گسترده‌تر شدن حوزه بحران‌ها و تهدیدهای جهانی، از مسائل زیست محیطی گرفته تا موضوعاتی نظیر مقابله با تروریسم، انباشت جنگ افزارهای هسته‌ای، افراط گرایی و در پی آن افزایش خطر منازعات و... این روزها جامعه جهانی و به‌ویژه نهادهای بین‌المللی مسئول را در معرض آزمونی سخت قرار داده است.

آپارتاید هسته‌ای در خاورمیانه

با این وجود دنیای غرب به عنوان طرفی که در ایجاد بیشتر این بحران‌ها نقش کلیدی داشته، حالا مدعی پرچمداری مقابله با این خطرات است؛ ادعایی که بسیاری از ناظران بین‌المللی با دیده تردید به آن می‌نگرند. به اذعان تحلیلگران، ورود به این چالش‌ها در نگاه غرب تا جایی مجاز است که در مسیر اهداف آن‌ها باشد و نهادهای متولی هم باید این اصل را رعایت کنند. به عنوان نمونه شاید بتوان به بهترین شکل این دورویی سازمان‌های جهانی تحت امر آمریکا و اروپا در برخورد با چالش‌های بین‌المللی را در پرداختن اغراق‌آمیز به پرونده هسته‌ای صلح‌آمیز ایران و در سوی مقابل بی‌توجهی به خطر هسته‌ای رژیم صهیونیستی دانست؛ موضوعی که آشکار می‌سازد که همه تلاش غرب تنها در جهت منافع آن‌ها برنامه‌ریزی شده است.

تهدید جدی برای امنیت خاورمیانه

رویکرد تبعیض‌آمیز در پرداختن به این موضوع البته بارها مورد انتقادهای مقامات کشورمان قرار گرفته است. در آخرین مورد کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، به‌ هنگام تشریح مواضع جمهوری اسلامی درباره گزارش پادمانی مدیرکل، با برجسته کردن تهدید هسته‌ای رژیم اسرائیل، از بی‌اقدامی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این زمینه انتقاد کرد. غریب آبادی تصریح کرد: از آنجا که همه در منطقه خاورمیانه، به‌جز رژیم اسرائیل، عضو معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای (NPT) هستند و متعهد شده‌اند که پادمان‌های جامع آژانس را بپذیرند، توسعه یک برنامه پنهانی سلاح‌های هسته‌ای توسط این رژیم، یک تهدید جدی مداوم نه تنها برای امنیت و ثبات منطقه و جهان، بلکه همچنین برای اثربخشی و کارآیی ان.پی.تی و رژیم پادمان آژانس است. وی با اشاره به حساسیت آژانس نسبت به فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران و در سوی مقابل بی‌تفاوتی نسبت به اقدام‌های رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: این یک طنز تلخ است که آژانس، دبیرخانه آن، شورای حکام و کنفرانس عمومی، همگی فقط بر روی اعضای ان.پی.تی متمرکز هستند، در حالی که نادیده گرفتن مواد و فعالیت‌های هسته‌ای رژیم اسرائیل در منطقه ناپایدار خاورمیانه، یک اشتباه راهبردی مزمن است. 

رژیم صهیونیستی و توسعه تأسیسات هسته‌ای «دیمونا»

شفاف سازی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی درباره خطر هسته‌ای رژیم صهیونیستی در حالی بود که به تازگی رسانه‌های بین‌المللی بر اساس تصاویر ماهواره‌ای نشان دادند تل آویو در سال‌های اخیر ساخت و سازهای مشکوکی را در تأسیسات اتمی خود در «دیمونا» انجام ‌داده است. این گزارش که از سوی مؤسسه بین‌المللی با نام «سازمان بین‌المللی مواد شکاف پذیر» (آی پی ام اف) منتشر شد، نشان می‌دهد تل آویو فعالیت‌های پنهانی خود را در این تأسیسات از اواخر سال ۲۰۱۸ و یا اوایل سال ۲۰۱۹ آغاز کرده و این فعالیت‌ها همچنان ادامه دارد. این فعالیت‌های رژیم صهیونیستی و تلاش برای ساخت بمب اتمی درسکوت مجامع بین‌المللی، کشورهای غربی و آمریکا ادامه دارد.

محمدجواد ظریف ۲ اسفند ماه در پیامی توییتری با خطاب قرار دادن جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، نوشت: «اسرائیل در حال گسترش دیمونا، تنها کارخانه ساخت بمب اتمی منطقه است. به شدت نگرانید؟ نگرانید؟ حتی کمی؟ اصلاً برایتان اهمیتی دارد که اظهار نظر کنید؟ فکر می‌کردم این‌طور باشد». وزیر امور خارجه در این پیام تلویحاً به تبعیضی آشکار اشاره می‌کند که موجب می‌شود قدرت‌های غربی هیچ واکنشی در محکومیت اقدام‌های جنگ طلبانه و مخالف قوانین بین‌المللی رژیم اسرائیل نشان ندهند اما در مورد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران سختگیرانه‌ترین رویکردها را در پیش بگیرند.

چالش اصلی نظام عدم اشاعه

بر اساس جدیدترین گزارش «مؤسسه صلح استکهلم» (سیپری)، رژیم صهیونیستی در حال حاضر بین ۸۰ تا ۹۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد. برخی گزارش‌های دیگر مدعی هستند شمار کلاهک‌های هسته‌ای رژیم اسرائیل ممکن است از ۲۰۰ عدد نیز بیشتر باشد. این رژیم تنها حکومت در منطقه خاورمیانه است که به طور گسترده دارای سلاح‌های هسته‌ای است، با این حال موضوع توانایی هسته‌ای رژیم صهیونیستی بیش از هر برنامه تولید سلاح‌های کشتار جمعی در جهان پنهان نگاه داشته شده است. اسرائیل حتی NPT (پیمان‌نامه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) را امضا نکرده‌ است. در نتیجه، برنامه هسته‌ای‌اش مورد بازرسی قرار نمی‌گیرد و ناظران سازمان ملل متحد در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحریمی علیه این رژیم در نظر نمی‌گیرند!

همین رژیم متجاوز که به طور پیوسته و بدون انقطاع برنامه هسته‌ای خود را آن‌هم در سطح تولید سلاح هسته‌ای ادامه می‌دهد، دائماً تلاش می‌کند برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران را خطری برای منطقه معرفی کند. اما واقعیت آن است که بدون خلع سلاح اتمی رژیم اسرائیل، نمی‌توان از برچیدن تسلیحات هسته‌ای از خاورمیانه سخن به میان آورد. نظام عدم اشاعه این روزها با آزمون بزرگی مواجه است. سکوت غرب درباره زرادخانه هسته‌ای رژیم صهیونیستی به نوعی آپارتاید هسته‌ای در خاورمیانه منجر شده و تا زمانی که این رویکرد تغییر پیدا نکند، نمی‌توان مدعی خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای شد. سخن امروز جمهوری اسلامی نیز تأکید بر همین واقعیت‌هاست و اینکه کشورهای مدعی نگرانی از فعالیت‌های هسته‌ای غیر متعارف، به‌جای هیاهوی تبلیغاتی و جوسازی‌های دروغین، نگاهی به  هزاران سلاح اتمی خود داشته باشند و از دو گانگی‌های ویرانگر که سبب توسعه سلاح‌های اتمی در منطقه و جهان شده است، دست بردارند. فعالیت‌های پنهان اسرائیل و عربستان تنها دونمونه از این جریان مخرب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.