سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به برخی شایعات و اخبار در روزهای اخیر با اشاره به اینکه ایران طرح گام به گام را نه هیچ وقت دریافت کرده و نه آن را باخط مشی خود همخوان و منطبق می‌داند، گفت: مسیر بازگشت آمریکا به برجام روشن است و اگر هم نیاز به هماهنگی باشد مسیر آن اتحادیه اروپا است، ما ماذکره ای با انها نداریم.

طرح گام به گام را نه دریافت کرده‌ایم نه منطبق با خط مشی ما است/کار برجام با پیغام و پالس حل نمی‌شود

قدس آنلاین: سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت ماور خارجه کشورمان در نشست خبری امروز خود درباره نامه وزیر خارجه آمریکا به رئیس جمهور افغانستان و پیشنهاد تشکیل سازوکاری با حضور ایران، آمریکا و چند کشور دیگر  برای پیگیری روند صلح در این کشور و اینکه مستقیم یا غیرمستقیم تماسی در این ارتباط انجام شده است؟ گفت:  ما هیچ تماس مستقیم یا غیرمستقیمی با آمریکا درباره موضوعات برجامی یا غیر برجامی نداشته و نداریم.

وی در واکنش به این ادعا که ایران همکاری با افغانستان را تبدیل به برگ امتیازی برای مذاکرات برجامی با آمریکا کرده است، تاکید کرد:  نگاه ما به دوستان دوستی است و هیچ وقت نگاه ابزاری به هیچ یک از دوستان خود در منطقه نداشتیم. افغانستان برای ما به خودی خود حوزه بسیار مهمی است و افغانستان برگ مذاکراتی ما با هیچکس نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور در پاسخ به این سوال که آیا از ایران برای حضور در نشستی که قرار است در سازمان ملل با موضوع افغانستان برگزار شود دعوت شده یا نه اظهار داشت:  هم هنوز دعوت‌نامه‌ای از سوی سازمان ملل به ما نرسیده و هر وقت رسید، آن را بررسی می‌کنیم.  

گقتگوهای ما با ۱+۴ است نه آمریکا!

خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگری در مرود ادعای خبرگزاری رویترز مبنی نرمش تهران و آماده شدن برای مذاکره با امریکا درم ورد برجام با استناد به توییت اخیر محمد جواد ظریف، نیز تصریح کرد: ما مذاکرات و گفتگوهای بسیار نزدیک و مداومی با اعضای باقی مانده در برجام داریم، اما با آمریکایی ها هیچ تماس و گفتگویی نداشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: برخی نکات در ایران در حال بررسی و تکمیل است. توییت ظریف در همین اساس بود. وقتی این موضوع به نتیجه رسید، جزییات آن بیان می‌شود.  

نه طرح گام به گامی دریافت کرده ایم نه مبتنی بر خط مشی ماست

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره پیشنهاد طرح گام به گام از سوی آمریکا به ایرانو امکان پذیرش ان هم با بیان اینکه ایران نه هیچ وقت طرح گام به گامی را دریافت کرده و نه چنین طرحی با خط مشی اعلامی ایران همخوانی دارد، گفت: بین ایران و آمریکا گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی نیست چون برجام مسیر بازگشت آمریکا را روشن کرده است.

پیشرفت در پرداخت بدهی های عراق

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه درباره نتیجه مذاکرات بر سر پول‌های بلوکه شده ایران در عراق نیز با یادآوری اینکه دولت عراق تلاش کرده دیون خود را بپردازد ولی بتحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا مانع شده بوده است، اظهار داشت: برای پرداخت این دیون از چند ماه قبل رایزنی شده بود که برخی عملیاتی شده است و پیشرفت هایی صورت گرفته و در مسیر و کانال خود در حال جلو رفتن است. 

خطیب‌زاده درباره رایزنی‌های روحانی و نخست‌وزیر عراق هم بیان کرد: مباحث مختلفی در رایزنی سران ایران و عراق مطرح شد. یکی از آنها ضرورت خروج نیروهای خارجی براساس مصوبه پارلمان عراق است که اختصاصی به یک کشور خارجی ندارد. قانون عراق را خود رهبران و مسئولان عراقی بهتر می‌دانند چگونه اجرا کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرشس دیگری در مورد نگاه ایران به  سفر پاپ به عراق، آنرا سفری بسیار خوب و سازنده بود خواند و تصریح کرد:  عراق با رشادت‌های مردمش و درایت مرجعیت و خون‌های پاکی که در برابر افراطی‌گری ریخته شده، امروز به فضای امنی رسیده است که می‌تواند چنین سفر خوب و سازنده ای را ممکن کند. پیام این سفر و سفرهایی از این دست، عراق امن و بازگشت به آرامش است. 

