به گفته معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، نظام توزیع کالا صرفاً در بورس، جلوگیری از مچینگ و عدم تأمین مناسب و پایدار صنایع ناشی از عدم مچینگ و مشکلات خریداران با سامانه بهین‌یاب نیز یکی از دلایل مهم کاهش تولید محصولات بسته بندی و کمبود بوجود آمده در این حوزه بوده است.

دلیل کاهش تولید و کمبود ظروف بسته‌بندی حلبی چیست؟

قدس آنلاین؛ داستان "کمبود روغن" در شهرهای مختلف کشور با واکنش‌های متفاوتی همراه بوده است؛ برخی کمبود را ناشی از افزایش قیمت روغن خام وارداتی می‌دانند و برخی دیگر احتکار را عامل این کمبود برشمردند؛ در این بین اما برخی دیگر پای کمبود «حلب» روغن را به پرونده این کالای اساسی باز کردند. در این میان اخبار متعددی از سوی شهروندان و رسانه‌ها در رابطه با کمبود روغن حلبی به گوش می‌رسد و برخی دیگر نیز از غالب ‌کردن سایر اجناس فروشگاه‌ها در ازای فروش روغن می‌گویند؛ اجناسی اعم از تُن ماهی و رب گوجه فرنگی و حتی خرید برنج‌های یک کیلویی!

قدس آنلاین برای بررسی و تحلیل بازار محصول قلع اندود(حلب) به سراغ  «طهمورث جوان‌بخت» معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه اصفهان -که تولیدکننده عمده و اصلی این محصول در کشور است- رفته است.

جوانبخت در رابطه با وضعیت کنونی محصول قلع اندود(حلب) گفت: بازارمحصول قلع‌­اندود را می‌توان از دو دیدگاه میزان مصرف و تقاضا و میزان عرضه و تأمین مورد بررسی قرار داد؛ مصرف­‌کنندگان عمده محصول قلع­‌اندود شرکت‌های تولیدکننده ظروف بسته‌بندی مواد غذایی، اعم از روغن نباتی، رب گوجه فرنگی، انواع کنسرو و کمپوت و . . . هستند و علی‌رغم ظرفیت بسیار بالای خطوط تولید کارخانجات این صنایع در کشور، طبق برآوردهای کارشناسی، میزان مصرف این محصولات در کشور در حال حاضر حدود ۲۰۰ هزار تن در سال است.

وی ادامه داد: بخش عمده‌­ای از این میزان مصرف، (حدود ۵۰ درصد) توسط شرکت فولاد مبارکه و حدود ۱۰ درصد توسط شرکت توان آور آسیا (علی‌رغم داشتن ظرفیت تولید بیش از ۱۰۰ هزار تن)تأمین می­‌شود و مابقی مصرف فعلی کشور (حدود ۴۰ درصد) از طریق واردات از خارج از کشور تأمین می‌شود.

وی در رابطه با دلایل کاهش تولید این محصولات نیز گفت: یکی از دلایلی که شاهد کاهش این محصولات در بازار هستیم این است که قیمت محصول وارداتی بیش از قیمت محصول داخلی تمام می­‌شود. از طرفی تغییر ذائقه و تمایل مصرف­‌کنندگان محصول قلع‌­اندود به کالاهای جانشین مانند قوطی­‌های شیشه‌­ای و یا پک‌­های پلاستیکی و . . . عامل دیگر این کاهش بوده است.

دلایل مهم کاهش تولید و کمبود محصولات بسته بندی

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: در این بین، اصلاح نظام توزیع ورق با در نظر گرفتن تجارب فولاد مبارکه را که قطعاً منجر به قیمت گذاری شفاف و منطقی درفرایند استاندارد بورس کالا خواهد شد، نمی توان نادیده گرفت؛ نظام توزیع کالا صرفاً در بورس، جلوگیری از مچینگ و عدم تأمین مناسب و پایدار صنایع ناشی از عدم مچینگ و مشکلات خریداران با سامانه بهین‌یاب نیز یکی از دلایل مهم کاهش تولید محصولات بسته بندی و کمبود بوجود آمده در این حوزه بوده است.

وی در خصوص کاهش مصرف محصول قلع­‌اندود در صنایع بسته‌­بندی تصریح کرد: به عنوان مثال در دی ماه سال جاری ۷۰۰۰ تن قلع­‌اندود توسط فولاد مبارکه در بورس کالا عرضه شد که با تقاضای ۵۵۰۰ تنی مواجه شد.

به گفته جوانبخت شرکت فولاد مبارکه به عنوان بزرگ­ترین تأمین کننده محصول قلع اندود کشور طی ۱۱ ماه سال جاری ۹۶ هزار تن قلع‌­اندود به بازار داخل تحویل داد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۴ درصدی نیز داشته است.پس باید توجه داشته باشیم که تولید با تمام ظرفیت و تأمین بخش عمده نیاز صنایع داخلی مصرف کننده ورق قلع اندود توسط فولاد مبارکه، حاکی از افزایش تولید این محصول در کارخانه فولاد مبارکه دارد یعنی روند تولید این محصول نه تنها کاهشی نداشته که روند رو به افزایشی را تجربه کرده است. در عین حال فولاد مبارکه با تجربه بیش از ۱۸ سال تأمین نیاز تولید کنندگان داخلی، تأمین پایدار نیاز صنایع داخلی و مشتریان خود را همگام با عرضه و تقاضا و کشف قیمت شفاف محصولات با همیاری ارگان‌های بالادستی در این رویه دنبال کرده و خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.