یک تحلیل گر صنعت و بازار خودرو با اشاره به تأثیر مستقیم بهبود روند تولید خودرو بر مثبت شدن رشد اقتصادی صنعت در ۹ ماهه و پاییز امسال گفت: رشد تولید خودرو از نظر فنی ارزشمند اما از نظر اقتصادی، شکننده و توأم با افزایش زیان انباشته خودروسازان بوده است.

رشد تولید خودروسازان، شکننده و فاقد مبنای اقتصادی است/ خودروساز زمین بخورد، تجربه مؤسسات مالی فاقد مجوز تکرار می‌شود

امیر حسن کاکایی در گفت‌وگو با قدس آنلاین و در پاسخ به این سؤال که آیا باید رشد تولید خودرو سازان را در شرایطی که از یک سو زیان انباشته این مجموعه‌ها هم رو به رشد است و از دیگر سو تحت فشار تحریم هستند، خبری خوب بدانیم یا نه، ادامه داد: در دو سال گذشته زیان انباشته خودروسازان به ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده که پیش بینی می‌شود به زودی این رقم به بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان برسد. در واقع تولید خودروسازان از ۸۰۰ هزار دستگاه در سال آینده، تا پایان امسال به یک میلیون دستگاه خواهد رسید و رشدی ۲۵ درصدی را تجربه خواهد کرد. این رشد اما با توجه به افزایش زیان انباشته، معنای خوبی ندارد چرا که مبنای اقتصادی محکمی‌ ندارد و به تعبیری با چنگ و دندان حاصل شده است.

وی افزود: امسال ایران خودرو و سایپا دو خودروی کاملاً جدید را عرضه کردند و پراید به عنوان "گاو شیرده" سایپا که سالانه ۵۰۰ هزار دستگاه از این خودرو تولید می‌شد، کنار گذاشته شد و انتظار می‌رفت خلأ بزرگی در بازار ایجاد شود اما خوشبختانه شاهد رشد تولید بودیم. بر همین اساس پیش بینی تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال آینده با توجه به تولید خودروهای جدید با استانداردهای یورو ۵  کار بزرگ و ارزشمندی است.

کاکایی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ما در خصوص چگونگی مکانیزم افزایش تولید خودروسازان هم زمان با افزایش زیان انباشته گفت: در واقع این افزایش تولید به معنی افزایش بدهی خودروسازان به قطعه سازان، تولیدکنندگان مواد اولیه و دیگر زیر مجموعه‌هاست. امسال، قطعه سازان با خودروسازان، همراهی کردند که حاصل این همراهی، رشد تولید خودرو و کل صنعت کشور بوده است. از آن جایی که اقتصاد راه خودش را می‌رود  اگر مشکلات مالی و اقتصادی خودروسازان به درستی حل نشود، این بخش قوی و اثرگذار، نابود خواهد شد. پس هم مردم و هم مسؤولان باید بدانند با زمین خوردن خودروسازان، تجربه‌ای شبیه به مؤسسات مالی فاقد مجوز تکرار خواهد شد اما اگر این مشکلات حل شود شاهد جهش تولید و رشد اقتصادی کشور خواهیم بود.

وی در پاسخ به این سؤال که مهم‌ترین گام برای حل ریشه‌ای مشکلات مالی و زیان انباشته خودروسازن که به صورت اورژانسی باید اجرایی شود، چیست، گفت:  با رشد تولید خودرو در ۹ ماهه امسال و علیرغم وجود موانع زیاد به توانمندی این صنعت پی برده‌ایم. متأسفانه در ۳ سال گذشته و با سیاست‌گذاری غلط در قیمت گذاری، خودروسازان آسیب جدی دیده‌اند و سود، به جیب دلالان رفته است. بر همین اساس بازنگری در قیمت گذاری یک اقدام عاجل است که باید اجرایی شود. البته مجلس و دولت از شهریور امسال در خصوص آزادسازی قیمت‌ها اظهارنظرهایی داشته‌اند اما تاکنون هیچ یک زیر بار این آزادسازی نرفته‌اند و امیدواریم در ابتدای سال آینده، پاس کاری آزادسازی قیمت خودرو تمام و تعیین تکلیف شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسینی ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    0 0
    هر چه این گفتگوها با کارشناسان بیشتر شود و مسئولین هم گوش شنوا داشته باشند مشکلات سریع‌تر حل‌خواهد شد .بنده مصاحبه‌ها و مقالات اقتصادی شما را دنبال میکنم و خوشحالم که حرفه‌ای عمل میکنید و با ارائه دیدگاههای متفاوت از کارشناسان متفاوت زمینه نقد وتفکر صحیح را فراهم می‌آوردید