مدیر پردیس فناوری انرژی پارک علم و فناوری خراسان گفت: پردیس فناوری انرژی در پارک خراسان «شورای همفکری» را با حضور پنج نفر تشکیل داده که ماموریت اصلی آن‌ها برقراری ارتباط و مشورت بین بخش‌های بازاریابی، تبلیغات و بازارسازی است و از سال ۸۹ تاکنون، توانسته‌ایم ۱۲محصول کاربردی در حوزه نفت و گاز را بومی‌سازی کنیم.

ماموریت پردیس فناوری ایجاد ارتباط میان بازاریابی و بازارسازی است

به گزارش قدس آنلاین، معصومه ذاکریان، اظهار کرد: در سال ۸۹ پارک علم‌ و فناوری خراسان توانست در حوزه نفت و گاز گروهی با عنوان ‌ «گروه انرژی»  را با حضور پنج شرکت راه‌اندازی کند و بنده نیز به عنوان کارشناس گروه انرژی در کنار آن‌ها مشغول فعالیت شدم. در سال ۹۱ با توجه به تلاش‌های چشمگیری که در این حوزه انجام دادیم، توانستیم  مجوز رسمی از وزارت علوم دریافت نماییم و عنوان «مرکز رشد انرژی» را دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه که «در این سال‌ها توانسته‌ایم اعضای خود را گسترش دهیم و به۵۰ شرکت برسانیم»، افزود: حوزه فعالیت پردیس انرژی در زمینه ساخت تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی، مدیریت انرژی، انرژی‌های تجدید پذیر و بازار تخصصی این حوزه است. این مرکز با نگاه تخصصی به مقوله بازار، پاسخگوی نیاز مشتری است. همچنین توجه ویژه‌ای به کارفرمایان این صنعت دارد. بر همین اساس ارتباط سازمان یافته و همکاری پیوسته با بیش از ۳۰ کارفرما برقرار نموده‌ که از نتایج ایجاد این مرکز از ابتدای تاسیس بوده و سالیانه نیز بر این تعداد می‌افزاید.

مدیر پردیس فناوری انرژی پارک علم و فناوری خراسان با اشاره به اینکه فرآیندهای اصلی این مرکز، پذیرش، نظارت، ارزیابی و تجاری‌سازی محصول است، عنوان کرد: ۲۰ درصد شرکت‌های پارک علم و فناوری خراسان در حوزه انرژی فعالند و سالانه درخواست‌های پذیرش در این حوزه تخصصی جهت عضویت رو به افزایش است. از ابتدای تاسیس تاکنون نزدیک به ۲۰۰ درخواست پذیرش درخصوص فناوری‌های مربوط به این صنعت وجود داشته که از این تعداد تنها ۵۰ تیم و شرکت، موفق به پذیرش در این مرکز شده‌اند.

ذاکریان با بیان اینکه «نسبت ۲۵ درصدی پذیرش این طرح‌ها با توجه به جنس بازار و ملاک‌های سخت‌گیرانه‌ این حوزه بوده است»، ادامه داد: طرح‌ها توسط نمایندگان، کافرمایان و اعضای کمیته‌ی تخصصی که هر یک دارای سابقه درخشان در حوزه صنعت نفت و گاز استان و کشور هستند، مورد بررسی قرار می‌گیرد. این امر نقطه عطفی برای این پردیس محسوب می‌شود. از نقاط تمایز این مرکز با سایر مراکز رشد مشابه، این است که مشتری نهایی را با ارائه دهنده فناوری روبرو می‌کند.

ذاکریان درخصوص فعالیت‌های پردیس انرژی گفت: مستندسازی اطلاعات شرکت‌ها از فعالیت‌های مهم مرکز بوده که براساس آن برای مستندات و اطلاعات، کدینگ اختصاصی تعریف شده و براساس آن، می‌توانیم در کمترین زمان و  بدون هیچ خطایی به اطلاعات مورد نیاز دسترسی داشته باشیم. یکی از اهداف ما برای آینده، اتصال شرکت‌های داخل پارک‌ها با یکدیگر جهت تشکیل کنسرسیوم است.

وی بیان کرد: از کارهای مهم پردیس فناوری انرژی، ایجاد شبکه‌سازی و هم‌افزایی بین شرکت‌ها، سازمان‌ها و سایر شرکت‌های خارج از پارک است. پارک علم‌ و فناوری خراسان تفاهم‌ نامه ۵ جانبه‌ ای با پنج پارک‌ تخصصی دیگر در حوزه انرژی بسته که شامل پارک‌های خوزستان، بوشهر، شیراز و پارک تربیت مدرس تهران است. ما براساس این تفاهم‌نامه از توانمندی‌های این پارک‌ها استفاده می‌نماییم.

ذاکریان با بیان اینکه «یکی از علت‌های موفقیت‌های پارک‌های علم‌وفناوری دنیا وجود کارگروه‌ها و شبکه‌ها در بین شرکت‌ها است»، ادامه داد: ما نیز سعی داریم شرکت‌های خود را به این سمت سوق دهیم. بر همین اساس پردیس انرژی «شورای همفکری» را با حضور پنج نفر تشکیل داده است. ماموریت اصلی این شورا، برقراری ارتباط و مشورت بین بخش‌های بازاریابی، تبلیغات و بازارسازی است. کارگروه این شورا علت‌ها، مسائل، مشکلات، بایدها و نبایدها در زمینه صادرات را بررسی می‌کند. تاکنون پنج جلسه کارگروه در پارک علم‌ و فناوری خراسان تشکیل شده است.