وی افزود: دیدار با آیت‌الله سیستانی نشان‌دهنده گفت‌وگوهای بین‌ادیان و تقریب مذاهب است و پیامی جز گفت‌وگو، صلح، دوستی و همکاری‌های تمدنی ندارد، برخلاف کسانی که به دنبال خشونت و افراطی‌گری هستند و  پیام‌ مرجعیت عراق مانند توجه به عدالت و نقش ایمان در حل و فصل معضلات جهانی و توجه به رفع تحریم‌ها و همچنین تلاش برای احقاق حقوق حقه مردم فلسطین و... بنیز سیار مهم است. 

کار برجام با پیغام و پالس حل نمی‌شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره سفر سایمون کاوونی وزیر خاجه ایرلند، کشوری که نقش تسهیل کننده برجام را در سورای امنیت بر عهده دارد و اینکه حامل پیامی از سوی امریکا بوده؟ با بیان اینکه موضوع ما و آمریکا موضوع  پالس و پیام یا سیگنال فرستادن نیست، گفت:  موضوع اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ است و اجرای تعهدات همه طرفها از جمله برداشته شدن تحریم ها به شکل موثر است.

دولت کره حرف زیاد زده، منتظر اقدام هستیم

خطیب زاده درباره آخرین وضعیت بدهی های کره به ایران و موضوع آزاد شدن یک میلیارد دلار از پولهای کشورمان توسط سئول هم تصریح کرد:  هنوز اقدام عملی از سوی دولت کره جنوبی ندیده‌ایم. حرف به اندازه کافی زده شده منتظر اقدام هستیم.

اظهارات وزیر خارجه انگلیس ریاکارانه است

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه وای وزارت امور خارجه کشورمان در باره مواضع و اظهارات اخیر جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس در مورد آزادی نازنین زاغری و درخواست او برای خروج او از ایران و برگزار نشدن دادگاه بعدی او نیز گفت: اظهارات ریاکارانه امروز آقای هانت سنگ‌اندازی‌های چند سال قبل او را نمی پوشاند.

وی افزود: آقای هانت خوب می‌داند اگر اقدامات مخرب او نبود آنچه امروز رخ داده سالها قبل اتفاق می‌افتاد و  دولت انگلیس هم نقش مخرب ایشان را می‌دانند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: دولت انگلیس باید بداند ایرانی هایی که به ناحق و بدون حکم دادگاه بازداشت و در بدترین شرایط در این کشور نگه داشته شدند و دادگاه بعدها همه آنها را تبرئه کرد ، پرونده دعاوی شان علیه انگلیس در محاکم قضایی ایران مفتوح است.

وزارت امور خارجه تنها صدا در تبیین سیاست خارجی کشور است

خطیب زاده در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد اظهار نظرها و مداخله برخی از مقامات و شخصیت‌ها در سیاست خارجی هم با یادآوری اینکه سیاست خارجی باید در مسیر حرفه‌ای خود حرکت کند، گفت:  سیاست خارجی نه موضوع بده بستان احزاب و جریان‌های سیاسی است  و نه موضوع مجادلات کف خیابانی. موضوع سیاست خارجی امنیت ملی است.

وی اضافه کرد: مطابق قانون اساسی، وزارت امور خارجه تنها صدا در تبیین سیاست خارجی کشور است و در موضوع‌ها و امور حساس برخی افراد باید وظایف خود با دقت انجام دهند. هرکس که با روندهای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی آشنا باشد، می‌دانند کجا را نگاه کنند و کجا تبیین‌کننده مواضع ایران است. 

 رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره برگزاری دادگاه ۴۲ عضو سابق گروهک تروریستی منافقین و نقش وزارت خارجه در پیگیری حقوقی این پرونده هم که سوال خبرنگار دیگری بود با اشاره به اینکه  این گروهک ورشکسته ادامه حیاتش را با وطن فروشی و خیانت به منافع تک تک ایرانی‌ها محقق کرده، گفت:  آنچه مردم در دادگاه دیروز دیدند چهره عریان این گروهک بود. شاید خیلی‌ها فراموش کرده باشند این گروه چگونه به مردو ایران خیانت کرد و به دامن صدام رفت و هزاران جوان ایرانی را به خاک و خون کشید و امروز هم در دامان دشمنان ایران جای گرفته است.

وی افزود: قطعا بر اساس حکم این دادگاه و مستندات آن، وزارت امور خارجه بهتر می‌تواند پیگیری های حقوقی خودش را در فضای بین‌المللی علیه این گروهک تروریستی انجام دهد.

