رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران از تغییر سبد آجیل مصرفی مردم از مغزجات به تخمه‌جات خبر داد.

مردم تخمه‌ها را جایگزین مغزجات در آجیل کردند/فندق و بادام زمینی از سبد آجیل مردم حذف شده

مصطفی احمدی در گفتگو با قدس‌آنلاین گفت: امسال کمترین سهم را در سبد خرید آجیل مردم، مغزهایی مانند پسته، فندق، بادام، بادام زمینی داشت و به جای آن تخمه‌ فروشی خیلی بیشتر شده است که دلیل آن پایین آمدن قدرت خرید مردم و اولویت‌های مهمتری مانند لباس، گوشت و برنج در سبد معیشت آنها است. 
وی با اشاره به کاهش فروش آجیل در سال جاری اضافه کرد: 80 درصد دلیل کاهش فروش امسال ما به دلیل کرونا است و باقی به کوچکتر شدن سفره مردم مربوط است. 
وی اضافه کرد: البته گرانی بی‌رویه یک سری از آجیل‌ها مانند فندق و بادام زمینی تا 200 الی 300هزار تومن، نیز باعث شد مردم این اقلام را از آجیل خود حذف کنند. 
احمدی در مورد وضعیت بازار آجیل در آستانه سال نو گفت: وضعیت بازار آجیل همچنان تحت تاثیر کرونا است و در کنار آن استقبال مردم هم از آجیل و خشکبار در اسفند 99 در مقایسه با سال 97 خوب نیست. اسفند سال گذشته نیز که تمام اصناف تعطیل بودند.
وی افزود: البته بیشترین فروش آجیل در 10 روز آخر اسفندماه است و هنوز هم برای اعلام قطعی وضعیت بازار امسال زود است. امیدواریم مردم امسال از خرید آجیل استقبال کنند تا واحدهای صنفی ما که پارسال سال سخت و پرضرری را پشت سر گذاشتند امسال بتوانند کمی جان بگیرند.
وی درمورد روند قیمت آجیل و خشکبار در سال جاری نیز گفت: از سال گذشته تا الان همه کالاها و اجناس با افزایش چندبرابری مواجه بودند اما آجیل به نسبت این افزایش، چندان گران نشده و افزایش قیمت آن، تابع خدمات بوده است چنانکه در 70 الی 80 قلم آجیل و خشکبار نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش قیمت داشتیم که 40 درصد آن مربوط به دستمزد و هزینه‌ها است. 
احمدی با اشاره به افزایش قیمت آجیل و خشکبار در چند ماه اخیر اظهار کرد: اواخر ماه 11 در برخی اقلام افزایش قیمت داشتیم که آن هم دست ما نبود و بیشتر شامل اقلام وارداتی مثل بادام هندی یا اقلامی مثل کشمش سبز می‌شد. صادرات بی‌رویه کشمش به افغانستان و صادرات مجدد آن به کانادا و امریکا کشمش سبز را از کارتن 150 هزارتومان به 450 هزارتومان رساند. 
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار نیز در پاسخ به اینکه امسال چند درخواست برای تعطیلی و لغو مجوز کار داشتید، گفت: به دلیل تعطیلی اسفند سال گذشته و فروردین ماه امسال و ضرر سنگینی که بسیاری از واحدهای صنفی آجیل و خشکبار دادند حدود 50 درخواست برای تعطیلی و لغو مجوز رسید اما با مذاکراتی که با آنها داشتیم از درخواستشان منصرف شدند و قبول کردند یک سال دیگر بمانند و نهایتا 10 واحد از این صنف خارج شدند.
احمدی در ادامه اظهار داشت: هر واحد صنفی 4 الی 5 خانواده را پوشش می‌دهد و علاوه بر آن مشاغل دیگری به آنها وابسته هستند. به همین دلیل امیدواریم امسال مردم از آجیل استقبال کنند. 
وی بیشترین تخلفات اعضای اتحادیه آجیل و خشکبار را شکایت مردم از ماندگی آجیل عنوان کرد و گفت: با این که آجیل تا سه ماه بعد از فرآوری ماندگاری دارد و این آجیل‌ها تا حد زیادی مشکل بهداشتی و منع مصرف نداشتند با این حال در هیات حل اختلاف اتحادیه، سعی ‌کردیم رضایت مشتری را بگیریم در موارد بسیار معدودی نیز حکم برای واحدهای متخلف صادر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.