بذر و نهال رضوی به سامانه اصالت سنجی طیب متصل است که توسط موسسه کیفیت رضوی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

تامین بخشی از نهال های مورد نیاز شهرداری ها

همه ساله تعداد قابل توجهی از نهال های تولید شده در مرکز تخصصی نهال رضوی در مجموعه های وابسته به آستان قدس همچون باغات، فضاهای سبز حرم و... مورد استفاده قرار می گیرد. البته این همکاری ها تنها به مجموعه های آستان قدس محدود نمی شود، چرا که موسسه بذر و نهال رضوی بخشی از نهال های مورد نیاز مجموعه هایی مثل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری ها را هم تامین می کند. سالاری در این باره می گوید: در حال حاضر بخش قابل توجهی از نهال های رضوی در شهر مشهد توزیع می شود، اما در صدد هستیم شرایطی فراهم شود تا متقاضیان نهال های رضوی حتی در خارج از مشهد هم بتوانند این نهال ها را خریداری و دریافت کنند. او ادامه می دهد: همچنین موسسه بذر و نهال رضوی برنامه ریزی کرده تا در سال های آتی به تولید یک میلیون اصله نهال پایه رویشی دست پیدا کند که گامی موثر در راستای افزایش بهره وری اقتصادی خواهد بود.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.