مدیرکل میراث ‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان‌ رضوی از ثبت آبگرم شهرستان خلیل‌آباد به شماره ۷۳۲ در فهرست میراث طبیعی کشور خبر داد.

ثبت آبگرم خلیل‌آباد خراسان رضوی در فهرست آثار میراث طبیعی ملی کشور

به گزارش قدس آنلاین، ابوالفضل مکرمی‌فر  افزود: آبگرم خلیل‌آباد در ارتفاعات شمال شهرستان خلیل‌آباد - سیاه کوه و در۱۳ کیلومتری شهر خلیل آباد قرار دارد.

وی ادامه داد: آبگرم خلیل‌آباد از جاذبه‌های طبیعی شهرستان خلیل آباد است که از دوران کواترنری به وجود آمده است و از شمال و شرق به ارتفاعات کوهسرخ از جنوب به دشت خلیل آباد و از غرب به ارتفاعات سیاه کوه امتداد دارد و برای دسترسی به این اثر طبیعی باید از شهر خلیل‌آباد با وسیله نقلیه به محل پای کوه رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: در طول این مسیر ۱۲ آسیاب تاریخی وجود دارد که نشان از تعامل انسان و طبیعت و بهره‌گیری آنان از این موهبت‌های الهی دارد و این بخشی از منظر تاریخی طبیعی آبگرم به شمار می‌آید.

مکرمی‌فر با بیان این که یکی از مهمترین جاذبه‌های ژئوتوریستی منطقه، آبگرم خلیل آباد است افزود: چشمه آب گرم یا چشمه گرمابی مکانی است که به صورت مداوم آب گرم یا داغ از زمین آن خارج می‌شود و به خاطر درصد بالای مواد حل شده معدنی آب بعضی از این چشمه‌ها عده‌ای از آن‌ها استفاده درمانی می‌کنند.

وی ادامه داد:آبگرم خلیل آباد دارای سه چشمه جوشان آب با تنوع املاح معدنی و دمای ۳۹ ، ۴۰ و ۴۱ درجه است و جاذبه‌های فراوانی از نظر طبیعی و مورفولوژی دارد و  چشم انداز فرهنگی - طبیعی تاریخی  این منطقه با دارا بودن ۱۲ اثر تاریخی موسوم به آسیاب و دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز با پوشش نیزار و حوضچه‌های بزرگ طبیعی آب موسوم به « زو » و حوضچه‌های دست ساز آبگرم معدنی چشم هر گردشگری را به خود مسحور می‌کند و بخش وسیعی از منطقه را مراتع واقع در ارتفاعات و دره ها شامل می‌شود.

همچنین مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی نیز گفت: مفرح‌ترین قسمت سفر به آبگرم معدنی خلیل آباد عبور از دره در مسیر آب و حوضچه‌های طبیعی موسوم به "زو" است که خاطره ای به یاد ماندنی برای تمامی گردشگران و کوهنوردان در اذهان ایشان ثبت می کند.

محمود طغرایی افزود: با توجه به عمیق بودن آب در بعضی از زوها سیم بوکسل بسته شده است تا گردشگران بتوانند با امنیت بیشتری به ادامه راه خود بپردازند.

وی ادامه داد: تعداد زوها از ابتدای مسیر « کلاته حبیب » تا انتهای مسیر آسیاب آقا میر به بیش از ۱۷ عدد می‌رسد و برای گذشتن از بعضی زوها باید از ارتفاع هفت تا هشت متری به داخل آب پرید و در بعضی دیگر با کمک سیم بوکسل و گاه به صورت سرسره از آنها عبور کرد و گذشتن از مسیر زوها برای طبیعت‌گردان لذت بسیاری دارد که کمتر کسی حاضر به رفتن از مسیر خشکی و یا یال کوه ها می شود.

هم اکنون بیش از هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی خراسان رضوی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.