دولت در آستانه سال جدید تمهیداتی را برای کنترل بازار مرغ و گوشت، میوه و سایر اقلامی که در ایام عید مصرف بیشتری دارند به کار می‌برد اما قیمت مرغ چند ماهی است که پرواز کرده و کمتر بر سر سفره مردم می‌نشیند.

تولید و عرضه مرغ کافی است، انحراف در مسیر توزیع را پیدا کنید

نائب رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی در گفتگو با قدس‌آنلاین درباره آخرین وضعیت بازار مرغ و تمهیدات به‌کارگرفته شده برای تامین بازار گفت: معمولا برنامه‌ریزی‌های دولت برای کنترل بازار مرغ و تامین شب عید از دهم بهمن ماه شروع می‌شود. سیاست‌گذاری ستاد تنظیم بازار کشور برای این ایام نیز، تولید 130 میلیون قطعه جوجه بوده که بر اساس آمار و اطلاعات اعلامی به همین میزان جوجه‌ریزی انجام شده است. 
حبیب اسدالله ‌نژاد افزود: اگر در مسیر توزیع مرغ مانند آنچه الان مشاهده می‌کنیم انحرافی وجود نداشته باشد و مرغ در مسیر توزیع سر از بازار آزاد در نیاورد هیچ مشکلی در تامین مرغ بازار عید نخواهیم داشت و نسبت به این روزها  کمترین التهابات را خواهیم داشت. 
وی در مورد قیمت خرید مرغ از مرغدار نیز گفت: قیمتی که کارگروه بازار برای خرید مرغ از تولیدکننده تعیین کرده بود مربوط به مهرماه بود. بعد از آن چندین جلسه با کارگروه بازار، قیمت مولفه‌های تولید مانند ذرت، سویا و جوجه را افزایش داد اما سایر مولفه‌های تولید که دولت تامین نمی‌کرد و ارز 4200 تومانی به آن تعلق نمی‌گرفت هم افزایش پیدا کرد. 
اسدالله‌ نژاد ادامه داد: اثر تورمی مولفه‌های تولید حدود 20 درصد بود که دولت بخشی از آن را با تامین نهاده‌های اختصاصی جبران کرد ولی بازهم قیمت تمام شده با قیمت مصوب تفاوت معناداری داشت چنانکه قیمت تمام شده برای مرغدار حداقل 16هزار 500 تومان و قیمت مصوب 14هزار و400 تومان است. طبیعی است که ما این قیمت را قبول نداریم و به آن اعتراض هم کردیم ولی در نهایت مرغداران دارند به مصوبه دولت و ستاد تنظیم بازار تمکین و مرغ را به همین نرخ و به صورت کافی عرضه می‌کنند. البته ما امیدوار به اصلاح این قیمت هستیم تا تولیدکنندگان مرغ گوشتی دچار خسران نشوند.
نائب رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی در پاسخ به این سوال که چرا وقتی مرغ به اندازه کافی تولید و عرضه می‌شود کمبود مرغ و آن هم به صورت دو قیمتی شدن وجود دارد؟ عنوان کرد: بخش اعظمی از مشکل تامین بازار مرغ ناشی از انحراف در مسیر توزیع مرغ بعد  از تحویل مرغ به کشتارگاه‌ها است وگرنه مرغداران ما ناچارند مرغ را با قیمتی که ستاد تنظیم بازار اعلام کرده عرضه کنند.
اسدالله نژاد ادامه داد: ممکن است مرغدار با کشتارگاه به خاطر اینکه سیستم پرداختش غیرنقدی است به این توافق برسد که 500 تا 1000 تومان بالاتر بفروشد اما با احتساب این رقم و حتی رقم 16هزار و500 تومان قیمت تمام شده هم، قیمت مرغ در بازار نباید بیشتر از 23 تا 24 هزار تومان باشد. در حالی که مرغ در سطح بازار تا 30 هزارتومان و بالاتر هم به فروش می‌رسد که ناشی از سودجویی‌ها و ضعف نظارت دستگاه‌های نظارتی مانند وزارت صمت و جهاد کشاورزی است. 
وی با بیان اینکه وظیفه اتحادیه ما نظارت نیست، پیش‌بینی کرد، شرایط قیمت و عرضه مرغ در فروردین و اردیبهشت بهتر از امروز خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.