حمید مجیدی مهر با اشاره به برگزاری سی و هفتیمن دور از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به صورت مجازی گفت: اجازه ندادیم کرونا حلقه سالانه مسابقات بین‌المللی قرآن را قطع کند.

اجازه ندادیم کرونا حلقه سالانه مسابقات بین‌المللی قرآن را قطع کند/ آماده انتقال تجربه مجازی خود به دیگر کشورها هستیم

حمید مجیدی مهر دبیر برگزاری سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین در ارتباط با این مسابقات که از دیروز شنبه به صورت مجازی آغاز شده و تا پنج روز ادامه خواهد داشت گفت: حدود ۶۲ قاری قرآن از ۲۸ کشور دنیا در رشته های مختلف قرائت، ترتیل، حفظ و تفسیر قرآن کریم و نیز خطابه و تفسیر تخصصی ویژه چهارمین دوره مسابقات طلاب جهان اسلام شرکت کرده‌اند. رشته حفظ کل قرآن کریم ویژه چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم بانوان نیز برگزار می‌شود.

حمید مجیدی مهر افزود: پس از شیوع ویروس کرونا جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری است که مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را برگزار می کند و اعلام کردیم آمادگی داریم تا دانش و تجربه خود در برگزاری این دور از مسابقات بین المللی قرآن کریم را در اختیار دیگر کشورها نیز قرار دهیم. خدا رو شکر تجربه موفقی را داشتیم و بررسی‌ها و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که اقدام سازمان اوقاف در برگزاری این مسابقات خوب بوده است. ما چه در شرایط کرونا و چه در شرایط دیگر باید به فکر پلن‌ها و نقشه‌های جایگزین برای فعالیت‌ها باشیم. این موضوع به ما کمک می‌کند که در آینده نیز خط قرآن و فعالیت‌های قرآنی را ادامه بدهیم. چه بسا ما بواسطه تجربه‌ای که در این زمینه بدست آوردیم، به این سمت پیش برویم که آموزش‌ها را هم بین‌المللی کنیم.

دبیر برگزاری سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با تشکر از وزارت امور خارجه، وزارت فرهنگ و جامعة المصطفی العالمیة تأکید کرد که این نهادها در تمامی مراحل در کنار سازمان اوقاف بودند. برگزاری این مسابقات در شرایط کرونا و به صورت مجازی بسیار اهمیت دارد و پیام این مسابقات پیام انس با قرآن کریم است، به دنبال این است که مردم را یک قدم به انس با قرآن نزدیک کند اما بواسطه بین‌المللی بودن آن، نگاه توسعه فعالیت های مسابقه محور که براساس تلاوت قرآن طراحی شده، تأکید می‌کند جمهوری اسلامی ایران به فعالیت‌های قرانی اهتمام جدی دارد و در شرایط کرونا هم دست از این فعالیت بر نمی دارد. یقینا برگزاری این مسابقات در شرایط کنونی پیام اتحاد و انسجام را به مسلمانان جهان داد. بلاخره این مسابقات، مسابقاتی است که از مذاهب مختلف اسلامی در آن شرکت دارند؛ شرکت کنندگان روی محور مشترک قرآن وفاق و اتحاد دارند و همین می‌تواند ظرفیتی برای همدلی بیشتر بین مسلمانان باشد.

وی در ارتباط با تأثیر مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بر فضای معنوی جامعه گفت: در شرایطی که مردم به دلیل محدودیت‌ها و مشقات کرونا خسته شده‌اند و در منزل هستند، یا افرادی وجود دارند که هیچ وقت جلسات قرآن و مسجدشان قطع نمی شد، اما کرونا آنها را از این جلسات محروم کرده است. ما با برگزاری این مسابقات نقشه جایگزینی را به این عزیزان معرفی کردیم. اگر این عزیزان نمی‌توانند در مساجد و محافل انس با قرآن کریم حضور پیدا کنند، ما با برگزاری مسابقات قرآن کریم به صورت مجازی و پخش آن از تلویزیون، رادیو، فضای مجازی و اینترنت سعی کردیم این جلسات را به خانه آنها بیاوریم و نه یک تلاوت، بلکه می‌توانند تلاوت‌های متعددی را از قاریان مختلف جهان بشنوند. ما به دنبال این هستیم که یک آرامش معنوی را به جامعه تزریق و عنوان کنیم که زندگی جاری و ساری است. ما اجازه ندادیم که کرونا حلقه و سیر مسابقات قرآن کریم را قطع کند و امیدواریم که این رویداد بتواند مردم را ولو اندک به انس با قرآن کریم و تعالیم قرآنی ان‌شاء الله نزدیکتر کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.