کارشناس مسائل بین الملل گفت: ما زمان قابل ملاحظه‌ای برای جبران و بازگشت به برجام به آمریکاو اروپا دادیم که متأسفانه آنها به این فرصت توجه نکردند لذا وزیر امور خارجه ایرلند به صورت منطقی باید مواضع و دلایل ایران را قبول کند و چه ایشان و چه سایر سیاستمداران دردنیای غرب متوجه این مهم باشند که ما طبق قوانین عمل کرده‌ایم.

سفر وزیر امور خارجه ایرلند تغییری در مواضع برجامی ایران ایجاد نمی‌کند

محسن پاک آیین کارشناس امور بین الملل در گفت  وگو با قدس آنلاین درخصوص سفر وزیر امور خارجه ایرلند به عنوان میانجی موضوعات و مسائل هسته ای و توافق برجام بین ایران و سایر اعضای این توافق گفت: سفر وزیر امور خارجه ایرلند به ایران و سایر وزرا و مسوولین کشورهای خارجی که به دلیل بحث و رایزنی درباره مسائل منطقه ای وبین المللی صورت می گیرد هیچ منعی ندارد، بلکه یکی از بخش های مهم دیپلماسی در دنیای سیاست امروز به شمار می رود.

وی دراین باره افزود: اما اگر وزیر امور خارجه ایرلند برای وادار کردن ایران به هر گونه مذاکره‌ای با آمریکا یا تبعیت از سیاست های یک طرفه اروپا برای عمل به مفاد برجام به ایران سفر کرده باشد این موضوع به هیچ وجه پذیرفتنی نیست، چرا که موضع جمهوری اسلامی ایران درباره برجام کاملاً قطعی است.

کارشناس مسائل بین الملل دراین باره توضیح داد: آنچه که در رهنمودها و راهبردهای مقام معظم رهبری به مسوولان نظام گوشزد شده بازنگشتن به برجام تا زمان لغو کلیه تحریم هاست، به این معنا که تا زمانی که آمریکا و اروپا به کلیه تعهدات برجامی خود عمل نکنند ما از تصمیم راهبردی و مصوبه مجلس شورای اسلامی برنمی‌گردیم.

پاک آیین دراین باره توضیح داد: هر ایرانی این موضوع را به خوبی می داند و بر انجام آن مصر است تا زمانی که آمریکا تحریم‌های ایران را به صورت کامل لغو نکند ما به تعهدات خود در ارتباط با توافق هسته‌ای و پنج بعلاوه یک عمل نمی‌کنیم، این موضوع به صورت قطعی لازم الاجراست بنابراین حتماً این موضوع از سوی رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران به اطلاع وزیر امور خارجه ایرلند می‌رسد.

 کارشناس مسائل بین المل تصریح کرد: اگر وزیر خارجه ایرلند انسان منصفی باشد و منطقی بیاندیشد این موضع ایران را می‌پذیرد ، چرا که هم یک بحث قانونی مطرح است وهم بحث عقلایی که ایران براساس منطق آن را به مرحله اجرا گذاشته است. براساس قوانین پیمان هسته‌ای بین ایران و پنج به علاوه یک دو طرف موظف به اجرای تعهدات خود هستند،لذا هیچ‌گاه از یک طرف خواسته نشده که تعهداتی را انجام دهند و طرف های دیگر تعهدات خود را روی زمین بگذارند و انجام ندهند!

پاک آیین تصریح نمود: جمهوری اسلامی ایران تعهد خود را مبنی بر محدودیت فعالیت‌های هسته ای پذیرفت و به آن عمل کرد اما طرف غربی تعهد خود یعنی لغو تحریم‌ها را نپذیرفتند، حتی تحریم‌های جدیدی را به تحریم‌های قبلی اضافه کرد، بنابراین طبق بند ۳۶ برجام ما می‌توانیم عمل متقابل کنیم و تعهدات خود را انجام ندهیم. به هر حال ما زمان قابل ملاحظه‌ای برای جبران و بازگشت به برجام به آمریکاو اروپا دادیم که متأسفانه آنها به این فرصت توجه نکردند، لذا وزیر امور خارجه ایرلند به صورت منطقی باید مواضع و دلایل ایران را قبول کند و چه ایشان و چه سایر سیاستمداران دردنیای غرب متوجه این مهم باشند که ما طبق قوانین عمل کرده‌ایم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.