اندیشکده فارِن‌پالیسی در مقاله‌ای، گزارش اخیر مأمور ویژه بررسی روند ساخت‌وساز افغانستان توسط آمریکا را که شامل گزارش‌هایی مبنی بر فساد گسترده مالی در این کشور است مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

فساد مالی آمریکا در افغانستان، خطرناک‌تر از طالبان

هزینه‌ای که آمریکا در جنگ افغانستان متحمل شده افزون بر صدها میلیارد دلار است اما یکی از نکاتی که بسیاری از مردم ایالات متحده را ناراحت خواهد کرد این است که ۵۰۰ میلیون دلار پول آن‌ها برای نوسازی افغانستان به صورت مستقیم توسط نبود مدیریت آمریکایی‌ها حیف و میل شده است. تحقیقی که به‌تازگی توسط نهادهای مستقل آمریکایی در مورد هزینه‌های انجام گرفته در افغانستان منتشر شده نشان دهنده فساد گسترده مالی توسط این کشور است. به عنوان مثال نیروی هوایی ایالات متحده مبلغی در حدود ۵۴۹ میلیون دلار را برای خرید هواپیماهای باری برای دولت افغانستان از ایتالیا، هزینه کرده که تقریباً همه آن‌ها پس از مدت کوتاهی زمینگیر شده‌اند. مأمور ویژه برای بررسی روند ساخت‌وساز افغانستان (SIGAR) در گزارش خود تأکید کرده در مورد این هزینه‌های گزاف و بی‌مورد هیچ‌کس را نمی‌توان به عنوان متهم پیگیری و بازخواست کرد. این خریدها منجر به فروش ۱۶ دستگاه هواپیمای زمینگیر شده به خریدار اسقاطی تنها برای استفاده از فلزهای باقیمانده از آن‌ها به رقم ۴۰هزار و ۲۵۷ دلار بوده است!

اما این پایان ماجرا نیست و در گزارش دیگر مأمور ویژه، به این حقیقت پی می‌بریم که واشنگتن میلیاردها دلار برای ساخت‌وساز در افغانستان هزینه کرده که بیشتر آن‌ها نه مورد نیاز بوده و نه دولت افغانستان درخواستی برایش داشته است. از سال ۲۰۰۸ در این زمینه ۷.۸ میلیارد دلار توسط آمریکا هزینه شده که ۲.۴ میلیارد دلار از این ساخت و سازها اکنون بدون استفاده، تغییر کاربری داده شده و یا نابود شده است و فقط ۳۴۳.۲ میلیون دلار یا به عبارت دیگر ۴ درصد از کل این ساخت‌وسازها اکنون در شرایط خوبی قرار دارند.

این گزارش‌ها تصویری تاریک از تلاش آمریکا برای به سامان رساندن و ثبات افغانستان نمایش می‌دهد که تلاش دارند پس از دو دهه جنگ، از آنجا خارج شوند و به ظاهر یکی از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی جو بایدن محسوب می‌شود. همچنین این گزارش‌ها نگرانی بسیاری از تحلیلگران افغانستان در خصوص فساد گسترده در این کشور -که با مالیات مردم آمریکا و اهدای مالی سازمان‌های خیریه خارجی به وقوع پیوسته- را بیش از پیش نمایان می‌کند. این فساد شاید به همان اندازه و یا حتی بیشتر از طالبان یا دیگر گروه‌های شبه‌نظامی در افغانستان آینده این کشور را خطرناک نشان می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.