مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب اجتماعی معتادان متجاهر شماره یک مشهد در منطقه حسن آباد این شهر افتتاح شد.

اردوگاه معتادان متجاهر حسن آباد در مشهد افتتاح شد

به گزارش قدس آنلاین، معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در حاشیه مراسم افتتاح این مرکز گفت: عملیات اجرایی ساخت اردوگاه نگهداری و درمان معتادان متجاهر واقع در منطقه حسن آباد با همکاری استانداری و با هدف کنترل آسیبهای اجتماعی از اواخر تیرماه امسال آغاز شد.
خلیل الله کاظمی افزود: این مرکز در زمینی به مساحت ۳۲ هزار متر مربع بنا شده و در مرحله نخست ۲۰ هزار متر مربع با هزینه ای افزون بر ۲۵۰ میلیارد ریال برای نگهداری و درمان معتادان متجاهر آماده سازی شده است.
وی ادامه داد: ظرفیت پذیرش این مرکز در مرحله نخست ٥٠٠ نفر است که در مرحله بعدی ظرفیت پذیرش آن به سه هزار نفر افزایش می یابد.
معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: این اردوگاه دارای مرکز توانبخشی و کاهش آسیبها، ٢ باب سوله قرنطینه و یک باب سوله بهداری با مجموع زیربنای هزار و ۲۰۰ متر مربع است.
کاظمی افزود: ساختمان غربالگری، سوله بهداری و سالن غذا خوری از دیگر بخشهای این مرکز است و در مجموع برای ساخت اردوگاه نگهداری و درمان معتادان متجاهر حسن آباد، ۱۷۰متر دیوار حائل و ۷۰۰ متر حصار کشی، ١٦ هزار و ٨٠٠ متر مربع محوطه سازی، پنج هزار و ٧٠٠ مترمربع فضای سبز، تاسیسات شامل تامین روشنایی، احداث منبع آب و اتاق پمپاژ اجرا شده است.

اردوگاه معتادان متجاهر حسن آباد در مشهد یکی از چند طرحی بود که امروز به صورت ویدئوکنفرانسی با حضور محمود واعظی رییس دفتر و سرپرست نهاد ریاست جمهوری در سطح کشور افتتاح شد.

براساس آمار در شهرستان مشهد با جمعیت حدود ۳.۲ میلیون نفر حدود پنج تا ۶ هزار معتاد متجاهر وجود دارد.

بیش از ۷۰۰ مرکز خود محرک یا کلینیک درمانی سرپایی در خراسان رضوی وجود دارد که از این تعداد ۶۰۰ مرکز در مشهد واقع است.

همچنین ۷۰ کمپ مجوزدار در خراسان رضوی وجود دارد که از این تعداد ۳۵ کمپ در مشهد و باقی آنها در سایر شهرستانها فعال هستند و در این حوزه  مراکز غیرمجاز نیز در استان خراسان رضوی فعالیت دارند.

۱۸ مرکز درمانی ذیل ماده ۱۵ قانون مبارزه با مواد مخدر هم در استان خراسان رضوی وجود دارد که به آنها مراکز "کاهش آسیب" یا "دی. آی. سی" گفته می‌شود که تامین هزینه‌های درمان در این مراکز به طور کلی با دولت است.

۲ مرکز اقامتی بلندمدت نیز برای معتادان در خراسان رضوی وجود دارد که در آنها هزینه بالای درمان توسط خود فرد پرداخت می‌شود.

در حال حاضر ۲ مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ مبارزه با مواد مخدر و تبصره ۲ این ماده قانونی هم در خراسان رضوی وجود دارد در مراکز ماده ۱۶، هزینه درمان به طور کامل توسط دولت تامین می‌شود اما در مراکز تبصره ۲ این ماده قانونی، بخش خصوصی باید هزینه‌ درمان را از بخشهای مختلف تامین کند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.