در چند روز گذشته، سفر پاپ به‌عراق و ملاقات با آیت‌الله سیستانی در صدر اخبار تحولات عراق قرار گرفت و تبدیل به یکی از رویدادهای برجسته در سطح منطقه و جهان اسلام شد.

مسیحیان عراق برای پرچم حشد الشعبی حرمت قائل اند

 همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد گروه‌ها و جریان‌هایی در داخل و خارج از عراق به‌دنبال تفسیر و روایتی از این اتفاق بودند تا تقابل مرجعیت نجف با دیگر بخش‌های جهان تشیع را به‌فضای درون و بیرون از عراق القاء کرده و آن را پررنگ سازند. رویکردی که به‌روشنی، مطلوب محافل غربی و عربی و عبری است تا موجب تضعیف مؤلفه‌های قدرت مرجعیت در طول زمان و کشاندن اختلاف به‌درون جوامع شیعه شود. در این رابطه با آقای حاج مهند العقابی، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی حشدالشعبی (سازمان بسیج مردمی عراق) گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

*در ابتدا بفرمایید موضع حشدالشعبی در قبال سفر پاپ به عراق چیست؟

طبعاً بسیج مردمی از جهت آنکه یک سازمان رسمی تحت امر فرمانده کل نیروهای مسلح عراق است و نیز برآمده از اراده مرجعیت عالی عراق به‌زعامت آیت‌الله سیستانی (مدظله) است باید در موضوعاتی که اختصاص به‌مسائل سیاسی یا دینی و یا خارجی دارد، دخالتی نکند و در حاشیه بماند، اما در چنین مواردی می‌توانیم بگوییم ما مجاهدین بسیج مردمی همچون فرماندهان خود از این رویداد خرسندیم و دیدار تاریخی پاپ را گرامی می‌داریم به خصوص از جهت ملاقات او با پدر معنوی و حامی حشدالشعبی حضرت آیت‌الله سیستانی(مدظله).

*گویا گروه‌هایی در این جریان به دنبال تخریب چهره بسیج مردمی هستند. در برخی پایگاه‌ها و شبکه‌های اجتماعی آمده بود افرادی به‌دنبال جمع‌آوری امضا و طومار و درخواست از پاپ برای خروج نیروهای حشدالشعبی از مناطق آزادشده شمال عراق هستند؟ برنامه شما در مواجهه با این اتفاقات چیست؟

بسیج مردمی عراق از آغاز شکل‌گیری تا به‌امروز همواره با یک جبهه گسترده و فراگیر و رو به گسترش از بدخواهان و دشمنان داخلی و خارجی مواجه بوده است؛ چراکه هر موفقیتی که حشد بدست می‌آورد اعم از آزادی خاک و حراست از ناموس و آبروی مردم عراق، منزلت و محبوبیت آن نزد تمام قومیت‌ها و طوایف و ادیان عراق بالاتر می‌رود. اما همزمان با موجی از تهمت‌ها و تخریب‌ها مواجه می‌شویم و هدفشان تضعیف حشدالشعبی و افزایش تفرقه و اختلاف داخلی است. از ابتدا به‌دنبال انحلال بسیج مردم بودند و بعد از ناکامی سنگین در آن مجبور به نفرت‌پراکنی نسبت به حشد شده‌اند و این کار را هم می‌کنند.

ما می‌بینیم و اطمینان داریم دشمن از تضعیف حشدالشعبی دست برنمی‌دارد، اما با این وجود مطمئن هستیم سازمان مقاومت مردمی به‌خاطر مرجعیت، رهبران و رزمندگان و به خصوص شهدا و جانبازانی که در این راه و به‌عشق مردم تقدیم کرده است، همچنان قوی و پایدار خواهد ماند.

