۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۳
کد خبر: 743270

«هنری کیسینجر» وزیر امور خارجه پیشین آمریکا به «جو بایدن» رئیس جمهور این کشور درخصوص بازگشت به برجام هشدار داد.

کیسینجر درباره ایران به بایدن پیشنهاد داد

قدس آنلاین: به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «فاکس نیوز»، کیسینجر در جلسه بنیاد نیکسون ضمن تمجید از سیاست‌های «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در غرب آسیا گفت: «فکر می‌کنم یکی از بزرگترین موفقیت‌های دولت قبلی این بود که آن‌ها به دو چیز در خاورمیانه دست یافتند. اول، جدا کردن مسئله فلسطین از تمام مسائل دیگر بود تا دیگر به وتویی برای چیزهای دیگر تبدیل نشود. دوم، صف‌آرایی کشورهای سنی در ائتلاف حقیقی یا بالقوه علیه کشورهای شیعه از جمله ایران».

وی در ادامه از توافقات سازش میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی را به برقراری روابط میان چین و آمریکا در سال ۱۹۷۲ تشبیه کرده و آن را عامل تقویت مواضع کشورهای حاشیه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی علیه ایران دانست.

کیسینجر تأکید کرد، پیشرفت‌های حاصل شده در زمینه عادی‌سازی روابط کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی نباید تحت‌الشعاع مذاکرات ناپخته و عجولانه با ایران قرار گیرد. وی با هشدار ضمنی به بایدن در این زمینه گفت، آمریکا نباید به تهران امتیاز دهد.

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا خطاب به دولت بایدن گفت: «تا زمانی که ندانیم ایران به کدام جهت پیش می‌رود، نباید فشارهایی که بر روی این کشور وجود دارد برداشته شوند. اگه مسئله ایران را از مسئله کل خاورمیانه جدا کنیم، با خطر از دست دادن دو دستاورد جدا کردن مسئله فلسطین و همکاری سنی‌ها و اسرائیل مواجه خواهیم بود. به یاد داشته باشید که باید با دیپلماسی آمریکایی صلح ایجاد کنید. در آن زمان این خط مشی ما بود».

  وی بیان داشت در دوره ریاست جمهوری «ریچارد نیکسون» در دهه ۱۹۷۰ میلادی، این اصل پایه‌گذاری شد که آمریکا هرگز نباید به متحدانش خیانت کند.

علاوه بر کیسینجر، «مایک پمپئو» وزیر امور خارج سابق آمریکا، «رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید و دیگر مقامات دولت ترامپ نیز حضور داشتند.

پمپئو در این اجلاس به دفاع از سیاست خارجی دولت ترامپ پرداخت و گفت: «او رئیس جمهوری بود که در خصوص مسائل سیاست خارجی مسیر منحصر به فردی را اتخاذ کرد».

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.