اگر قرار بود با بندبازی اتفاقی بیفتد ترامپ بندباز بهتری بود

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا که گفته است ایران در مسیر اشتباه حرکت می‌کند و باعث می‌شود برنامه هسته‌ای‌اش خطرناک‌تر شود، گفت:  وزیر خارجه و دولت ایالات متحده چند سال است در اتوبان، برعکس رانندگی کرده‌اند و هر کس در مقابلشان بوده را می‌گویند اشتباه حرکت می کند. آنها هستند که باید برگردند و مسیر خود را اصلاح کنند 

وی با بیان اینکه مسیر بازگشت روشن و توقف مسیر جنایت بر علیه مردم ایران است، اظهار داشت:  تا امروز دولت بایدن همان مسیر ترامپ را رفته و اگر قرار بود با این بند بازی ها اتفاقی بیفتد و مذاکره‌ای بشود، ترامپ بندباز بهتری بود!.

اروپا مشق خودش را ننوشته

خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگری درباره بی عملی ترویکای اروپایی و اینکه وزیر خارجه ایرلند پیشنهادیاز طرف اروپایی ها آورده یا کماکان همه چیز هنوز به آمریکا گره خورده؟ گفت: اروپا مشق خودش را انجام نداده است. آنها بعد از خروج آمریکا از برجام ۱۱ تعهد قطعی به ایران دادند و هیچ کدام را عملی نکردند.

وی افزود: آنچه را دولت ایرلند به عنوان نقش هماهنگ کننده برجام تلاش دارد انجام دهد را مثبت می‌بینیم اما واقعیت اینست که اروپا به تعهداتش عمل نکرده. ما همواره از تروئیکا خواسته‌ایم به تعهداتشان پایبند باشدن و ما منتظر هستیم.

قدر پنجره دیپلماسی که با آژانس باز کرده‌ایم بدانند

وی در خصوص هشدار نماینده ایران در آژانس درباره اینکه پنجره برجام برای همیشه باز نخواهد بود و زمان این فرصت، با بیان اینکه  پیام ایران یک پیام روشن بوده، گفت: اینکه دیپلماسی مسیر بهتر درست‌تر و کم هزینه‌تری است و هرچه زودتر طرفهای ناقض برجام به تعهداتشان برگردند و به دیپلماسی پایبند باشند ایران هم زودتر به تعهداتش باز می گردد. این تعهد را هنوز از هیچ کدام از مسئولان دولت بایدن ندیدیم.

سخنگوی دیتگاه سیاست خارجی کشور خاطرنشان کرد: آنچه ایران انجام داد با همکاری آژانس گشودن یک پنجره دیپلماسی بود مبتنی بر منافع طرفین و حقوق بین‌المللی و امیدواریم این مسیر را قدر بدانند چون شکست مسیرهای قبلی را همه دیده‌اند.

خطیب زاده یادآور شد: آنها قدم اول را هم برنداشته‌اند یعنی تحریم‌های فراسرزمینی، یکجانبه و غیر ققانونی حتی بر روی کاغذ هم برداشته نشده است.

مسیر رایزنی برای بازگشت آمریکا به برجام از اروپا می‌گذرد

وی گفت: مسیر پیش روی آمریکا یه مرحله دارد، اعلام تعهد قطعی، اجرای موثر و بازگشت به برجام. این مسیر شاید نیاز به هماهنگی داشته باشد که  مسیر آن روشن است تمامی جزئیات در برجام آمده و اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده مشخص شده.

بیش از ان باید شک کرد در بند بازی‌های دولت جدید امریکا که  مسیر دولت قبلی را در دو ماه گذشته ادامه داده است.

بن سلمان باید از توهم شکست دادن یمنی‌ها بیرون بیاید

سخنگوی وزارت امور خارچه در مورد بحران یمن و اتهام زنی عربستان به ایران در مورد حملات موشکی اخیر نیروهای یمنی به تاسیسات نفتی این کشور، با بیان اینکه ریشه بحرانی که در یمن می بینیم جنگی است که ولیعهد عربستان فکر می‌کرد سه هفته‌ای با کشتار مردم می‌تواندبا فتح آنرا پایان دهد، گفت:  الان ۶ سال است مردم یمن در مقابل بمباران و موشکهای عربستان مقاومت کرده اند و مردم یمن با دست خالی توانسته‌اند دفاع کنند. فرافکنی مشکل سعودی ها را حل نمی کند مشکل آنها با توقف جنگ بر علیه فقیرترین مردم منطقه حل می‌شود. ایران طرح ۴ ماده‌ای داده و آماده کمک است اگر عربستان از توهم جنگ بیرون بیاید.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.