معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان ‌رضوی گفت: به عنوان خادم زائران و گردشگران به دنبال این هستیم تا شرایط به گونه‌ای باشد که از زائران میزبانی کنیم، اما نظر ما در این زمینه کفایت نخواهد کرد؛ از همین رو همچون گذشته تابع دستورات ستاد ملی کرونا خواهیم بود.

دوست داریم شرایط مشهد به گونه‌ای باشد تا از زائران میزبانی کنیم

به گزارش قدس آنلاین، محمدصادق براتی در خصوص بلاتکلیفی سفرهای ورودی به مشهد در ایام نوروز ۱۴۰۰، اظهار کرد: ستاد ملی کرونا در آخرین جلسه خود تکلیفی برای مشهد مشخص نکرد، اما در ۲۳ اسفند با توجه به شرایط موجود تصمیم دقیقی برای شهر مشهد گرفته خواهد گرفت. نظرات کارشناسی جمع‌بندی و بررسی و در هفته آینده وضعیت مشهد برای سفرهای نوروزی مشخص خواهد شد.

وی افزود: همانطور که از اسفند ۹۸ تا کنون تمام مصوبات ستاد ملی و استانی کرونا را رعایت کرده‌ایم، در ادامه نیز تابع دستورات آنان خواهیم بود. امیدوارم در جلسه آتی ستاد ملی کرونا تصمیمات خوبی برای مشهد گرفته شود. دستورالعمل‌های بهداشتی به خوبی در مشهد رعایت شده و مدیریت خوبی برای کنترل بیماری کرونا در خراسان رضوی صورت گرفته که آمار پایینی از مبتلایان و تلفات این بیماری در استان به جای گذاشته است. امیدوارم این وضعیت در آینده نیز تداوم یابد و از شیوع بیشتر این بیماری در مشهد و استان جلوگیری کنیم.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان ‌رضوی در خصوص زمان اعلام وضعیت سفرها از سوی ستاد کرونا، خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که در حمل‌ونقل ریلی و هوایی انجام شده، آمار و اعدادی که از رزرو بلیت‌ها به دست ما رسیده به حدی نبوده که ظرفیت‌ها پر شود تا نگران کمبود ظرفیت و بلیت به مشهد باشیم.

رزرو ۱۰ درصدی سفرهای ریلی به مشهد از ۲۵ اسفند ماه

وی یادآور شد: هنوز زمان زیادی تا ۲۵ اسفند باقیمانده اما مطابق آمار چند روز گذشته، حدود ۱۰ درصد از سفرهای ورودی حمل‌ونقل ریلی به مشهد از ۲۵ اسفند رزرو شده است. سفرهای هوایی نیز هنوز دقیقا برنامه‌ریزی نشده، اما با توجه به توصیه ستاد ملی کرونا برای خودداری از سفرهای غیرضروری، قطعا ایام نوروز در ظرفیت‌های حمل‌ونقل ریلی و هوایی مشکلی با کمبود ظرفیت نخواهیم داشت.

براتی در مورد موضع استانداری خراسان رضوی درخصوص سفرها به مشهد عنوان کرد: به عنوان خادم زائران و گردشگران به دنبال این هستیم تا شرایط به گونه‌ای باشد که از زائران و گردشگران میزبانی کنیم. وظیفه سازمانی و قانونی ما این است تا تمهیدات لازم را برای میزبانی از زائران داشته باشیم اما نظر ما در این زمینه کفایت نخواهد کرد. زمانی که بالاترین مقام کشور اعلام می‌کند تابع دستورات ستاد ملی کرونا است، نظرات مسئولین خراسان رضوی در این موضع راه به جایی نخواهد برد. از همین رو همچون گذشته تابع دستورات ستاد ملی کرونا خواهیم بود.

انتظار نداریم وضعیت کرونایی مشهد بحرانی‌تر شود

وی با تاکید بر اینکه حفظ سلامت جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است، ادامه داد: در حالی که در ابتداء شیوع کرونا تمام مقامات کشوری بر این باور بودند که خراسان رضوی یکی از بحرانی‌ترین نقاط کشور باشد، اما بر اساس آخرین وضعیت اعلامی وزارت بهداشت از استان‌های کشور، تنها سه استان در کشور وضعیت بهتری نسبت به خراسان رضوی دارا هستند و سایر استان‌های کشور وضعیت بدتری نسبت به ما دارند. بدست آوردن این جایگاه در تمام کشور بدون عنایت امام‌رضا(ع)، رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مجاوران و زائران و رعایت و اجرای دقیق پروتکل‌ها توسط مسئولین استانی حاصل نمی‌شد.

بیش از ۲۰ درصد خسارت کرونا در کشور مربوط به خراسان رضوی است

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان ‌رضوی گفت: بیشترین زیان کشور از کرونا را خراسان رضوی دیده است. اقتصاد خراسان رضوی به اقتصاد زیارت و گردشگری پیوند خورده است. پس از خرداد ماه اتفاقات خوبی رخ داد و برخی مکان‌ها بازگشایی شدند، اما عملا زائر و گردشگر در مشهد نداشتیم. این هجمه هر روز و هر ماه بر آن افزوده می‌شد. در حال حاضر بیش از ۲۰ درصد خسارتی که در کل کشور از کرونا برآورد کرده‌اند از خراسان رضوی است. جلسات متعددی با متولیان بخش خصوصی در حوزه گردشگری خراسان رضوی داشته‌ایم، نظرات آنان را جمع‌بندی کرده و پیگیری‌های خوبی از سوی استاندار با مسئولین کشور صورت گرفته است.

براتی تصریح کرد: هفته گذشته با حضور معاون وزارت میراث در مشهد بازدیدی از مبادی ورودی و سطح مراکز اقامتی استان داشتیم که خوشبختانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مشهد به خوبی ارزیابی شد. در حال پیگیری هستیم تا تسهیلات کرونایی در سال آتی نیز ادامه پیدا کند تا اگر در ایام نوروز ۱۴۰۰ با حضور گردشگر مواجه نبودیم، بخشی از خسارات را با ایجاد تسهیلات جبران کنیم. خسارت وارد شده به بخش گردشگری خراسان رضوی در یک سال گذشته عدد قابل توجهی است که جبران آن زمان‌بر خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در ایام نوروز ۱۴۰۰ امکان اعمال محدودیتی مجدد برای رواق‌های حرم مطهر رضوی وجود دارد یا خیر، گفت: متولیان حرم امام‌رضا(ع) تا کنون مقید به اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا بوده‌اند. در حال حاضر نیز منتظرند که ستاد ملی و استانی چه تصمیماتی خواهند گرفت. امیدواریم در ایام نوروز رواق‌های داخلی باز باشند.

احتمال اعمال محدودیتی مجدد برای رواق‌های حرم مطهر در صورت افزایش تعداد زائران

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان ‌رضوی ادامه داد: به هیچ وجه انتظار نداریم وضعیت مشهد از حالت زرد بحرانی‌تر شود. تمام تلاش مدیریت استان بر این است که وضعیت فعلی استان به بهبودی گراییده و مجددا به آبی بازگردد. اگر تعداد زائران به گونه‌ای باشد که کنترل بیماری با مشکل مواجه شود، طبیعتا تصمیماتی برای تعطیلی رواق‌ها گرفته و دستورات لازم اجرا خواهد شد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.