معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از مغایرت ۴۰ درصدی آمارهای سازمان دامپزشکی و کشتارگاههای استان از مقدار تحویل مرغ به کشتارگاه و عرضه آن خبر داد و گفت: این تفاوت آمار نشانگر انحراف شبکه‌ای در چرخه توزیع گوشت مرغ در این استان است.

شبکه تولید تا عرضه مرغ در خراسان رضوی انحراف دارد

به گزارش قدس آنلاین، محمدجواد ساعدی افزود: این در حالی است که سازمان جهاد کشاورزی بخاطر تامین ۱۰۰ درصدی نهاده طیور مورد نیاز پرورش‌ دهندگان مرغ می‌بایست به میزان برابر با نهاده تحویلی به مرغداران از آنها گوشت مرغ طلب کند.

وی بدون ذکر جزییات آماری، ادامه داد: همچنین مرغ ذبح شده در کشتارگاه مشمول شرایط نگهداری است لذا برای مدت زیاد قابل نگهداری نیست.  

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: مغایرت در آمارهای سازمان دامپزشکی و کشتارگاههای استان نشان می‌دهد مرغ زنده یا گوشت گرم آن به میزان تفاوت آماری از خراسان رضوی خارج و به استانهای دیگر ارسال می‌شود.  

وی افزود: این در حالی است که "شیوه‌نامه نظارت بر تولید و عرضه مرغ" از سوی وزارت جهاد کشاورزی به همه استانها ابلاغ شده و هم‌اینک در خراسان رضوی اجرا می‌شود.

ساعدی ادامه داد: بر این اساس با اجرای شیوه‌نامه ابلاغی، کار نظارت بر چرخه تولید تا عرضه مرغ از مرحله ثبت جوجه‌ریزی تا کشتار و عرضه آن به بازار در حال انجام است.  

وی گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در همین چارچوب از ۲۵ بهمن ماه امسال تاکنون بازرسان خود را در کشتارگاههای استان مستقر نموده تا بر روند کشتار مرغ نظارت نمایند.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی همچنین به حضور و فعالیت مباشر در چرخه تحویل تا کشتار و عرضه مرغ در همه شهرستانهای این استان اشاره و بیان کرد: این مباشران ممکن است همان زنجیره تولید باشند که خود از شبکه توزیع نیز برخوردارند یا اینکه کشتارکن بوده و در این صورت هم فروشگاه برای عرضه گوشت گرم مرغ در سطح بازار دارند.

وی افزود: بر این اساس گوشت مرغ تولیدی با حضور نماینده سازمان جهاد کشاورزی از کشتارگاه تحویل گرفته و به نرخ مصوب هر کیلوگرم ۲۰۴ هزار ریال به بازار عرضه می‌شود.  

ساعدی ادامه داد: هرگونه قطعه‌بندی گوشت مرغ چه در سطح کشتارگاه و چه در سطح عرضه ممنوع است.

وی گفت: گوشتهای قطعه‌بندی موجود از قبل نیز می‌بایست با همان نرخ هر کیلوگرم ۲۰۴ هزار ریال فروخته شود، در غیر این صورت با متخلف برخورد قانونی صورت می‌گیرد.  

هزار و ۴۰۰ واحد تولید مرغ گوشتی با ظرفیت هر دوره تولید ۲۶ میلیون قطعه در استان ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی فعالیت دارند.

روزانه ۴۲۰ تن گوشت مرغ در خراسان رضوی مصرف می‌شود.  

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.