۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 743047

با نزدیک شدن به پایان سال، بسیاری از خانواده های ایرانی با تمیز کردن خانه هایشان به استقبال نوروز می روند. اما از آن جایی که نظافت پایان سال هم از میزان تورم سالانه بی نصیب نیست شما تصور می کنید یک خانه تکانی ساده چقدر برای هر خانواده هزینه بردار است.

یک خانه تکانی چند آب میخورد؟

هر ساله و با نزدیک شدن به روزهای پایان سال امور نظافتی از قبیل نظافت منزل، شستن پرده ها، قالی ها، مبل و ...از آن دسته مواردی است که باید انجام شود و عهده دار این مورات با توجه به زندگی شهری و درگیری های معمول روزهای پایان سال شرکت های نظافتی، قالیشویان و...است. که هر خانواده با توجه به موقیعت و مساحت محل سکونتش هر ساله باید هزینه های متفاوتی را متحمل شود.

دستمزد کارگر نظافتچی توافقی است

مسول یک شرکت نظافتی در سطح شهر مشهد در توضیح میزان دستمزد کارگران نظافت چی گفت: معمولا زمانی که با ما است گرفته می شود ما با توجه به میزان توضیحاتی که کارفرما به ما می دهد نرخی را علی الحساب مشخص می کنیم ولی ممکن است در زمان مراجعه کار بیشتر از آن چیزی باشد که اعلام شده بود ولی به هر شکل و کلا هزینه یک کارگر روزمزد جهت نظافت منزل از شستن شیشه و کف و ...با توجه به استفاده از مواد مصرفی، سختی کار ، میزان حضورش در محل و...بین کارگر و کارفرما توافقی است و نرخ مشخصی ندارد ولی به صورت معمول میانگین نرخ بین ۱۵۰ تا۱۷۰ هزار تومان در روز محاسبه میشود.

جنس پارچه تعیین کننده است

در همین رابطه مدیر یک خشکشویی درباره هزینه های شستشو و اتوی پرده گفت: هزینه شستشو و اتوی پرده باتوجه به جنس پارچه متفاوت است و به رقم آن به متر مربع محاسبه می شود هر متر پرده تور ساده ۲هزار تومان اتو و ۷۵۰ تومان شستشو می شود و در صورتی که پرده مخمل یا ساتن باشد متری ۲هزار و ۵۰۰تومان اتو و هزار و ۵۰۰تومان هم هزینه شستشوی آن خواهد شد.

مسول یکی از شرکت های قالیشویی سطح شهر مشهد نیز در گفتگو با خبرنگار ما نرخ انواع قالی دستی، ماشینی و همچنین موکت را به این شرح اعلام کرد: قالی ۱۲ متری ماشینی۵۰۰  شانه به بالا متری ۹هزار تومان و قالی های ماشینی ۳۵۰و ۴۴۰ شانه متری ۷هزار تومان شسته میشود.
وی افزود: فرش دستباف ۱۲ متری تیره ۱۴هزار تومان و فرش دستباف ۱۲ متری روشن  ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان در متر مربع محاسبه و شستشو می شود. همچنین شستن موکت و کناره ماشینی متری ۱۶ هزار تومان و کنار ه دستباف هم متری ۶هزار و ۵۰۰ تومان است.یک فرش ۹متری دستی تیره متری ۱۵ هزار تومان و همین متراژ با رنگ روشن بین ۲۰تا ۲۵هزار تومان شسته می شود .

وی ادامه داد: فرش ۹متری ماشینی تیره ۶۰ هزار تومان و همین فرش با رنگ روشن و تراکم بالا ۸۰ هزار تومان هزینه در بر دارد .یک فرش ۶متری ماشینی ۴۰ هزار تومان و همین فرش با تراکم بالا در همین متراژ ۵۰هزار تومان شستشو می شود.
وی ادامه داد:قیمت شستشوی مبل بین کافرما و کارگر هم به دلیل نوع استفاده از مواد، جنس مبل و ...توافقی است. به طور مثال قیمت شستشوی یک دست مبل ۹نفره استیل مینگین بین۱۵۰تومان تا ۲۰۰هزار تومان و یک دست مبل ۷نفره ۱۴۰ هزار تومان برای کارفرما هزینه در بر دارد.

محاسبه هزینه

در یک کلام به فرض اینکه یک آپارتمان ۸۰متری  ۲۰متر پرده تور و یک دست مبل ۹نفره و دو فرش ماشینی ۵۰۰شانه و یک روز نظافت منزل داشته باشید حداقل میزان هزینه ای که باید برای همه این موارد پرداخت کند چیزی حدود ۶۰۰ تا ۶۵۰ هزار تومان است

هشدار پلیس

اگر قصد دارید با توجه به موارد مطروحه از شرکت های خصوصی جهت انجام کارهای مربوط به خانه تکانی استفاده کنید بد نیست به هشدارهای پلیس توجه داشته باشید. درهمین خصوص سرهنگ جواد شفیع زاده رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی گفت: با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال، شاهد تبلیغات گسترده کلاهبرداران با ترفند قالیشویی و نظافت منزل در شبکه های اجتماعی، وب سایت ها و حتی جرائد هستیم و از سوی دیگر اعلام قیمت های پایین، شگرد این تبهکاران برای فریب مردم است.

وی ادامه داد: معمولا در این تبلیغات هیچ اشاره ای به آدرس کارگاه قالیشویی یا شرکت خدماتی نمی شود بنابراین به کارگیری نیروی خدماتی برای خانه تکانی از کانال ها و شبکه های اجتماعی اشتباه است و بهتر است شهروندان برای بکارگیری نیروی خدماتی در ایام خانه تکانی نوروز از شرکت های خدماتی ثبت شده تقاضای نیروی کار کنند.

کاراگاه شفیع زاده افزود: با توجه به افزایش مشتریان این صنف در این روزها، برخی شرکت ها با اجاره دفاتر و تهیه اسناد جعلی در این ایام به فعالیت پرداخته و پس از جمع آوری فرش های شهروندان با تعطیل کردن دفاتر ممکن است متواری شوند لذا برای اطمینان از صحت اگهی ها برای نظافت منزل، قالیشویی بایستی به سایت اتحادیه قالیشویان و مراکز مجاز دارای پروانه خدمات منزل مراجعه و همچنین هنگام بکارگیری افراد برای نظافت منزل را به هیچ عنوان ترک نکرده و مراقب اشیاء و اموال قیمتی خود بوده چرا که احتمال سرقت کلاهبرداری و یا...وجود دارد و به درخواست های مشکوک و غیر معقول آنان توجه نکنید.

رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: درست است که وظیفه پلیس مبارزه با جرم و دستگیری مجرم است ولی مشارکت شهروندان می تواند ما را در ایفای نقش موثر و مفید تر باشد. بر این اساس بهتر است شهروندان از استخدام نظافتچی، باغبان و یا تحت هر عنوانی به طور گذری اجتناب کنند و سعی کنند در این امور از موسسات خدماتی که دارای مجوز هستند بهره بگیرند.


انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.