مدیر مرکز رشد انرژی پارک علم و فناوری خراسان تاکید کرد: برگزاری نشست‌های انتقال تجربه در پردیس، یکی دیگر از اهداف ما بود که خوشبختانه امسال به این هدف، جامه عمل پوشاندیم. در همین راستا شرکت‌های باتجربه و متخصص، شناسایی شده و برگزار کننده این نشست هستند. تاکنون یک نشست با همکاری «شرکت پرتو صنعت پاژ» برگزار شده که مورد استقبال ۷۰ درصد شرکت‌ها بوده است. همچنین تاکنون توانسته‌ایم برگزار کننده ۱۰ جلسه همکاری مشترک بین شرکت‌های پردیس باشیم.

وی با بیان اینکه «از سال ۸۹ تاکنون، پارک خراسان توانسته ۱۲ محصول کاربردی در حوزه نفت و گاز را بومی‌سازی کند»، خاطرنشان کرد: ۱۱۰۰ نفر در شرکت‌های همکار و رشدیافته این حوزه مشغول فعالیت هستند که از این تعداد ۱۴۰ نفر در واحدهای فناور در حال فعالیت هستند. همچنین فضای استقرار در اختیار شرکت‌ها شامل فضای کارگاهی و پایلوت است.

ذاکریان با اشاره به اینکه این فضاها را در پارک توسعه داده‌ایم، ادامه داد: در حال حاضر به طور سالیانه حدود ۹۸۰ متر مربع فضای اداری و حدود ۱۹۰۰ متر مربع فضای کارگاهی در اختیار شرکت‌ها قرار داده‌ایم. همچنین  از سال ۹۱ تاکنون حدود ۸۱ میلیارد ریال اعتبار از درگاه‌های مختلف به شرکت‌های عضو پارک واگذار شده است.

مدیر مرکز رشد انرژی پارک علم و فناوری خراسان با اشاره به اینکه «همکاری خوبی با ستاد شرکت ملی گاز ایران، پالایش گاز شهید هاشمی نژاد، منطقه چهار عملیات انتقال گاز استان، شرکت نفت و گاز شرق، و شرکت گاز استان داریم» اضافه کرد: عقد بیش از ۲۰۰ پروژه و قرارداد سالیانه با کارفرمایان نفت و گاز، برگزاری و حضور در نمایشگاه‌ها، بازدید از سایت‌های عملیاتی و حضور نمایندگان فنی و بازرگانی کارفرما در محل شرکت از دیگر خدمات این مرکز است.  شایان ذکر است شرکت پالایش هاشمی نژاد را با عنوان یکی از شرکای اصلی پارک علم‌ و فناوری خراسان که نقش موثری در رشد شرکت‌ها و برندشدن پارک علم‌ و فناوری خراسان داشته، معرفی نماییم.

وی با بیان اینکه «توانسته‌ایم برای اولین بار برگزارکننده تورهای فناوری در پارک خراسان باشیم»، گفت: اولین تور فناوری نفت در کشور با حضور ۶۰ مهمان متعلق به ما است که حدود ۶ شرکت توانستند محصولات خود را تجاری‌سازی کنند. همچنین دومین تور فناوری در حوزه صنعت گاز با حضور ۱۰۰ مهمان در کشور نیز متعلق به پارک خراسان است که در طی آن ۱۰ شرکت در دوره رشد محصولات خود را تجاری‌سازی کردند.

ذاکریان عنوان‌کرد: قرار است در تهران پارکی با عنوان «پارک نفت» راه اندازی شود. از افتخارات پارک خراسان این است که ۱۰ شرکت از پارک خراسان عضو این پارک هستند. همچنین تفاهم‌نامه‌ای با معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت بسته‌ شده است که ما جزو چهار پارک امین وزارت نفت شناخته شده‌ایم. در فرآیند ارزیابی شرکت‌ها توسط پارک نفت، پارک خراسان تنها پارکی بود که در این فرآیند حضور داشت.

مدیر مرکز رشد انرژی پارک علم و فناوری خراسان درخصوص افتخارات دیگر شرکت های پردیس انرژی، این چنین گفت: شرکت آهار توانست عنوان شرکت فناور برتر کشور را از آن خود کند و شرکت پترو اکسیر به عنوان شرکت فناور استان شناخته شود. همچنین قصد داریم برای اولین بار در کشور گروهی باعنوان «گروه هوشمندسازی» در پارک خراسان راه‌اندازی کنیم و براساس آن بر روی هوشمندسازی پروژه شرکت نفت و گاز اقداماتی انجام دهیم. همچنین قصد داریم آزمایشگاه پمپ‌ها و کمپرسور سرعت بالا را با همکاری شرکت کاوش صنعت راه‌اندازی کنیم. پروژه‌ای با معاونت پژوهش مهندسی وزرات نفت با عنوان «دارایی‌ها فیزیکی وزارت نفت» نیز در دست راه‌اندازی داریم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.