تلاش‌هایی که برخی گروه‌ها و افراد فرقه‌گرا و صاحبان کینه‌های پنهان از مقاومت در شبکه‌های اجتماعی و دیگر محیط‌ها بااستفاده از فرصت سفر پاپ به عراق برای بدنام کردن حشدالشعبی انجام می‌دهند برای این است که به باور خود موجب اخراج نیروهای حشد از مناطق آزادشده از دست داعش شوند و در واقع حرکتی برای بازگشت و بازگرداندن شرایط به‌نقطه صفر است تا شاید بتوانند دوباره پای تروریسم داعشی و بعثی را به‌مناطق آزادشده ما باز کنند.

این مناطق در شمال عراق با مجاهدت و بازوان حشد و دیگر نیروهای امنیتی عراق آزاد شد و کلیساها دوباره در اختیار مسیحیان قرار گرفت و رزمندگان مقاومت مردمی در حمایت از پیروان ادیان از مسیحیان نیز دفاع کردند.

*در حال حاضر جامعه مسیحی عراق چقدر از میزان فداکاری‌های مقاومت مردمی در دفاع از آنان آگاهی دارد؟

این بسیج مقاومت مردمی بود که در همکاری با سایر نیروهای امنیتی عراق، سرزمین‌های اشغال شده مسیحیان و کلیساهای آنان را آزاد کرد و به‌ایشان بازگرداند و در گسترش هم‌زیستی مسالمت‌آمیز در میان ملت عراق سهم ویژه‌ای داشت و نقش پررنگی ایفا کرد.

خب مردم مسیحی عراق این مجاهدت‌ها و خدمات را می‌دیدند و در پی آزادی مناطق و منازل و کلیساهایشان با تلاش‌های مقاومت آشنا می‌شدند و از همین‌جا بود که یگان‌هایی متشکل از مسیحیان عراق در بسیج مردمی شکل گرفت و به آن پیوستند و درکنار سایر رزمندگان به دفاع از عراق پرداختند. این‌طور نبود که آن‌ها تنها نظاره‌گر باشند، بلکه دوشادوش ما می‌جنگیدند و برای پرچم حشدالشعبی و فتوای آیت‌الله سیستانی(مدظله) احترام و حرمت قائل بودند.

*غرب و ائتلاف بین‌المللی ضدداعش تلاش زیادی می‌کند تا خود را ناجی اقلیت‌ها و مردم و دولت عراق جلوه دهد. سازمان حشدالشعبی برای معرفی مجاهدت‌های خود در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی چه اقداماتی داشته یا چه‌برنامه‌هایی در دستور کار دارد؟

اطلاع‌رسانی از تلاش‌ها و خدمات بسیج مقاومت مردمی برای رساندن صدای مقاومت به همه نقاط عالم همواره مدنظر و در دستورکار ما قرار داشته، اما چالش‌های بزرگی هم در سر راه قرار دارد. تشکیلات‌ بزرگی در داخل و خارج از عراق و همچنین لابی‌های فعالی در داخل و سطح منطقه برای محدود نمودن این حرکت و تخریب و مخدوش ساختن چهره حشدالشعبی فعال هستند. به طور منظم هر موفقیتی که حشد بدست می‌آورد، بلافاصله برنامه‌ای بر ضد آن تولید و منتشر می‌شود تا نه تنها آن را خنثی سازند بلکه مایه افول منزلت سازمان مقاومت مردمی شوند.

فعالیت‌های متنوعی برای تخریب چهره قهرمانان فتوای جهاد مرجعیت در جریان بوده و هست و ما هم متقابلاً برای رساندن صدا و تصویر حقیقی خدمات خود تلاش می‌کنیم و باید بگویم موفقیت‌های قابل توجهی هم داشته‌ایم و صدایمان را به وجدان‌های شریف در منطقه و جهان رسانده‌ایم. با وجود امکانات تلویزیونی و ماهواره‌ای رقیب بسیار زیاد است، اما در آینده برنامه‌ها و گام‌های مهمی برای این شکستن محاصره رسانه‌ای در دست انجام داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.