یک منبع آگاه به یک شبکه فرامرزی ایران گفت که موضوع گام در مقابل گام برای آغاز مذاکره با واشنگتن از سوی مقام‌های ارشد ایران رد شده است.

 «گام در مقابل گام» برای آغاز مذاکره با واشنگتن رد شد

قدس آنلاین: یک منبع آگاه ایرانی به شبکه خبری العالم گفت تا زمانی که تحریم‌های آمریکا علیه ایران برداشته نشود، هیچگونه مذاکراتی بین واشنگتن و تهران برگزار نخواهد شد.

این منبع آگاه اضافه کرد: «تفسیر غربی‌ها درباره اظهارات رئیس جمهور  و وزیر خارجه ایران درباره طرح جدید، اشتباه بوده و هیچگونه طرح جدیدی برای مذاکره با واشنگتن وجود ندارد.»

وی ادامه داد: «موضوع "گام در مقابل گام" برای آغاز مذاکره با واشنگتن از سوی مقام‌های ارشد ایران رد شده و تا زمانی که تحریم‌ها علیه ایران برداشته نشود هیچگونه مذاکره‌ای با واشنگتن انجام نخواهد شد.»

دولت «جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا پس از ورود به کاخ سفید اعلام کرد که تنها زمانی به توافق هسته‌ای با ایران باز خواهد گشت که نخست ایران کاهش تعهدات خود را متوقف کرده و کاملا به تعهداتش پایبند شود.

مقام‌های جمهوری اسلامی در واکنش به این درخواست واشنگتن تاکید کرده‌اند که آمریکا نخست از برجام خارج شده و تنها پس از پایبندی کامل به برجام و راستی آزمایی آن از سوی ایران، کاهش تعهدات برجامی خود را باز خواهد گرداند.

مقام‌های آمریکایی طی روزهای اخیر موضوع مذاکره با ایران درباره برجام را مطرح کرده‌ و گفته‌اند که این مذاکره درباره بازگشت دوجانبه به برجام است.

تهران تاکید کرده که بازگشت آمریکا به برجام هیچ نیازی به مذاکره و وساطت نداشته و تنها پایبندی کامل واشنگتن به تعهدات خود تحت برنامه جامع اقدام مشترک باعث توقف کاهش تعهدات برجامی ایران خواهد شد.

دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا اردیبهشت سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه و بر خلاف قوانین بین‌المللی از توافق هسته‌ای که مورد تایید سازمان ملل بود خارج شد. وی درصدد بود با در پیش گرفتن سیاست فشار حداکثری، ‌ ایران را مجبور کند که به میز مذاکره آمده و توافقی که مورد نظر تیم دولت او بود حاصل شود.

اما وی در حالی روز ۲۰ ژانویه (اول بهمن) به کار خود پایان داد که به هدف خود در قبال ایران دست نیافت و با وجود بدعهدی تروئیکای اروپا، ایران با در پیش گرفتن صبر راهبردی، همچنان توافق برجام را حفظ کرد.

انتهای پیام/.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.