کرمان- این روزها صف‌های متعددی برای دریافت برخی کالاهای اساسی مانند مرغ و روغن در گوشه و کنار کرمان ایجاد می‌شود که حالا باید صف خودروهای سنگین و صف متقاضیان دریافت سوخت و گازوئیل را ه به آن افزود.

صف سوخت از حوصله رانندگان خودرو های سنگین خارج شد

قدس آنلاین-گروه استان ها:  مشکل سوخت و معضل قاچاق سوخت سال‌هاست که در استان‌های شرقی ازجمله کرمان وجود داشته و البته از ماه گذشته تاکنون داستان‌های متفاوتی را نیز در سیستان و بلوچستان و هم‌چنین خراسان جنوبی به همراه داشته است و حالا واژه سوخت به شکل دیگری در کرمان نمایان شده است.

صف کشیدن خودروهای سنگین برای دریافت سهمیه گازوئیل مدتی است که از حوصله ناوگان حمل‌ونقل عمومی سر رفته است و بسیاری از رانندگان به‌ویژه خودروهای باری که از سایر شهرها به این استان آمدند از این وضعیت گلایه داشته و خواستار حل این مشکل هستند.

انتظارهای کشنده

در همین راستا بسیاری از رانندگان با اشاره به اینکه برای سوخت‌گیری حداقل باید دو تا سه زمان اختصاص داد اظهار می‌کنند: این موضوع برای خودروهای باری که باید بار مردم را به شهرهای دیگر رسانده و در زمان موعد تحویل دهند انتظاری بسیار کشنده است و رانندگان را در طول مسیر خسته می‌کند.

بسیاری از رانندگان بابیان اینکه متأسفانه این مشکل پیش‌از این بیشتر در سیرجان خودنمایی می‌کرد می‌گویند: در حال حاضر این موضوع در جایگاه‌های سوخت‌گیری کرمان حوصله بسیاری از رانندگان را سر برده است.

در همین رابطه یکی از رانندگان به قدس آنلاین می‌گوید: با توجه به شیوع کرونا و مشکلات اقتصادی و مالی معطل ماندن در صف‌های گازوئیل باعث می‌شود بار دیرتر ار موعد مقرر  به مقصد با تأخیر انجام شود و این موضوع مشکلات را چندین برابر کرده است.

این راننده می‌افزاید: برطرف کردن مشکل سوخت‌گیری در آستانه نوروز یکی از درخواست‌های جدی رانندگان است.

پای قاچاق در میان است

در همین حال بنا  بر گفته برخی افراد علت شلوغی جایگاه‌ها دلیلی به‌جز قاچاق سوخت ندارد.حسین متصدی یکی از جایگاه‌های سوخت در این رابطه به قدس می‌گوید: مشکل سوخت تنها در استان‌های مرزی و درگیر قاچاق سوخت دیده می‌شود و شما در هیچ استان دیگری صف برای سوخت مشاهده نمی‌کنید.

وی اظهار می‌کند: وقتی سوخت بر اساس کارت خودرو تحویل می‌شود و مصرف روزانه ما در کشور مشخص است چرا باید با این صف‌ها روبرو شده و مردم را د انتظار ببینیم؟

این تلمبه چی به ما می‌گوید: مشکل اینجاست که کارت‌های سوخت بسیاری از شهرهای دیگر به این مناطق راهی می‌شوند تا سوخت خود را دریافت و در بازار قاچاق بفروشند.

وی به ما می‌گوید: دولتی‌ها خوب می‌دانند که بسیاری از این خودروهای در صف سوخت‌گیری کارشان فقط خریدوفروش سوخت است و بسیاری از این خودروها در طول روز حرکتی ندارند.

وی عنوان می‌کند: فروش سوخت خارج از شبکه تنها دلیل این مشکلات است.  

کمبود سوخت نداریم

معاون فنی و عملیاتی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمان در توضیح صف‌های ایجادشده در مقابل جایگاه سوخت این شهر می‌گوید: نه‌تنها در کرمان بلکه در سطح استان نیز مشکلی نداریم و تأمین‌کننده سوخت استان‌های سیستان و بلوچستان خراسان جنوبی و رضوی نیز هستیم.

احمد سالاری فر با اشاره به‌صف های ایجادشده می‌گوید: این مسئله به دلیل مشکلات ناوگان حمل‌ونقل رخ می‌دهد که شاهد یکسری توقفات در سطح مجاری سوخت و ایجاد صف‌های طولانی می‌شود.

معاون فنی و عملیاتی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمان می‌افزاید: برای رفع این مشکلات کارگروهی توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تشکیل‌شده تا همه این موارد رصد شود و نسبت به رفع آن‌ها اقدام خواهد شد.

وی بابیان اینکه سهمیه گازوئیل در ناوگان حمل‌ونقل بر اساس پیمایشی است که از طریق سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ارسال می‌شود اظهار می‌کند: اگر رانندگان در این زمینه دچار مشکل هستند می‌توانند به ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مراجعه کنند و قطعاً ناوگانی که دارای تناژ بالاتر و کلاس بالاتر باشد از سوخت بیشتری برخوردار خواهد بود.

وی با اشاره به نحوه شارژ کارت‌های سوخت رانندگان، توضیح داد: شارژ کارت سوخت به دو صورت پیمانه عملکردی و پیمانه پایه صورت می‌گیرد که پیمانه پایه برای هر کلاس به‌صورت یکسان شارژ می‌شود و پیمانه عملکردی بر اساس تعداد بارنامه‌ها و مسافت‌های طی شده است.

مشکل سیرجان حل شد

سالاری فر درباره کمبود سوخت مسیر سیرجان نیز می‌گوید: بهمن‌ماه امسال نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد افزایش رشد توزیع گازوئیل بخش حمل‌ونقل در ناحیه سیرجان داشتیم و همچنان افزایش سهمیه تدارکاتی گازوئیل در دستور کار قرار دارد و به سمت و سویی خواهیم رفت که مجاری اصلی ما به‌صورت ۲۴ ساعته به همه رانندگان سوخت‌رسانی داشته باشند.

وی با اشاره به وضعیت گازوئیل در کرمان می‌گوید: در حال حاضر نسبت به مدت مشابه سال قبل در بحث توزیع نفت‌گاز به بخش حمل‌ونقل ۶ درصد رشد داشته‌ایم. این رشد در ناحیه مرکزی کرمان یک درصد و در ناحیه جیرفت ۶ درصد بوده است.

وی درباره تخلفات سوختی و تشکیل صف‌های طولانی، اظهار می‌دارد: از رانندگان تقاضا داریم اگر موردی از تخلف را مشاهده کردند با شماره ۰۹۶۲۷ مرکز پاسخگویی به شکایات شرکت فرآورده‌های پخش ملی فرآورده‌های سوخت اطلاع دهند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، همکاران عملیاتی مراجعه کنند و نسبت به رفع مسائل و مشکلات رانندگان اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.